«گلگشت در وطن»

«در سفرهای گلگشتی ایران باید دل به دریا زد و میان بیابان و آبادی فرق نگذاشت. هر دو دیدنی و بهره بردنی است. بسیار می‌شود که در دشت بی‌آبادی به خرابه‌ای از گذشته برمی‌خورید و آثاری از پدران خود در آنجا می‌یابید و آن بیش از ده ها صفحه کتاب برای شما آموزنده و گوینده ی اسرار گذشته است».

سفری به ایران زیبا را به قلم استاد ایرج افشار (زاده ۱۶ مهر ۱۳۰۴، تهران – درگذشته ۱۸ اسفند ۱۳۸۹، تهران) پژوهشگر فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی، ایران‌شناس، کتاب‌شناس، نسخه‌پژوه، نویسنده و استاد دانشگاه امروز بخوانیم:گلگشت در وطن، نوشته‌هايي كه در اين اوراق به دوبارگي چاپ مي شود متن چند سفر نامچه است از مسافرت‌هاي دور دراز در سرزميني كه فريفته آنم يعني وطنم.

نام كتاب تا اندازه‌اي گوياي نوشته‌هاي درون آن است. اين نوشته‌ها در سال هاي 1333 تا 1381 نوشته شده است. بي‌گمان روش نگارش نوشته‌هاي خام سفر نخستين دگرگونه است با آنچه در سال‌هاي سپس تر به كلك شكسته پرپشيده بر كاغذ آورده شده است.

استاد ایرج افشار نزدیک به ۶۵ سال کوشش‌های پژوهشی بیش از ۳۰۰ کتاب و ۳۰۰۰ مقاله در زمینه‌های کتاب‌شناسی، کتاب‌داری، تاریخ، جغرافیا، جغرافیای تاریخی، فرهنگ مردم و موضوع‌های دیگر تألیف، تصنیف و تصحیح کرده است.

«گلگشت در وطن» سفرنامچه‌ای از استاد ایرج افشار را نشر اختران در 654 صفحه و با قیمت52۰,۰۰۰ ریال رهسپار بازار کتاب کرده است.

 

 

جواد لگزیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *