توهین و ضرب‌وجرح مهم‌ترین جرایم خراسان رضوی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان، توهین به اشخاص عادی، ضرب‌وجرح، سرقت و تهدید را از جمله عمده جرایم در استان برشمرد.

سیدامیر مرتضوی با اشاره به افزایش برخی جرایم ویژه در استان افزود:  توهین به اشخاص عادی، ضرب ‌و جرح، سرقت ‌و تهدید، صدمه غیرعمدی براثر تصادف، تخریب به‌عنوان اتهام، خیانت‌ در امانت، مزاحمت ملکی و نگهداری و مالکیت مواد مخدر جزو ۱۰ جرائم اول استان هستند.

وی در ادامه درباره اهمیت اقدامات پیشگیرانه، گفت: این موضوع در فرمایشات مقام معظم رهبری در حکم ریاست قوه قضائیه در قالب سیاست‌های کلان این قوه تأکید شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی، بابیان اینکه اقدامات انجام‌شده در این معاونت از وقوع جرم در راستای کاهش آسیب جامعه پیشگیری می‌کند، افزود: بسیاری از برنامه‌های ما باهدف پیشگیری از وقوع جرم از برنامه‌های دستگاه‌های دیگر جلوتر است. طبق اصل 156 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران‌، قوه قضائیه 5 وظیفه ذاتی بر عهده دارد که یکی از آنها تحقیق، کشف، صدور احکام و اجرا است.

وی بابیان این‌که قضات ما وظایف دیگری ازجمله حفظ حقوق عمومی نظیر احیای حقوق عامه، نظارت بر حسن اجرای قوانین، نظارت بر آزادی‌های مشروع، پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین بر عهده‌دارند، خاطرنشان کرد: در این راستا نه‌تنها رئیس و دادستان بلکه تمامی قضات طبق رسالتی که بر عهده‌دارند باید به این وظایف بپردازند و همان‌طور که رسیدگی را سرلوحه کارشان قراردادند باید به پیشگیری هم‌فکر کنند

 

وجود 1980 عنوان مجرمانه

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر 1980 عنوان مجرمانه داریم گفت: یقیناً ما نمی‌توانیم به همه این جرائم بپردازیم اما باید با اولویت‌بندی جرائم به ترتیب اهمیت برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

رئیس کمیسیون حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری مشروع خراسان رضوی بابیان این‌که یکی از ضعف‌های ما این است که از توان و ظرفیت مردم و سمن‌ها استفاده نمی‌کنیم  یادآور شد: با شناسایی سمن‌ها به دنبال ایجاد یک شبکه در استان هستیم تا در موضوعات مختلف سمن‌ها را فعال کنیم و از این طریق سمن‌ها به بررسی معضلات و ارائه راهکار بپردازند تا و ما اجرا کنیم.

وی با انتقاد از عدم استفاده از ظرفیت مردم و سمن‌ها اظهار داشت: سامانه‌ی جامع اطلاعات مردمی  در قوه قضائیه تحت عنوان سجام راه‌اندازی شده است و مردم با ثبت‌نام در این سایت می‌توانند معضلات، مشکلات و آسیب‌های مربوط به منطقه و محل زندگی خود را از طریق این سامانه به قوه قضائیه اعلام کنند قوه قضائیه نیز با انتقال موارد به سازمان‌های مربوطه آن‌ها را موردبررسی قرار می‌دهد.

مرتضوی با اشاره به این‌که از پنج جرم اول که در سطح خراسان رضوی اتفاق می‌افتد فرهنگی است بر ضرورت مطالبه‌گری از سازمان‌ها و نهادهای متولی در حوزه فرهنگی تأکید کرد و خاطرنشان کرد: در شرایطی که 80 درصد جرائم استان فرهنگی است اما نقش متولیان امر فرهنگ و آموزش مسائل اخلاقی و دینی کمرنگ است.

وی بابیان این‌که آموزش و پرورش به‌عنوان یک‌نهاد فرهنگی بزرگ که جامعه‌ی وسیعی از دانش‌آموزان، معلمان و اولیا و مربیان و مشاورین در اختیار دارد و ارتباطش هم با نهاد خانواده بسیار نزدیک است حوزه علمیه، دانشگاه‌ها وادارات ارشاد می‌توانند نقش مهم و اثرگذاری در این حوزه انجام دهند گفت: در این راستا باید نقش و وظیفه دستگاه‌ها در این زمینه تعریف کنیم و با شناسایی ریشه و منشأ آن بتوانیم مانع بروز جرم و آسیب شویم.

معاون دادگستری استان خراسان رضوی با اشاره به این‌که تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید در حوزه کاری و فعالیتی که دارند باید طرح و ایده داشته باشند و دستگاه قضا باید تنها بر آن نظارت کند بیان داشت: به‌عنوان‌مثال محور کاشمر که یک محور حادثه‌خیز است تا  چه زمانی به دلیل نبود اعتبار باید صبر کنیم و  شاهد کشته شدن افراد در آن باشیم بنابراین ضرورت دارد متولیان حوزه راه حداقل نسبت به رفع نقاط حادثه‌خیز محور و اصلاح نقاط هندسی به‌صورت کوتاه‌مدت اقدام کنند تا شاهد حوادث ناگوار نباشیم

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *