پیگیری برای مناسب سازی مسکن معلولان الزامی است

فرماندار مشهد گفت: پیگیری برای مناسب سازی مسکن تحویلی به معلولان در کلانشهر مشهد الزامی است.

محمدرحیم نوروزیان در جریان بازدید از اداره بهزیستی مشهد در جمع خبرنگاران افزود: عدم مناسب سازی بخشی از مسکن های تحویل شده به خانواده های دارای معلول و معلولان در سالهای گذشته اقدامی ناشایست و نیازمند اصلاح است.

وی با بیان اینکه آماده سازی، مناسب سازی و ایجاد دسترسی برای معلولان و ناتوانان برای تردد در سطح شهر از حقوق این گروه و وظایف سازمان هاست، بیان کرد: در بحث مناسب سازی و تسریع در اجرای آن، سازمان های مردم نهاد نقش و تاثیر بالایی دارند و می توانند به عنوان بازوهای نظارتی در اصلاح کاستی های پروژه های در حال اجرا در این زمینه ما را یاری دهند.

وی در پاسخ به اینکه 90 درصد اماکن مذهبی در مشهد دسترسی لازم برای معلولان و ناتوانان ندارند، تاکید کرد: باید در این زمینه نیز پیگیری های لازم انجام شود تا نسبت به مناسب سازی این اماکن اقدام لازم صورت گیرد.

فرماندار مشهد مهمترین عامل عدم مناسب سازی ادارات و دستگاه های دولتی را بی توجهی به این ضرورت در ساخت پروژه های این دستگاه ها دانست و افزود: ایجاد دسترسی برای معلولان در همه سطوح و بخش های جامعه از ضرورت هایی است که باید نسبت به آن اقدام شود.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این بازدید به خبرنگاران گفت: در حالی که حدود پنج درصد جمعیت جامعه دارای معلولیت پایدار هستند، در مجموع 15 درصد افراد جامعه دارای ناتوانی هستند که علاوه بر معلولان، زنان باردار، سالمندان، بیماران و غیره را نیز شامل می شود.

مسعود فیروزی بیان کرد: با احتساب پنج درصد افراد دچار معلولیت پایدار، هم اکنون 350 هزار نفر و با احتساب 15 درصد افراد ناتوان یک میلیون و 100 هزار نفر در استان وجود دارند که نیازمند مناسب سازی فضاها و اماکن هستند.

وی اظهار کرد: مهمترین و آخرین رویکرد به توانبخشی معلولان، رویکرد معلول در جامعه است که در این راستا حضور و فعالیت معلولان در جامعه موجب افزایش اعتماد به نفس و توانمندی معلولان می شود.

وی گفت: حلقه طلایی توانمندسازی معلولان برای یک زندگی مستقل و ورود به عرصه اجتماعی نیز مناسب سازی و ایجاد دسترسی برای آنان است که نه امتیاز بلکه حق مسلم آنان برای استفاده از خدمات و امکانات موجود در جامعه به عنوان عضوی از این جامعه است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *