حفظ منابع با بهره‌گيری از تكنولوژی روز امكان‌پذير است

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: براي خدمت به مردم بايد منابع آن‌ها را حفظ كرد و براي حفظ منابع بايد از علم و تكنولوژي روز بهره گرفت.

افتتاحيه نمایشگاه تخصصی کشاورزی ماشین آلات، ادوات، لوازم و تجهیزات زراعی، باغی، دام، طیور و آبیاری بعدازظهر روز گذشته 21 آذر در محل دائمی‌نمایشگاه خیام نیشابور برگزار شد؛ در اين مراسم مجتبی مزروعی عنوان كرد: تلاش بسيار خوبي كه در چند ساله اخير صورت گرفته و رويكرد خوبي كه دولت تدبير و اميد و بخش كشاورزي داشته باعث شده ما در طي سال‌هاي اخير همايش‌ها و نمايشگاه‌هاي زيادي را با همت توليدكنندگان ماشين آلات و كشاورزان و بهره برداران داشته باشيم.

وی ادامه داد: طي چند ساله اخير ضمن اين كه در بحث توليد، اعم از توليدات زراعي و باغي و توليدات دامي شاهد تحولات خوب بوديم و از يك كشور و استان وارد كننده به يك كشور و استان صادر كننده در يك بازه زماني كوتاه تبديل شديم، بيانگر توانمندي و ظرفيت بخش كشاورزي است؛ در چند سال گذشته وارد كننده گندم، جو و بسياري از محصولات كشاورزي بوديم ولي هم اكنون بيش از 20 ماه ذخيره استراتژيك گندم داريم و در يك بازه زماني كوتاه با وجود كاهش سطح زير كشت گندم، شاهد افزايش چشمگير توليد بوديم، اين حاصل نشده مگر به دليل يك مديريت علمي و فني كه بر اين بخش حاكم شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌‌رضوی افزود: در درجه اول ما سعي كرديم نهاده‌ها و ماشين آلات مورد نياز را براي بخش فراهم كنيم. شايد در ده سال قبل از دولت تدبير و اميد كل تسهيلاتي كه براي مكانيزاسيون و ماشين آلات داده بودند به كمتر از 5 ميليارد تومان مي‌رسيد ولي ما در فاصله سه سال بيش از 210 ميليارد تومان تسهيلات مكانيزاسيون در استان تزريق و تامين كرديم.

مزروعي با بيان اين كه براي سال 96 نيز 87 ميليارد تومان تسهيلات ويژه مكانيزاسيون داريم؛ اظهار كرد: در سال 96 ما براي استان خراسان در دو موضوع مهم تمركز كرديم در بحث بهره وري آب كه ابتدا به بحث سيستم‌هاي آبياري بايد توجه كرد؛ ما در سال 92 ، مبلغ 13 ميليارد تومان اعتبارات سيستم‌هاي آبياري نوين را داشتيم؛ كه اين مبلغ در سال 95 ، به 180 ميليارد تومان و در سال 96، به 254 ميليارد تومان افزايش داشته است.

وي گفت: علاوه بر بحث آبياري، حمايت و تحول در تشكل‌هاست اعم از تشكل‌هاي زراعي، باغي و دامي كه يكي از مهم‌ترين تشكل‌هاي ما تشكل‌هايي هستند كه در بخش  توليد ماشين آلات هستند و اين تحول در بخش مكانيزاسيون كشاورزي مشهود است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خراسان رضوی عنوان كرد: در طي چند دهه گذشته تكنولوژي ما در داخل مزرعه و دامپروري ضعيف بوده است، كساني معتقدند بخش كشاورزي آبِ زيادي مصرف مي‌كند و ما هم به موضوع اعتقاد داريم ولي براي كاهش مصرف آب، پاك كردن صورت مسئله راه درست نيست؛ لذا اگر بخواهيم به بهره‌وري آب برسيم و ميزان توليد را نيز ادامه دهيم ناچاريم غذاي خود را توليد كنيم ما اگر بخواهيم غذا وارد كنيم بيش از نيمي از پول نفت را فقط بايد براي تامين غذا بدهيم، در صورتي كه اين مملكت و آب و خاك به خوبي ظرفيت توليد غذاي خود و جايگاه صادراتي خود را دارد ولي  شرط آن سرمايه گذاري و ورود تكنولوژي در بخش است.

وي ادامه داد: حتما بايد براي توسعه صادرات، صنايع تبديلي و فراوري مناسب را در اختيار داشته باشيم؛ يكي از ظرفيت‌هاي اين مملكت گياهان دارويي آن است، يكي از آن‌ها كه زعفران است، جلوه كرده در حالي كه ده‌ها گياه دارويي ديگر را كه بهتر از زعفران مي‌تواند جلوه كند، در كشور داريم.

مزروعي با بيان اين كه در بخش مصرف آب نيز حتما بايد به فكر شيوه‌ها و تكنولوژي‌ها و ماشين آلات جديد باشيم؛ گفت: بهره‌وري فقط با استفاده از ماشين آلات نيست، اول ما بايد تحول را در رويكرد انسان‌ها ايجاد كنيم و بايد اميد به آينده وجود داشته باشد؛ كشاورزان، دامداران و توليد كنندگان ما با اميد بايد در خود تحول و خلاقيت ايجاد كنند و البته اين آب و خاك ظرفيت اين اميد و خلاقيت را دارد؛ بايد راه توسعه را به درستي در پيش بگيريم و از مسير خودش برويم و مهم‌ترين عامل موثر در توسعه، رويكرد انسان‌هاست و بايد نگاه ملي و وطن پرستانه داشت.

 

 

منبع: ايسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *