«پيدايش انسان»

«اینکه ما می‌توانیم منشاء خودمان را بهتر از گذشته درک کنیم، ما را وادار می‌سازد تا نه تنها در برابر دیگر انسان‌ها با مسئولیت بیشتری عمل کنیم، بلکه همچنین نسبت به طبیعت نیز با مسئولیت‌تر رفتار کنیم. شاید ما به این دلیل اینقدر ژرف در بحران محیط زیست غرق شدیم، چون انسان‌های زیادی نسبت به سرچشمه‌ی خود بی‌توجهی می‌کنند و خود را بالاتر از طبیعت می‌پندارند».

این کتاب، پیدایش انسان را در تعامل با محیط مورد بحث قرار خواهد داد. این کتاب قصد آن را دارد تا تکامل زیستی (بیولوژیک) انسان را قابل فهم کند، اما درباره‌ی تکامل فرهنگی و معنوی انسان سخن نخواهد گفت. از نگاه رایش هلف: این جنبه‌ی دیگری از انسان‌بودن است، هرچند تجهیزات بیولوژیک انسان پیش‌شرطی برای تکامل فرهنگی و معنوی هستند… شاید تاریخ پیدایش بیولوژیکی انسان برای این به تنهایی مورد مطالعه قرار گیرد، به‌اندازه کافی جذاب باشد. چه کسی پیش‌تر فکرش را می‌کرد که از چندتا ژن موروثی که حتی مستقیماً جزء ژن‌های موروثی خود انسان هم نیستند، بتوان دریافت که سرچشمه‌ی ما از آفریقاست؟ حال ما با این تشخیص غیرمنتظره گزارش خود را از فرایند انسان‌شدن آغاز می‌کنیم…

«جنس انسان تقريباً دو ميليون سال پيش صرفاً از هيچ به موجود نيامده است. خاستگاه او به ميليون‌ها سال پيش از آن باز مي‌گردد. و هر چه بكوشيم، خاستگاه او را ژرف‌تر پژوهش كنيم، بيشتر روشن مي‌شود كه تاريخ حيات ما با تاريخ فرگشت (تكامل) جهان جانداران به‌طور مستقيم در پيوند است. ما محصولي از تكامل طبيعت هستيم، هر چند محصول بسيار غير معمول و از بعضي جهات نيز ناكامل».

«پيدايش انسان» نوشته يوزف ه. رايش هلف با ترجمه سلامت رنجبر را نشر آگه در 416 صفحه و با قیمت 260,000 ریال رهسپار بازار کتاب کرده است.

 

 

جواد لگزیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *