حفظ آرامش خاورمیانه در گرو موضع گیری سازمان ملل

استاندار خراسان رضوی گفت: در شرایطی که همه دنیا، به ویژه کشورهای اسلامی، در برابر موضوع انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس واکنش نشان دادند، موضع گیری سازمان ملل متحد در این خصوص و کشور فلسطین می‌تواند آرامش را به منطقه بازگرداند.

علیرضا رشیدیان، چهارشنبه در نشست خداحافظی ‘سیوانکا داناپالا'، نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران در محل استانداری خراسان رضوی افزود: برخی افراد مانند ترامپ و نتانیاهو موضوع تغییر پایتخت رژیم صهیونیستی از تل آویو به قدس را مطرح کردند که این موضوع بار دیگر شعله‌های جنگ را در این منطقه روشن می‌کند و شاهد بی خانمان شدن مردم خواهیم بود.

وی اظهار امیدواری کرد: سازمان ملل متحد نباید در مورد این موضوع، تسلیم صاحبان زور و پول شود و باید بتواند رسالت جهانی خود را در دفاع از حقوق ملتها و ایجاد شرایط مطلوب برای انسانها انجام دهد.

استاندار خراسان رضوی گفت: خوشحالیم که در مدت عهده داری مسئولیت آقای ‘داناپالا' به عنوان نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران، فعالیت‌های مثمرثمری برای جلب مشارکت عمومی در مورد موضوع مهاجرت انسانی انجام شد.

رشیدیان افزود: در چهار سال گذشته به همت آقای داناپالا شاهد افزایش حضور هیات‌های مختلف از سفارتخانه‌ها و کنسول گری‌ها در خراسان رضوی بودیم و همکاری خوبی بین ایران و مرکز امور پناهندگان به وجود آمد و در نهایت باعث شکل گیری شرایط بهتر برای پناهندگان شد.

وی بیان کرد: امیدواریم زمانی برسد که همه مردم در کشورهای خود به خوبی و با آرامش زندگی کنند و دیگر مجبور به ترک اجباری وطن خود نشوند.

وی اظهار کرد: اینکه مردم مجبور شوند برای ادامه زندگی، سختی‌ها و خطرات سفر را به جان خریده یا به مرزها بگریزند ناشی از شرایط بدی است که در کشورشان وجود دارد و وظیفه حکومتها این است که در وهله نخست شرایط زندگی مناسبی برای ملتها به وجود آورند و نقش سازمان ملل در این زمینه تعیین کننده است.

استاندار خراسان رضوی از انتقال حوزه مسئولیت آقای داناپالا از ایران به چین اظهار خرسندی کرد و گفت: چین نیز مانند ایران دارای تاریخ و تمدن کهنی است و جاده ابریشم که تمدن ایران و چین را به هم متصل می‌کند، می‌تواند جاده صلح و دوستی باشد.

وی افزود: امتداد ساخت راه آهن از خراسان رضوی به سمت هرات و بدخشان و مزار شریف تا چین، موجب رونق اقتصادی کشور افغانستان و همچنین دسترسی این کشور و کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد از طریق بندر چابهار می‌شود و جابه جایی‌های انسانی در این مسیر ریلی منجر به تبادل فرهنگی و گسترش تعاملات و برقراری صلح می‌شود.

رشیدیان اظهار امیدواری کرد که آقای داناپالا به عنوان نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در چین ارتباط خود را با ایران حفظ کرده و تعاملات بیشتری را برقرار کند.

نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران نیز گفت: به ملت ایران به سبب ایجاد شرایط مطلوب برای پناهندگان در کشورشان تبریک می‌گویم.

سیوانکا داناپالا افزود: در طول چهار سال گذشته یقین پیدا کردم که دولت ایران در سرویس دهی به پناهندگان نقشی مثال زدنی دارد و این نوع خدمت رسانی و سرویس دهی مطلوب ایران باید به گوش جهانیان برسد.

وی بیان کرد: بحران جابه جایی انسانها از یک کشور به کشور دیگر در تمام نقاط جهان وجود دارد و همه کشورهای دنیا باید در زمینه میزبانی مهاجران و خدمت رسانی به پناهندگان تشریک مساعی داشته باشند.

وی اظهار کرد: متاسفانه اظهارات ترامپ در مورد به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و همچنین کنار کشیدن خود در موضوع مهاجرت، باعث خدشه وارد شدن به مذاکرات سازمان ملل با این کشور خواهد شد. هرچند هنوز نظر رسمی دولت آمریکا در خصوص مهاجرت اعلام نشده است.

نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران گفت: دولت‌هایی که نظر خود را در مورد تشریک مساعی در امر مهاجرت اعلام کرده اند، در مذاکرات در این خصوص سهمی دارند و امید است این فعالیت‌ها نتایج مطلوبی به همراه داشته باشد.

وی در مورد نماینده جدید کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران نیز گفت: معرفی نماینده جدید از سوی کمیساریا چند ماه به طول می‌انجامد و در این مدت خانم ‘ایرانا' به عنوان نماینده رئیس جدید در ایران حضور خواهد داشت.

 

 

منبع: ایرنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *