بررسی عکس 159 ساله مشهد

یک روزنامه‌نگار ایتالیایی گفت: عکس‌های تاریخی و حافظان آن‌ها دو جواهر قیمتی ایران هستند.

پاسکواله دوریا که در نشست خبری«روز عکس تاریخی» در محل فرهنگسرای بهشت مشهد سخن می‌گفت در ادامه اظهار کرد: حفظ این گنجینه ارزشمند تاریخی در ایران توسط کسانی انجام می‌شود که به واقع به فرهنگ و تمدن این کشور علاقمند هستند و این مساله بسیار دارای ارزش و اهمیت است.

وی ادامه داد: تناسب حضور من در این جلسه این است که من از شهر ماترا می‌آیم که زادگاه آنتونیو جانوتزی عکاس معروف ایتالیایی است که او نخستین عکاسی است که در 159 سال پیش از مشهد عکاسی کرد.

این پژوهشگر و روزنامه‌نگار ایتالیایی تصریح کرد: ما باید برای موفقیت بیشتر در مسیر حفظ این گنجینه‌های ارزشمند با هم همکاری کنیم که نوشتن در خصوص این زمینه می‌تواند به ما بسیار کمک کند.

دوریا افزود: من از شهر کوچکی با 60 هزار نفر جمعیت می‌آیم که قرار است در سال 2019 پایتخت فرهنگی اروپا شود. این شهر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است که در آن آثاری از عصر حجر تا به امروز پیدا شده است و ما فکر می‌کنیم که باید آثار این اعصار مختلف را به مردم جهان معرفی کنیم. شهر قدیمی ما این تفاوت را دارد در آن خانه‌های تراشیده شده در سنگ وجود دارد که بسیار ارزشمند و جذاب هستند.

این پژوهشگر و روزنامه‌نگار ایتالیایی خاطرنشان کرد: ما همکاری متقابلی با ایران داریم که این همکاری بسیار خوب است و تا چند وقت دیگر کتابی در خصوص شخصیت آنتونیو جانوتزی و عکس‌های او خواهم نوشت و آن را به مردم ایران تقدیم خواهم کرد زیرا این تاریخ به همه ما تعلق دارد.

دوریا گفت: عکس‌ها خیلی کوچک هستند اما افکار بزرگی را تغییر می‌دهند، اولین قرار دارد ایران و ایتالیا در 1962 برای ارسال عکس‌های ایتالیایی‌ها از ایران به ایتالیا منعقد شده است و بعد از آن گروهی از ایتالیا به ایران آمدند و روابط دیپلماتیک بین دو کشور را رقم زدند که نشان دهنده تاثیر عکس است.

وی اظهار کرد: من در ایران از دیدن بناهایی که قبلا عکس‌های آن را دیده بودم شگفت زده شدم و در این بازدیدها احساس کردم که همه می‌توانیم مذاهب خود را داشته باشیم اما در عین حال از فرهنگ و معماری و اندیشه دیگران لذت ببریم.

این پژوهشگر و روزنامه‌نگار ایتالیایی ادامه داد: در شهر من ماترا، با کمک عکس اتفاقات زیادی افتاده است زیرا پس از جنگ جهانی دوم کسی از جنگ چیزی نمی‌دانست و همه تلاش می‌کردند عکسهای سیاه‌تری را از آن به نمایش بگذارند. در این دوره همشهریان من احساس کردند که به آن‌ها حمله شده است و در جواب آن نمایشگاه‌ها و گزارش‌هایی تهیه کردند و دانشمندان زیادی را به خود دعوت کردند تا مشکلات شهر را برطرف کنند و چهره زیبایی از آن را به دنیا نشان بدهند.

این روزنامه‌نگار ایتالیایی عنوان کرد: عکس خیلی به پیشرفت شهر ما کمک کرد و عکاسان بزرگ ما بسیار کوشیدند تا زیبایی‌های ما را به دنیا نشان دهند و همین عامل سبب شد تا سیل گردشگران از نقاط مختلف جهان به شهر کوچک ما سرازیر شوند. انسان‌شناس‌ها، جامعه‌شناس‌ها و تاریخ‌شناس‌ها، به شهر ما آمدند و شرایط بد شهر ما را عوض کردند تا جایی که بسیاری از مردم گفتند که شهر کوچک ما یک پایتخت فرهنگی و تمدنی است.

دوریا اضافه کرد: شهر کوچک ما سالانه یک میلیون گردشگر دارد و این رقم به قدری زیاد است که این شهر کوچک توان پوشش داد به این همه گردشگر را ندارد.

این پژوهشگر و روزنامه‌نگار ایتالیایی خاطرنشان کرد: اولین راه برای شناخت شهر ما در دنیا همین عکس است و همین عکس‌های کوچک بسیار تاثیر بزرگی را در دنیا ایجاد می‌کند و من اعتقاد دارم بهترین راه برای معرفی بهتر شهر مشهد ایجاد حس تعلق است تا خود مردم احساس کنند که این شهر به آن‌ها تعلق دارد و منافع شهر نیز به خود آنان خواهد رسید، زیرا نباید فکر کنند که بعد از کسب مقام باید توقف کنند بلکه باید حرکت بیشتری را انجام دهند.

وی تاکید کرد:  باید به نوعی فرهنگسازی صورت بگیرد که خود مردم درک کنند که تا چه میزان گردشگران برای آن‌ها و زندگی آن‌ها مفید هستند.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *