رسالت خطیر کشاورزی در ایجاد اشتغال

استاندار خراسان رضوی گفت: کشاورزی استان باید رسالت خود را برای اشتغالزایی به درستی ایفا کند. تحقق این مهم در گرو تجهیز کشاورزی به فناوری‌های نوین، افزایش بهره وری، توسعه صادرات و ایجاد بازارهای جدید صادراتی است.  بخش کشاورزی اعم از حوزه‌های دامی و باغی در خراسان رضوی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به همت فعالان این بخش استان در تولید هشت محصول رتبه اول ، شش محصول رتبه دوم و پنج محصول رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.
علی‌رضا رشیدیان سه‌شنبه شب در جلسه شورای کشاورزی استان افزود : طی امسال با وجود کمبود منابع آب، خشکسالی، وقوع حوادث غیرمترقبه نظیر سیل و سرمازدگی تولید محصولات کشاورزی و دامی در استان کاهش نداشت و این نشان از همت کشاورزان غیرتمند خراسان است.
وی با بیان اینکه باید با حرکت به سمت دانش بنیان کردن تولید داخلی، کشاورزی و دامداری را تقویت کرد گفت: باید به سمتی حرکت نمود که در صادرات این محصولات تکانه‌های تعرفه‌های گمرکی را پیش بینی و مدیریت کرد. در این زمینه استاندارد کردن کالاها و ظرفیت سازی مناسب برای کشف بازارهای جدید از اهدافی است که باید دنبال شود.
رشیدیان ادامه داد: خراسان رضوی بزرگترین تولیدکننده زعفران کشور است. توجه به تولید الاهای راهبردی مثل زعفران ضروری است و خرید تضمینی این محصول اقدام مبارکی است که امیدواریم به سرانجام مطلوبی برسد و موجب افزایش انگیزه در فعالان این بخش شود.در خرید تضمینی پیش بینی شده 40 درصد میانگین زعفران خریداری شده را به زعفران­کاران بدهند و باقیمانده را هم بتوانند با عرضه در بورس در عرض سه ماه با قیمت مناسب به فروش رسانده و به زعفرانکاران برگردانند.در بحث زعفران زنجیره ارزش افزوده هم باید رعایت شود تا بتوان فرآوری را انجام داد لذا به صنایع فرآوری در خصوص محصولات زعفران احساس نیاز می‌شود.
وی ادامه داد: برنامه ریزی برای افزایش دام سبک نیز در هدفگذاری به منظور ایجاد 160 هزار شغل مهم است و همین طور پرورش ماهی و ابریشم بافی تا سهم بزرگ این واحدها برای کمک به تولید مواد غذایی و ایجاد اشتغال ایفا شود.
رشیدیان گفت: جدای از تسهیلاتی که از طریق بانکها به بخش کشاورزی داده می‌شود در واحدهای روستایی برای طرحهای توسعه‌ای با همکاری معاون امور روستایی معاون اول رئیس جمهوری، بانک سینا و بیناد مستضعفان تسهیلاتی با نرخ هشت درصد فراهم شده که واحدهای جدید کشاورزی بتوانند با استفاده از آن شکل گرفته و تداوم یابند.
وی افزود: در این راستا امسال 500 میلیارد ریال برای توسعه روستاهای استان اختصاص یافت که از این میزان 380 میلیارد ریال در قالب طرح و پروژه در روستاها اجرا شده است.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: هدفگذاری طرح ملی الگوی توسعه مشاغل خانگی 20 هزار فرصت شغلی در استان است که منجر شد امسال با همکاری ارگانهای بخش خصوصی و دولتی نتایج خوبی در اشتغال به دست آید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان در این جلسه به ارائه گزارشی از وضعیت کشاورزی و پرورش دام و طیور استان پرداخت و گفت: ما در سال جاری برای کشت پاییزه پیش­بینی کردیم 155هزار هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و 122هزار هکتار گندم دیم و 140 هزار هکتار جو  داشته باشیم.همچنین 6200 هکتار کشت کلزا با وجود خسارت 80 درصدی پارسال و 1060 هکتار کشت چغندر قند با وجود خسارت 100درصدی سال گذشته داشتیم و این جز با همت و همکاری همکاران و کشاورزان عزیز میسر نبود.

مجتبی مزروعی افزود: ما در بخش مکانیزاسیون شاهد یک تحول در استان هستیم. از سال 93 تا 95 بیش از 210 میلیار تومان در این بخش تسهیلات پرداخت کردیم که این تسهیلات برای سال 96 حدود 87 میلیارد تومان است.این امر باعث شده تا درجه مکانیزاسیون استان از 1.2 به 1.4 ارتقا پیدا کند و سطح مکانیزه ما که قبل از سال 93 کمتر از 30درصد بود به بیش از 50درصد افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد:از عمده فعالیت­هایی که باید به عنوان برنامه­های اساسی و توسعه‌ای استان از آن یاد شود ، توسعه کشت گلخاته­ای است که در چند سال اخیر از 125 هکتار به 293 هکتار افزایش داشته است. امسال نیز با توجه به اهمیت صرفه­جویی در مصرف آب تصمیم سازمان جهاد کشاورزی بر این است که یارانه اعتبارات فنی و اعتباری را بیشتر به بخش کشت گلخانه­ای تخصیص بدهیم و انشالله حداقل 50 هکتار به کشت گلخانه­ای اضافه کنیم.

رئیس سازمان جهارکشاورزی خراسان رضوی اظهار داشت:اقدام بسیار خوبی که با پیشنهاد وزیر در سفر به خراسان انجام شده بحث خرید زعفران از کشاورزان بود.ما خرید زعفران را از هفته گذشته با قیمت پوشال 4میلیون و 300 هزار تومان و نگین که بین 5میلیون و 300 هزار تومان تا 5میلیون و 700 هزار تومان آغاز کردیم و حدود 218 کیلو تا کنون تحویل شده و 13 نفر از کسانی که آنالیز محصولشان انجام شده بود پول به حساب­هایشان واریز کردیم.امیدواریم با این روش کف قیمت را مدیریت کنیم تا تولید کننده متضرر نشود و نیز تعادل را در بازار این محصول برقرار کنیم.کسانی که به صورت قطعی محصولشان را به ما واگذار کنند 40درصد از مبلغ به آنها داده می­شود و مابقی مبلغ با عرضه در بورس و پس از سه ماه به دست آنها خواهد رسید.

وی سپس به ارائه آمار بخش پرورش دام و طیور استان پرداخت و گفت: تولید شیر استان سالانه هزار936 تن ، گوشت قرمز773 هزار و 400 تن ،گوشت مرغ 152 هزار تن و تخم مرغ 93هزار و 700 است.همچنین در تولید خوراک دام با 1.2 میلیون تن در سال دارای رتبه اول کشوری هستیم. شاغلین دام­پروری استان 193هزار نفر هستند ، 15 درصد واحدهای دام­پروری صنعتی بوده و 85 درصد سنتی هستند که برای صنعتی کردن دام­پروری طرح­هایی اجرا شده که در شش ماهه اول امسال 30 واحد صنعتی با اشتغال 123 نفر و سرمایه­گذاری 256 میلیارد ریال ایجاد شده است.

وی ادامه داد: تولید نهاده­های دامی از 5000 تن به 1126هزار تن در سه ساله اخیر رسیده که رشد فوق­العاده­ای بوده است که قیمت این نهاده­ها نیز کاملا ثابت بوده و تغییری نداشته است.

در ادامه این جلسه محمد منتظمی مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخم­گذار خراسان رضوی ، علی مظفری مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی خراسان رضوی و فرشید صراف مدیرعامل اتحادیه گاوداران استان خراسان رضوی به بیان مشکلات تشکل­های صنفی خود از جمله ، عدم ثبات قیمت خوراک مرغ، مشکلات بانکی ، مشکلات مالیاتی و غیره پرداختند که رشیدیان استاندار خراسان رضوی دستور پیگیری این مشکلات را توسط مراجع ذی­ربط صادر کرد و بررسی بخش دیگری از مشکلات را به کمیسیون رفع موانع تولید موکول کرد.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *