رکورد زنی شاخص!

شاخص بورس اوراق بهادار تهران (شاخص کل) بالاخره توانست رکورد تاریخی خود یعنی عدد 89500 واحدی را بشکند. این رکورد در تاریخ 15 دی ماه 1392 ثبت شده بود اما هم اکنون (آذر 1396) رکورد جدید شاخص کل عدد 91198 واحد می­باشد. شاخص کل به منظور دست‌یابی به تصویر مناسبی از روند بازار و توانایی ارزیابی گذشته و پیش‌بینی آینده طراحی شده است. شاخص کل بیانگر سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد، به عبارت دیگر تغییرات شاخص کل بیانگر میانگین بازدهی سرمایه­گذاران در بورس است.

با بررسی روند شاخص کل در سال 1396، مشخص می­شود که سرمایه­گذاران در این بازار از ابتدای سال توانسته­اند 17.6% بازده کسب کنند که بالاتر از سود بانکی می­باشد. از عوامل اساسی رشد شاخص کل می­توان به کاهش نرخ سود بانکی، افزایش قیمت کالاهای جهانی، افزایش قیمت نفت و افزایش نرخ ارز اشاره کرد. کاهش نرخ سود بانکی یکی از موفق­ترین سیاست­های دولت بوده که باعث شده است نرخ سود بدون ریسک کاهش یابد و سرمایه­گذاران توجه بیشتری به بازار سرمایه داشته باشند. همچنین به دلیل رشد‌ قیمت کالاهای جهانی مانند مواد‌ معد‌نی و فلزات پایه از جمله مس و روی، افزایش قیمت سهام شرکت‌های این صنایع، موجب تاثیرگذاری بر کلیت بازار و افزایش شاخص کل شده است. با توجه به وابستگی کشور به نفت، افزایش قیمت نفت اثرات مثبتی بر اقتصاد می­گذارد که از این جهت نیز بازار سرمایه منتفع شده است. از سوی دیگر افزایش نرخ ارز باعث افزایش سودآوری شرکت­های صادرات محور مخصوصا صنعت پتروشیمی شده است که با توجه به ارزش بازار این شرکت­ها، رشد این صنعت سبب رشد شاخص کل نیز شده است.

در نهایت می­توان گفت در صورت بهبود شرایط اقتصادی و ادامه روند ثبات در کلیت اقتصاد کشور، چشم­انداز مثبتی بر ادامه روند شاخص کل تا انتهای سال وجود خواهد داشت.

دانستن و پرداختن به این قبیل مسائل و کسب اطلاعات در حوزه بازار سرمایه و توانائی تحلیل موارد مربوط، سطح آگاهی افراد جامعه را نسبت به فرصت های سرمایه گذاری افزایش داده و علاوه برتغییر مسیر اقتصادی و تأثیر مثبت بررکورد و افزایش سرمایه گذاری ها، از لحاظ روانی افراد جامعه را به آرامش مالی رسانده و اثرات بی نظیری در بخش های مختلف جامعه خواهد گذاشت.

 

 

   دکتر میثم دعائی

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد

و مدیر آموزش بازار سرمایه مؤسسه فرااندیشه نوین

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *