کمبود وسایل نقلیه در عراق و معطلی 5 ساعته مسافرین

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از بی‌نظمی‎های سیستم حمل‌ونقل کشور عراق، گفت: برخی زائرین برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در عراق بیش از ۵ ساعت معطل می‎شدند.

نصرالله پژمان‌فر  با اشاره به برپایی موفق راهپیمایی عظیم عبادی سیاسی اربعین حسینی(ع) افزود: با توجه به حجم بالای زائران در این سفر معنوی که از اقصی نقاط دنیا در این مراسم حضور می‌یابند، طبیعی است به دلیل شرایط خاص کشور عراق کمبودهایی به چشم می‌خورد که این کمبودها با شیرینی معنویت سفر قابل چشم پوشی است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مدیریت این حجم از جمعیت در شهرهای محدود کاظمین، سامرا، نجف و کربلا کار بسیار بزرگ و دشواری است، افزود: باید از تمام دستگاه‌ها به ویژه فعالان در حوزه حمل و نقل، راهسازی، هلال احمر، وزارت خارجه، حج و زیارت و بخش خصوصی و هیأت‌‎های مذهبی که در این گردهمایی بزرگ حضور داشتند تشکر و قدردانی کرد چراکه هریک از این ارگان‌ها و دستگاه‌ها بدون کوچکترین چشم داشتی به ارائه خدمت پرداختند.

وی با بیان اینکه اربعین امسال در قیاس با سال‌های گذشته دارای نواقصی کمتری در حوزه‌های مختلف بود، ادامه داد: با توجه به تدابیر صورت گرفته در مرزهای کشور، سرعت عبور زائران از مبادی خروجی ایران به عراق افزایش یافت و می‌توان تقریبا این ادعا را داشت که کمتر زائر ایرانی بود که بتواند بدون ویزا وارد خاک عراق شود.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس اضافه کرد: در کنار تمام تلاش‌هایی که در حوزه حمل و نقل صورت گرفت اما نرخ بلیت حمل و نقل جاده‌ای در کشور و عدم ثبات قیمت‌ها در عراق مورد اعتراض زائران بود؛ برای مثال یک زائر با 10 دینار عراقی خود را از مهران به نجف می‌رساند اما در همان روز زائر دیگری با قیمت 30 دینار کرایه این مسیر را می‌پرداخت.

وی با تأکید بر اینکه لازم است در کشور عراق نیز برنامه‌ریزی برای ثبات و هماهنگی قیمت حمل و نقل وجود داشته باشد و سازوکاری و قانونی در این کشور برای بحث حمل و نقل حاکم باشد، ادامه داد: همچنین کمبود وسیله حمل و نقل عمومی موجب می‌شد که زوار بیش از 5 ساعت در صف‌های طویل منتظر وسایل حمل و نقل عمومی می‌ماندند که این بی‌تدبیری مأموران عراقی و عدم تجربه در حوزه حمل و نقل شهری و بین شهری را حاکی است.

پژمانفر با بیان اینکه از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به نحوه تعیین نرخ بلیت اتوبوس‌های بین شهری پاسخگو باشد، یادآور شد: همچنین زواری که از طریق هواپیما وارد خاک عراق شدند، نسبت به 10 دلار اضافه پرداخت به گمرک عراق انتقاد داشتند و اخذ این رقم را منصفانه نمی‌دانستند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس حضور اکیپ‌های درمانی و ارائه خدمات بهداشتی در مسیر راهپیمایی اربعین را بسیار مثبت ارزیابی و اضافه کرد: چنانچه برخی از مشکلات ذکر شده در سال آینده با تعامل و همکاری با طرف عراقی برطرف شود، قطعا زوار از معنویات این سفر زیارتی بیشتر بهره‌مند خواهند شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *