بازار؛ مشکل اصلی پیش‌روی شرکت‌های دانش بنیان

قائم مقام توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بازار مشکل اصلی پیش‌روی شرکت‌های دانش بنیان در کشور است.

اسماعیل قادری‌فر امروز درنشست توانمندی‌های شرکت‌های فناوری پارک علم و فناوری خراسان رضوی در حوزه انرژی، اظهار کرد: بسیار دشوار است که بتوانیم در کنار این همه تحریم‌هایی که قرار داریم، در زمینه تولید کالاها و صنایع عظیم فعال باشیم، البته گفتنی است که امروز اساسی‌ترین مشکل در تولید صنایع، همان مشکل بازار است که پیش روی شرکت دانش بنیان قرار دارد. این درحالی است که طی این سال‌ها فعالیت‌های بسیاری وجود داشته و اقدامات خوبی نیز در این زمینه انجام شده است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر رقبای چینی و سایرین بازار کشور را تحت سلطه خود قرار داده اند که این مسئله می‌تواند برای ما خطر پذیر باشد، گفت: در واقع کالاهای چینی و عمدتا بی کیفیت بازار را تسخیر کرده‌اند و این مسئله بازار ما را در معرض خطر قرار داده است.

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: خوشبختانه پارک علم و فناوری خراسان رضوی، یکی از بزرگترین پارک‌های علم و فناوری کشور محسوب می‌شود. پارک علم و فناوری خراسان هم از لحاظ تعداد شرکت‌های مستقر در پارک و هم بخاطر وجود 160 شرکت دانش، عیار نسبتا خوبی در این استان است.

قادری فر با بیان اینکه فعالیت حدود 35 شرکت در حوزه صنعت گاز در یک مجموعه‌ای مانند پارک علم و فناوری در کشور بی نظیر است، ادامه داد: مرکز رشد پارک علم و فناوری خراسان به عنوان یک مرکز تاثیر گذار در کشور فعالیت می‌کند که یکی از ابزارهای سیاستگذاری ما در معاونت علمی، توسعه ستادهای فناوری است.حدود 15 ستاد توسعه فناوری در بخش‌های مختلف کشور داریم که بر اساس نقشه جامعه علمی کشور این ستادها شکل گرفته اند.

وی افزود: یکی از ستادهای مهم ما ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی است که در سه شاخه فعالیت دارد و ستاد توسعه فناوری نفت، گاز، پتروشیمی، ستاد انرژی‌های تجدید پذیر و انرژی‌های نو را تحت عنوان ستاد توسعه فناوری‌های انرژی با یکدیگر ادغام کرده‌ایم و معتقد هستیم برای اینکه بتوانیم از نقش ستاد صنعتی در کشور استفاده کنیم باید از این مسیر و سیاست‌های بالقوه‌ای که در کشور وجود دارد استفاده کنیم و آن‌ها را به ظهور و بروز برسانیم و موضوع اقتصاد فناوری  را از طریق ستاد توسعه فناوری دنبال کنیم.

 

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی مطرح کرد:

تغییر رویکرد صادراتی کشور به سمت دانش‌بنیان

درادامه این نشست رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: رویکرد صادرات کشور باید به سمت استفاده از شرکت‌های دانش بنیان حرکت کند.

سید حسن علم‌الهدایی افزود: ما باید صادرات خود را به صورت ارزش افزوده در قالب شرکت‌های دانش بنیان به دست آوریم تا بتوانیم جایگاه خود که رتبه 26 است را ارتقاء بخشیم، این در حالی است که شرکت‌‎های نفت و گاز سرفصل‌هایی را برای آینده بهتر در نظر دارند که بخشی از آن ها می تواند به پیشتازی صنعت گاز کمک کند.

وی ادامه داد: پروژه GTL در واقع  استفاده از فناوري تبديل گاز به فرآورده هاي مايع به عنوان جايگزين فروش گاز به صورت خام، براي ايران که دومين کشور صاحب ذخاير گازي است، اهميت دارد و مي تواند ارزش افزوده و درآمد سرشاري نصيب اين کشور کند و موفقیت‌های ارزشمندی به لحاظ زیست‌ محیطی، تجاری سازی نسبت به سایر انرژی‌ها دارد.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با بیان اینکه امروزه آلودگی‌های زیست‌ محیطی و غیر… دامن گیر شهرهای بزرگ شده است، اظهار کرد: امروزه بسیاری از کشورها زغال سنگ را به جای استفاده از سوخت‌های گازوئیل، نفت و غیر… ترجیح می‌دهند. این در حالی است که گاز در مقایسه با سایر سوخت‌ها، انرژی ارزانتر، پاک‌تر، غیر تحریمی‌تر و تاحدودی محلی‌تر محسوب می شود.

علم الهدی عنوان کرد: تا مادامی که مدیریت در فعالیت‌های ما در هر حوزه‌ای از جمله اقتصاد، نفت، هنر دستی و … پایین باشد، ما نمی‌توانیم به موفقیت‌ در این مسیر دست یابیم.

وی خاطرنشان کرد: در واقع تمام دنیا در تلاش هستند که کشور ما در هر حوزه‌ای تلاش خود را متوقف کند و از رشد و توسعه روز افزون ما نیز جلوگیری کنند، چرا که ایران ظرفیت بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف گازی، نفتی، گردشگری دارد، لذا ما باید سعی کنیم که در هر بخشی که فعالیت داریم، این ظرفیت ها را دو چندان کنیم تا شاهد پیشرفت روز افزونی در کشور خود باشیم.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *