جامعه در نگاه به معلولین دچار افراط و تفریط شده است

رئیس اداره بهزیستی مشهد همراه جمعی از مسئولین به مناسبت 12 آذر روز جهانی معلولین به دیدار معلولین موسسه همدم رفتند و از نزدیک به تماشای فعالیت‌های هنری آنها نشستند.

هادی قیصری در حاشیه این دیدار به خبرنگار روزنامه «صبح امروز» گفت: روز جهانی معلولین فرصت بسیار خوبی برای آشنایی مردم با مشکلات معلولین در سطح جامعه است.متاسفانه جامعه در نگاه به معلولین دچار یک افراط و تفریط شده است.از یک نگاه معلول را چنان فردی توانا می‌نامند که تصور شود هرکاری از او ساخته است و از نگاهی دیگر چنان ناتوان می‌بینند که تصور می‌کنند فرد قادر به برآورده کردن حداقل نیازهای خود نیست که متاسفانه در پس این نگاه یک نوع ترحم هم وجود دارد که بیشترین ظلم در حق این افراد است.

وی ضمن تبریک روز جهانی معلولین به این افراد و افراد فعال در این حوزه ،افزود: معلول هیچ‌کدام از این نگاه‌ها را دوست ندارد و برایش آزاردهنده است.معلولین خواسته زیادی ندارند و تنها خواسته آنها فراهم کردن دسترسی امکانات برای آنها مثل تمام افراد جامعه است.این حق قانونی، شرعی و حقوقی هر فردی است ولی متاسفانه این حقوق در شهر و کشور ما نادیده گرفته می‌شود.

قیصری تصریح کرد: دسترسی برابر یک نگاه جهانی است.یعنی اگر شهرداری در خطی 10 دستگاه اتوبوس را برای معلولین مناسب‌سازی کرد باید عذرخواهی کند که نتوانسته همه ناوگان را مناسب‌سازی کند.مناسب-سازی چند دستگاه اتوبوس کار زیادی نیست و نباید معلول را منت کنند چرا که دسترسی برابر به تمام خدمات شهری از وظایف اولیه مسئولین امر است.

وی ادامه داد: متاسفانه نگاه به شکلی است که انگار معلولین حقوق اضافه‌ای می‌خواهند.خیر اینگونه نیست، معلولین حقوق اولیه خود را نیز ندارند.هرچند شهرداری اقدامات خوبی را انجام داده است اما خدمات شهری ما به صورت کامل امکان بهره‌برداری معلولین را ندارند و فاصله زیادی تا حد مطلوب داریم.

رئیس اداره بهزیستی مشهد در خصوص موسسه همدم اظهار کرد: موسسه همدم یکی از 54 موسسه متفاوت نگهداری انواع معلولین است که ما در شهرستان مشهد داریم.همدم بزرگترین موسسه نگهداری معلولین ذهنی دختر در سطح کشور نیز هست که خدمات خوبی را به این افراد می‌دهد که حتی با توانمندسازی این افراد آن‌ها را به استقلال می‌رساند و البته جزو مراکز درجه یک ما می‌باشد.

قیصری در خصوص کمک به گسترش موسسات غیر انتفاعی برای نگهداری معلولین گفت: ما هدفمان توسعه معلولین در مراکز شبانه‌روزی نیست.تمام هدف ما این است که معلول در خانواده باشد چراکه این موسسات توانایی برآورده کردن نیاز عاطفی این معلولین را ندارند. این فکر اشتباه است که گسترش موسساتی مثل همدم پیشرفت است چرا که این افراد نبایند جدای از جامعه باشند.

وی در خصوص هزینه نگهداری معلولین ابراز داشت: دولت بر اساس مصوبه هیئت وزیران بخشی از هزینه‌های نگهداری و آموزشی معلولین را به ما می‌دهد.پس ما توسعه مراکز روزانه را در دستور کار داریم تا روز معلول خدمات را دریافت کند و شب در کانون خانواده باشد. برای معلولین ایزوله نیز اگر خانواده تمکن مالی داشته باشد هزینه با خود خانواده است در غیر این صورت بخشی را ما پرداخت می‌کنیم و بخشی دیگر را خانواده متقبل می‌شود و اگر بازهم خانواده توانایی نداشت خیرین وارد عمل می‌شوند که موسسه همدم از این افراد بهره می‌برد.

 

 

گزارشی از انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *