بهاری که بی‌خزان است

دوازدهمین جشنواره قرآنی مدهامتان با پیام سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام آغاز شد.

سیدعباس صالحی در پیام خود به این رویداد قرآنی که توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی قرائت شد، نوشت: قرآن همانند گلستانی است که بهارش بی‌خزان است و طراوت ثمرات این گلستان برای تمامی نسل‌ها باقی می‌ماند.

پیام مزبور که توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی قرائت شد، افزوده است: مومنان و عاشقان به قرآن بی هیچ ترسی و با کوله باری از ارادت در ساحت مقدس قرآن و با عطر آیات آن روح و جان خود را صیقل داده و سرشار از معرفت می‌شوند.

او ادامه داد: کدام کتاب را می‌توان یافت که راهنمایی‌های نجات بخشش برای جاودانه بشریت راهگشا باشد و چنین ویژگیهای بارزی داشته باشد؟«تنها باید بر ساحل بزرگ و آرامش بخش این دریای بیکران به تفکر نشست و نظاره گر عبرت‌ها و سرنوشتهایی بود که هر یک برای انسان برهان قاطع و منشور جاودانگی است». این نعمت بزرگ الهی سزاوار تکریم و تقدس است و بندگان را شایسته است که به شکرانه اش در برابر خداوند اطاعت پذیر باشند.

 

چشم‌انداز ده ساله مشهد

در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: برگزاری مسابقات مدهامتان یک اتفاق ارزشمند در حوزه فعالیت‌های قرآنی کشور است.

سید سعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در مراسم افتتاحیه مرحله کشوری دوزادهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان که در سالن پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، ضمن خوشامدگویی به متسابقین گفت: خدا را شاکریم در سالی که مشهد عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را داشت ۱۷۵ فعالیت متنوع و رخداد فرهنگی طراحی شد که برگزاری دوازدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان ویژه اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از مهمترین این برنامه‌ها بود.

وی با اشاره به اینکه دلیل اصلی میزبانی این مسابقات استفاده از ظرفیت‌های موضوع پایتخت فرهنگی جهان اسلام است، اظهار کرد: معتقدیم اگر مشهد عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را دارد مزیت‌های بسیاری را هم در خود دارد که عرصه فعالیت‌های قرآنی یکی از مزیت‌های فراوان مشهد است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه تلاشمان این بود تا با برگزاری رخدادهای بین المللی ظرفیت مشهد را به عنوان پایتخت فرهنگی به جهان اسلام معرفی کنیم، ادامه داد: بر این باوریم که مشهد با وجود مضجع منور امام رضا(ع) و پیشینه بلند قرآنی ظرفیت بی‌نظیری را در عرصه فعالیت‌های قرآنی دارد.

سرابی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های قرآنی مشهد باید به جهان اسلام معرفی شود، گفت: امیدواریم با ظرفیت افزایی‌ها اجرای فعالیت‌های قرآنی در عرصه بین‌المللی بیشتر مهیا شود همچنین در ستاد مشهد ۲۰۱۷ که با حضور وزیر ارشاد برگزار شد مقرر گردید ظرفیت‌های پایتخت فرهنگی جهان اسلام در یک چشم انداز ۱۰ ساله دنبال شود و رخدادهایی که می‌تواند موثر باشد را در گستره ملی و بین المللی برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات مدهامتان یک اتفاق ارزشمند در حوزه فعالیت‌های قرآنی کشور است، گفت: در مرحله کشوری دوزادهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان حدود ۳۰۰ نفر با هم به رقابت خواهند پرداخت که این تعداد از بین ۱۷ هزار نفر به مرحله کشوری راه پیدا کرده‌اند.

 

زیرساخت‌های پایتخت فرهنگی

رئیس دفتر منطقه ای آیسسکو در ایران در افتتاحیه جشنواره قرآنی مدهامتان گفت: ارتباط با آموزه‌های قرآنی زمینه ساز دست یابی به حیات طیبه است.

عباس صدری رئیس گفت: مشهد ظرفیت‌های قرآنی بزرگی دارد و اگر امسال شاهدیم که این فعالیت‌های قرآنی خوب شکل می‌گیرد بخشی از آن به دلیل وجود زیرساخت‌های خوب در مشهد است.

وی با اشاره به اینکه در مشهد هر آنچه است از برکت وجود امام رضا(علیه السلام) است، اظهار کرد: امروز در بحث تربیت نگاه متوازن به تمام ساحت‌های تربیت وجود دارد که انواع مختلفی هم است اما مهمترین ساحت تربیت، تربیت قرآنی است که در بین تمام ساحت ها چتر خود را به تربیت های هنری، علمی، فرهنگی و تخصصی گسترده است.

رئیس دفتر منطقه ای آیسسکو در ایران با اشاره به اینکه برگزاری چنین مسابقاتی نتایج مثبتی دارد و زمینه دستیابی جوانان را به مراتب قابل قبولی از حیات طیبه فراهم می‌کند، افزود: کسی که با آموزه‌های قرآنی سروکار دارد زمینه‌های مناسبی برای دستیابی حیات طیبه دارد و در آیسسکو به وجود چنین افرادی که به زیبایی قرآن را قرائت می‌کنند افتخار می‌کنیم.

 

تقویت جلسات قرآنی

در ادامه معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه یکی از اولویت های ما احیای جلسات سنتی قرآن کریم است، افزود: مسابقات مدهامتان نوید بخش دوره جدیدی از فعالیت‌های قرآنی کشور است.

مرتضی طاهریان مسابقات قرآنی مدهامتان را از افتخارات ستاد عالی کانون‌های مساجد دانست و گفت: مسابقات قرآنی مدهامتان خروجی جریان آموزشی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است، باید نهضت احیای جلسات سنتی قرآن را در مساجد آغاز کنیم چرا که نخبگان قرآنی کشور تربیت شده همین جلسات سنتی قرآن هستند.

معاون فرهنگی هنری ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با تاکید بر اینکه باید بپذیریم در مسجد کار فرهنگی که بر مبنای قرآن وعترت نباشد جایی ندارد، افزود: اگر در هر حوزه‌ای قدم بر می‌داریم باید به پشتوانه قرآن و عترت باشد و تلاش کنیم تمام فعالیت های ما رنگ و بوی قرآن و عترت داشته باشد.

وی ادامه داد: ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تلاشش بر این بوده تا همه جشنواره‌های خود را با قرآن آمیخته کند و مرحله کشوری دوازدهمین دوره مسابقات مدهامتان نوید بخش دوره جدیدی از فعالیت‌های قرآنی کشور است و امیدواریم بتوانیم در این مسیر خدمت گذار شایسته‌ای باشیم.

***

در این مراسم از سید محمد جواد سادات فاطمی قاری پیشکسوت تجلیل به عمل آمد همچنین در طول مراسم قاری نوجوان به تلاوت آیات قرآن پرداخت و در پایان هم حامد علیزاده نفر اول مسابقات بین المللی مالزی آیاتی از قرآن کریم را تلاوت کرد که مورد توجه و تحسین حاضرین قرار گرفت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *