زندگی‌اش را وقف قرآن کرد

روز شنبه خبر درگذشت «مولوی غلام احمد علیبایی» امام جمعه و مدیر حوزه علمیه اهل سنت مشهد ریزه تایباد، موجی از غم و اندوه را در میان مسلمانان بر انگیخت.

استاندار خراسان رضوی در پیامی خبر درگذشت این شخصیت برجسته فرهنگی را که عمری در حوزه درس و بحث و تاثیرگذاری در تحکیم وحدت و تقریب مذاهب اسلامی تلاش کرده بود، موجب تاثر و تالم دانست.

علی‌رضا رشیدیان تصریح کرد: قطعا خدمات مرحوم مولوی غلام احمد علی بایی در تربیت شاگردانی فرهیخته و شکل‌گیری حوزه علمیه در مشهد ریزه شهرستان تایباد، ماجور در نزد خداوند و ماندگار در بین مردم عزیز آن منطقه خواهد ماند .

وی اضافه کرد:اینجانب از کنار مضجع شریف حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع)، برای آن مرحوم رحمت و مغفرت الهی و جهت بیت و خانواده مکرم آن مرحوم صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسالت دارم.

 

فرماندار تایباد:

مرحوم علی‌بایی، روشن ضمیر و یار دیرین امام و رهبری بود

فرماندار تایباد نیز در پی این واقعه در پیامی گفت: ارتحال تاسفبار عالمِ عامل و پرهیزگار، روحانی جلیل القدر و پرهیزگار، جناب مولانا غلام احمد علی بایی امام جمعه فرهیخته و فرزانه شهرمشهدریزه، منشاء وحدت و همدلی و موسس و استاد حوزه علمیه محمدرسوالله(ص) مشهدریزه و از روحانیون والامقام اهل سنت کشور را به بیت مکرم ایشان، روحانیت معرز و طلاب حوزه های علمیه تشیع و تسنن و اهالی شریف شهرستان تایباد تسلیت عرض می نمایم.

حسین شرافتی افزود: این عالم مجاهد و وارسته و روشن ضمیر،همواره یار دیرین و یاورهمیشگی امام راحل و رهبری بوده  و در کنار حافظت از سنگر تقوا و ایمان، پاسداری از کیان ایران اسلامی عزیز را سرلوحه امورات خویش قرار داده بودند.

فرماندار تایباد خاطرنشان کرد: حضرت مولانا علیبایی دارای شخصیتی برخوردار از اخلاص، تقوا، زهد و پارسایی بود که در تمامی برهه های حساس ایران اسلامی ، همچون انقلاب ملت ایران در سال 57 ــ ایام  8 ساله دفاع مقدس و حضور چشمگیر در اغلب مراسم‌ها، برنامه ها و فعالیت‌های ملی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی نقشی مهم را ایفا داشت.

وی اضافه کرد: هرچند فقدان این عالم فقید خلع بزرگی در حوزه های علمیه و سنگرمساجد منطقه خواهد بود اما مطمئنا با وجود شاگردانی که در محضر این علام بزرگوار زانوی تلمذ زده و در مکتب ایشان درس ایمان، تقوی و اخلاق را فرا گرفته‌اند، راه این روحانی عالی مقام را ادامه خواهند داد.

وی تاکید کرد: بدون شک آن مرحوم یکی از چهره های ماندگار نظام مقدس جمهوری اسلامی در منطقه بود که منابر آن به ویژه در بیان مسائل دینی، اعتقادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در هر زمان و مکانی علاقه‌مندان فراوانی را به خود جذب می‌کرد. آنچه دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران  همواره در سر داشتند و دارند تا با از هم گسستگی و ایجاد تفرقه، بتوانند به نقشه های شوم خود بالاخص در این منطقه مرزی و استراتژیک دست یابند، با عزم واراده راسخ بزرگ مردان خدایی همچون مولانا غلام احمد علیبایی نقش برآب شده و امروز آنچه عزت و اقتدارایران اسلامی و رشد و توسعه این منطقه مرزی را موجب شده به جرات نشات گرفته از وجود گرانبهای عالمانی مجاهد و  متدین و باتقواست که در همه عرصه های مهم استقرار نظام و تعالی کشور نقش آفرینی می نمایند.

فرماندار تایباد افزود: بیش از نیم قرن مجاهدت خالصانه ایشان که با جوهر خلوص و قلم تدبیر و اکسیرتعامل و عزم جزم در اعتلا و تداوم دین مبین اسلام و اشاعه‌ سیره و منش ائمه معصومین(ع) ، گام در راه ارتقاء کمی و کیفی امور معنوی و فراتر از آن اتحاد و همبستگی بی‌بدیل اهالی این دیار  برداشته و با تعامل شایسته با مقامات در برداشتن نقاب محرومیت شهرستان همت میگمارد را همگان قدر دان خواهند بود

شرافتی در پایان تاکید کرد: در مقابل رحلت جانسوز و تاسفبار این عالم فقید سعید چاره ای جز تسلیم در برابر تقدیر و مشیت الهی نداشته و به عنوان نماینده عالی دولت در این دیار مرزی از طرف خودم و همکاران، اعضای شورای اداری و تامین، استاندارمحترم و دولتمردان دولت تدبیروامید درگذشت این علام فقیدسعید را به بیت مکرم ایشان، روحانیت معرز و طلاب حوزه های علمیه تشیع و تسنن و اهالی شریف شهر مشهدریزه و شهرستان تایباد تسلیت عرض می نمایم.

 

مرحوم مولوی غلام احمد علیبایی از منادیان وحدت اسلامی بود

رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از خدمات مهم مرحوم مولوی غلام احمد علیبایی، تربیت چندین نسل طلاب حوزه‌های علمیه و خدمات مطلوب دینی با نگاه وحدت آفرین و تقریبی بود.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی روز یکشنبه در مراسم تشییع و خاکسپاری مرحوم مولوی علیبایی افزود: درگذشت مولوی علی بایی برای همه ما خسران است و امروز یکی از دلگرمی‌های مردم ما وحدت بین امت اسلامی و مردم عزیز کشورمان است که به دست علمای اسلام رقم خورده است.

وی افزود: امثال مولوی علی بایی زیادند، تربیت علمای دین و نشان دادن راه درست و اسلامی که از سفارشات پیامبر گرامی اسلام و از آموزه‌های دینی است به دست علمای عزیز رقم می‌خورد.

نماینده مردم تایباد، باخرز و تربت جام در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی منادیان وحدت و تقریب بین امت اسلامی که دغدغه دین، حوزه‌های علمیه، مساجد و وحدت و همدلی بین شیعه و سنی را داشت، مرحوم مولوی غلام احمد علیبایی بود.

جهان‌آبادی گفت: علما، اندیشمندان و همه مردم ما لازم است تا راه وحدت و تقریب را بین مردم ترویج کنند، هر جا که مردم به سمت تشتت و دوری از وحدت رفته جز ضرر برای آن جامعه و مردم آن سامان سودی نداشته، چون پیروی از علمای اسلام و حفظ وحدت از نیازهای کنونی دنیای اسلام است.

وی با بیان این مطلب که درگذشت مولوی علی بایی و از دست دادن عالمی که تابش فکر و اندیشه اش برای همه الگو بود بسیار جانگداز است، اضافه کرد: نگاه مولوی علی بایی به وحدت شیعه و سنی یک باور و یک اعتقاد دینی و اسلامی بود.

در ادامه این مراسم مسئول آموزش دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان رضوی گفت: مولوی علی بایی زندگی سراسر معنوی خود را در راه خدمت ترویج قرآن و معارف اسلامی طی کرده و هرگز اسیر نفس نشد و همواره زندگی خود را با قرآن گذراند.

حجت‌الاسلام یوسف رضایی افزود: مولوی علی بایی، منشأ اخلاق، عمل و تقوا بود و همیشه گوش به فرمان حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بود و بیش از نیم قرن از عمر خویش را صرف خدمت به دین و مردم کردند.

وی با بیان اینکه علما از بین ما می‌روند اما برای ما اخلاق حسنه و ایمان را باقی می‌گذارند، ادامه داد: علما ستارگان درخشان علم‌اند که نورشان خاموش نمی‌شود.

گفتنی است مولوی غلام احمد علیبایی، امام جمعه اهل سنت مشهد ریزه مدتی بر اثر بیماری در بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) تایباد بستری بود و صبح روز شنبه به علت بیماری و کهولت سن درگذشت.

بعد از مراسم خاک سپاری این عالم ربانی، از سوی دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان رضوی، مولوی عبدالکریم علیبایی فرزند مرحوم مولوی غلام احمد علیبایی به امامت جمعه اهل سنت شهر مشهد ریزه از توابع بخش میان ولایت شهرستان تایباد منصوب شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *