کاهش برداشت زعفران در تربت‌حیدریه

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه گفت: تربت حیدریه  در سال جاری به دلیل سرمازدگی و کاهش بارندگی، تولید زعفران کمتری داشت.

محمد رضا عباسپورروز چهارشنبه با اعلام این خبر افزود: شهرستان تربت حیدریه 8700 هکتار زعفران زیر کشت دارد و میانگین برداشت از هر هکتار حدود چهار کیلوگرم است و تقریبا  34 تن در سال جاری تولید داشتیم و نسبت به سال گذشته 15 الی 20 درصد افت تولید وجود داشت؛ زیرا در سال گذشته به دلیل سرما زدگی مزارع و بارندگی کم در فروردین ماه سال جاری، با این مشکل مواجه شدیم.

وی در خصوص محصولات دیگر شهرستان تربت حیدریه، افزود: در سال جاری  1400 هکتار سیب زمینی در سطح زیر کشت این محصول است و اوایل مهرماه برداشت آن آغاز شده و 80 درصد سیب زمینی تولیدی شهرستان تربت حیدریه به صورت بذری است زیرا در جلگه رخ یک دشت ایزوله وجود دارد که از آفات و املاح کمتری برخوردار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت حیدریه تصریح کرد: به دلیل اقلیم مناسب و داشتن کشاورزانی با مدیریت و توانایی بالا، عمده سیب زمینی در شهرستان به صورت بذری تولید می‌شود و به سیب زمینی کاران داخل و یا خارج از استان فرستاده می‌شود و مورد کشت قرار می‌گیرد و میانگین تولید ما 35 تا 40 تن در هکتار است.

وی در خصوص تولید بیش از 20 نوع رقم سیب زمینی در شهرستان تربت حیدریه، عنوان کرد: این اقدام یک طرح تحقیقاتی است که در یکی از مزارع کشاورزان، 20 رقم سیب زمینی وارد شده و در یک طرح آزمایشی کشت می‌شود و در حال حاضر برداشت آن صورت گرفته و با توجه به شرایط منطقه که پتانسیل بهتری به لحاظ کمبود آفت و املاح وجود دارد به نوعی مطلوبیت بهتری برای ترویج آن در آینده است.

عباسپور خاطرنشان کرد: در شهرستان تربت حیدریه 3800 هکتار در سطح زیر کشت محصول چغندرقند است و میانگین تولید 55 تن در هکتار که اوایل مهرماه برداشت آن آغاز شده و تاکنون حدود 90 هزار تن چغندر در کارخانه قند تحویل داده شد و شهرستان تربت حیدریه یکی از مطلوب‌ترین مکان‌ها برای چغندرقند است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشغول کشت غلات پاییزه هستیم، اظهار کرد: گندم در 7200 هکتار و جو هم در سطح 6400 هکتار کشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت حیدریه در خصوص شیوه آبیاری مزارع، خاطر نشان کرد: ما از مجموع 44 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی آبی، 15 هزار هکتار از این تعداد به شیوه آبیاری تحت فشار که عمدتا بارانی و یا قطره‌ای است انجام می‌شود و هر سال قصد داریم دو هزار تا 200 هکتار اضافه کنیم.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *