بودن یا نبودن

سالهاست که مشهد به بیماری های لاعلاجی به نام ترافیک و آلودگی دچار است و هرروز حال دومین کلانشهر ایران وخیم تر می شود.

تشویق شهروندان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی هم انگار تاثیر چندانی ندارد و هنوز خیلی ها هستند که اصرار به استفاده از خودروی شخصی دارند و بنابراین هرروز به تعداد خودروهای تک سرنشین در شهر اضافه می شود. البته سیستم حمل و نقل عمومی ضعیف و ناقص هم خود دلیلی برای عدم اقبال شهروندان برای استفاده از آن است.

یکی از برنامه های مسئولان برای بهبود این اوضاع، افزایش سهم سیستم حمل و نقل عمومی از معابر با ایجاد خطوط بی.آر.تی است که به تازگی نیز فاز اول مسیر 3 بی.آر.تی از میدان توحید تا حرم رضوی ایجاد شده است که همانقدری که رضایت شهروندان را در پی داشته باعث نارضایتی اهالی محل، کسبه و رانندگان نیز شده است.

نبود پارکینگ، بارانداز برای تخلیه بار مغازه ها و تشدید ترافیک محل از جمله مشکلاتی است که صدای خیلی ها را دراورده است.

 

خواب کاسبی

یکی از کسبه محل می گوید: نمی دانم مسئولان قبل از اجرای طرح، فکر و برنامه ریزی کرده اند یا نه اما کافی است بررسی کنند تا ببیند که کاسبی اهالی خیابان توحید تقریبا متوقف شده است چون جای پارک برای مشتریان وجود ندارد و تابلوهای توقف ممنوع و حمل با جرثقیل همه را فراری داده است.

او می افزاید: از وقتی خط بی.آر.تی در خیابان توحید ایجاد شده است ترافیک شدیدتر و تصادفات نیز بیشتر شده است.

 

معضل پارکینگ،گریبانگیر اهالی

یکی از ساکنان خیابان توحید هم بیان می کند: کوچه های این منطقه کم عرض است و معمولا امکان عبور و مرور خودروها در آن وجود ندارد. قبلا اهالی خودروهای خود را در حاشیه خیابان پارک می کردند اما الان مجبورند برای پارک به چند خیابان آنطرف تر بروند.

همینطور تعداد گذرگاه های پیشبینی شده برای برای عابران پیاده کم است و رد شدن از عرض خیابان را مشکل کرده است.

 

خط 3 بی.آر.تی قبلا مصوب شده است

رییس پلیس راهور استان خراسان رضوی درباره این طرح گفت: همه ی طرح ها در ابتدای اجرای خود مشکلات و نواقصی دارد که در طول زمان برطرف خواهد شد.

سرهنگ علیرضا حاجی زاده افزود: اجرای خط 3 بی.آرتی. در شورای ترافیک استان و مشهد در گذشته مصوب شده است و بعلت افزایش ترافیک در روزهای پایانی ماه صفر و افزایش آلودگی هوا، این طرح به اجرا در آمد.

 

استفاده 150هزار نفر از خطوط بی.آر.تی

مدیرعامل اتوبوسرانی شهرداری مشهد گفت: در خطوط بی.آر.تی مشهد روزانه 80هزار نفر سفر می کنند که با اجرای طرح جدید این میزان به 150هزار نفر می رسد.

علی اصغر نیشابوری افزود: همچنین ساعت سفر در این خطوط 2/5 ساعت است که با اجرای خط 3 این زمان 1 ساعت کمتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: سهم حمل و نقل عمومی با خودروهای شخصی برابر است که این مسئله باعث افزایش ترافیک و آلودگی هوا شده است و گسترش خطوط بی.آر.تی می تواند این مشکل را بهبود ببخشد.

 

مردم عادت می کنند

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز گفت: این پروژه در خیابان طبرسی نیز اجرا شد و تقریبا هم عرض خیابان توحید است. ابتدا اعتراضاتی وجود داشت اما مردم عادت کردند و از ابتدا تعیین مسیر می کنند.

مهدی امامی میبدی افزود: این طرح باعث کاهش تردد خودروهای شخصی در محدوده حرم رضوی شده است.

وی خاطرنشان کرد: ما حدود 780 متر معبر داریم که هر 250 متر گذرگاه عابرپیاده وجود دارد.

 

 

گزارشی از صادق شیخی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *