دولت در ساختار اداری کهنه تحول ایجاد کند

یک عضو حزب اتحاد ملت گفت: ساختار اداری ما مصرفی، روزمره ،مندرس و بسته است و طی سال‌های اخیر در جاهایی که نیاز بوده تغییراتی ایجاد شود، ایجاد نشده است.

غلامرضا انصاری در ارتباط با بایدهای اعضای کابینه دوازدهم اظهار کرد: شجاعت، جسارت، نوآوری و سنت شکنی موضوعاتی است که می‌تواند بر توفیق یا عدم توفیق یک مدیر در سطح کلان تاثیر بگذارد، اگر مدیران عالی ما بویژه وزرا این ویژگی‌ها را داشته باشند می توایم یکسری حرکت‌های غلط و سنتی که در چارچوب سازمانی و تشکیلاتی وجود دارند را از بین ببریم.

وی ادامه داد: استفاده از تکنولوژی‌های جدید و نوآوری که در حوزه‌های مختلف اتفاق افتاده و استفاده از مدیران ستادی با ویژگی ‌های ذکر شده می‌تواند تحول را در ساختار نظامی کشور ایجاد کند، شرایط اداری ما سیستمی است که از زمان قرارداد دارسی سازمان دهی شده و قدیمی است.

این عضو حزب اتحاد ملت گفت: ساختار اداری ما مصرفی، روزمره و بسته است و طی سال‌های اخیر در جاهایی که نیاز بوده تغییراتی ایجاد شود، نشده است.

وی در توضیح اظهاراتش گفت: به طور مثال حوزه نفت که قبل از انقلاب منافعش مستقیم به جیب کشورهای غربی می رفته به گونه‌ای سازماندهی شده که روند رو به فرسایشی و راکدی نداشته باشد؛ مدیر ضعیف نمی تواند روند کار را کندتر کند و مدیر قوی روند کار را درچاچوب تعریف شده هدایت می‌کند.

انصاری در همین رابطه افزود: علی الرغم تمام تغییراتی که در این حوزه در دولت‌های نهم و دهم ایجاد شد و چندین وزیر طی 8 سال عوض شد و حتی وزرایی خارج از حوزه نفت بر مسند اداره حوزه نفت نشستند اما تغییرات خاصی ایجاد نشد. بر این اساس است که تاکید می کنیم شکستن این سنت و تغییر نظام کهنه به نظامی نوآور و خود اکتفا باید در مجموعه عناصر چیده شده در کابینه بوجود بیاید تا بتوانند متناسب با نیازهای روز و چالش‌های موجود در ساختار کشور حرکت خودشان را ادامه دهند.

وی با بیان اینکه در کابینه های گذشته و حال کمتر شاهد تغییرات ساختاری هستیم گفت: معذوریت‌ها و محدودیت های سیاسی در انتخاب وزرا و اعضای شاخص کابینه یکی از این مشکلات است که شاید رئیس محترم جمهور هم اگر خواسته، نتوانسته نکاتی را که در شعار های انتخاباتی خودشان بیان کردند محقق کرده و پویایی و تحول را در ساختار اجرائی کشور ایجاد کنند.

این عضو سابق شورای شهر تهران گفت: کابینه خوب یا بد چیده شده است. شخص رئیس جمهور و کلیت دولت نسبت به عملکرد وزار پاسخ گو خواهد بود و مجلس هم به عنوان نمایندگان مردم باید قانونا و شرعا بر موضوعاتی که احساس نیاز می‌کنند نظارت کرده تا با استفاده از نخبگان و کارشناسان دلسوز و توانمند در چارچوب پرسشگری و استیضاح نکات مد نظرشان را در دستگاه‌ای مختلف اداری و اجرایی اعمال کنند.

وی همچنین گفت: قطعا باید هم مجلس و هم دولت تغییر سیستم کهنه را در اولویت کاری خود قرار دهد، این ضرورت اجتناب ناپذیر را درک کنند. با توجه به اینکه قدرت نظام مان و تولید ثروتمان از محل درآمدهای ناپایدار است و با توجه به اینکه امروز انرژی سوخت های جدید و منابع انرژی پایدار و غیر آلاینده روز به روز رشد می کند؛ باید به فکر درآمدهای پایدار بود. حتی دو تا سه دهه آینده نفت و منابع زیر زمینی هم داشته باشیم انرژی های جایگزین جای سوخت های فسیلی را می گیرد اگر تولید ثروت را از ظرفیت‌های مختلف در دستور کار خود قرار ندهیم یقینا دچار مشکل خواهیم شد.

انصاری سپس گفت: با تهدیدی که منابع آبی را در بر گرفته و مدیریت بهرورانه مصرف از نکاتی است که در حوزه آب و انرژی باید اعمال شود. در این راستا باید بازیافت آب‌های خام و ذخایر زیرسطحی را در دستور کار جدی قرار دهیم. استفاده از انرژی های نو در بخش انرژی از نکاتی است که باید به صورت جدی مد نظر قرار بگیرد.

وی در پایان تصریح کرد: امروز ما نیروی انسانی مصرف گرا داریم در حالی که باید به نیروی تخصصی مولد برسیم. در حوزه وزارت نیرو با توجه به دانش و ظرفیتی که وزیر معرفی شده دارد، ان‌شاءلله شاهد حرکت های رو به جلو و با جسارتی خواهیم بود . در حوزه وزارت علوم قطعا با توجه به جنس دانشگاه‌ها و ظرفیت نیروی انسانی که در دانشگاه است و با توجه به جایگاه دانشگاه و عناصر سازنده ای که در این جامعه وجود دارد همنوایی و سازگاری با سیاست های دولت و همگامی با نیروهای سیاسی درون دانشگاه ها و دانشجویان از ضروریات اجتناب ناپذیری است که وزیر علوم باید به آن توجه داشته باشد.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *