دست قانون روی کمربند جنوبی مشهد

پروژه کمربند جنوبی مشهد که عملیات اجرایی آن از سال 91 آغاز شده و قرار است انتهای بولوار شهید برونسی را به بزرگراه باغچه پیوند دهد از سال گذشته در حالی که 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و انتظار می‌رفت فاز اول آن پایان سال 95 افتتاح شود، با اعتراض سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های دوستدار محیط زیست و ورود دادستانی و سازمان بازرسی کل کشور متوقف شده است.

با این وجود دو روز قبل محسن شریعتی، مدیر ارتفاعات جنوبی شهرداری مشهد طی سخنانی بر ادامه اجرای این پروژه تأکید کرده بود و احداث کمربند جنوبی مشهد را موجب کاهش آلودگی هوای شهر عنون کرده بود که این سخنان با واکنش بسیاری از سازمان‌های مردم‌نهاد و مردم روبه‌رو شد.

معاون دادستان مشهد  در این خصوص گفت: ارتفاعات جنوبی مشهد باید با اجرای یک طرح گردشگری، تفریحی و ورزشی به فضایی برای تفریح و تفرج مردم تبدیل شود.

به نقل از ایسنا، محمد بخشی‌محبی با تأکید بر اینکه “ارتفاعات جنوبی مشهد باید با اجرای یک طرح گردشگری، تفریحی و ورزشی به فضایی برای تفریح و تفرج مردم تبدیل شود”، تصریح کرد: بر این اساس با توجه به کمبود فضاهای ورزشی به اداره کل ورزش و جوانان اعلام شده تا طرح‌هایی برای راه‌اندازی زمین‌ها و مناطق مختلف ورزشی در این قسمت ارائه دهند تا در آنجا فضاهای مناسبی برای تفریح و ورزش مردم ایجاد شود. با تغییر کاربری که در آن‌جا صورت خواهد گرفت، این منطقه به فضایی برای استراحت، تفریح و ورزش مردم تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه احداث کمربند جنوبی مشهد، اظهار کرد: روند پروژه احداث کمربند جنوبی مشهد که در جنوبی‌ترین نقطه شهر و در مجاورت ارتفاعات جنوبی مشهد قرار گرفته است به دلیل ملاحظاتی که وجود دارد چند سالی است تحت نظارت شورای حفظ حقوق بیت‌المال قرار گرفته است.

وی ادامه داد: همزمان با ورود شورای حفظ حقوق بیت‌المال به این پروژه در سال 94، در ابتدای امر توجیحاتی برای این پروژه از سوی شهرداری و پیمانکار ارائه می‌شد، اما به‌منظور بررسی کارشناسی این پروژه، موضوع از طرف کمیته شناسایی شورای حفظ حقوق بیت‌المال به اتاق فکری در دانشگاه فردوسی مشهد محول شد تا توسط اساتید دانشگاه بررسی کارشناسی و دقیقی روی آن صورت بگیرد.

بخشی‌محبی با اشاره به بررسی همه‌جانبه این پروژه با حضور تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌های مرتبط  در اتاق فکر دانشگاه فردوسی مشهد، تصریح کرد: در این جلسات توضیحات کامل همه افراد گرفته شد و همراه با نظر کارشناسی دستگاه‌های مرتبط به معاونت دادسرا در حفظ حقوق عامه ارسال و بر این اساس موضوع در شورای حفظ حقوق بیت‌المال مطرح شد.

وی افزود: در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال که با حضور شخص شهردار وقت و قائم مقام وی و پیمانکار پروژه و همچنین نمایندگان سایر ادارات مرتبط همچون فرمانداری، نیروی انتظامی، اداره کل منابع طبیعی، راه و شهرسازی و محیط زیست برگزار شد، بنا شد که این طرح با توجه به ایراداتی که به آن از سوی متولیان و ناظران اعمال شده توسط کمیته شناسایی شورای حفظ حقوق بیت‌المال مورد بررسی قرار گرفته و نظر نهایی در مورد آن صادر شود.

سخنگوی شورای حفظ حقوق بیت‌المال، خاطرنشان کرد: بر این اساس در ابتدای امر با توجه اینکه انجام انفجارهای این پروژه آسیب‌هایی را به آن محل و منطقه می‌رساند و مردم نیز شکایت‌هایی را نسبت به این موضوع ارائه کرده بودند، با تشخیص کمیته شناسایی شورای حفظ حقوق بیت‌المال، دادستانی دستور به عدم انجام انفجار در آن منطقه دادند.

 

احداث کمربند جنوبی باعث افزایش آلودگی هوای مشهد می‌شود

وی با بیان دیگر مشکلات اجرای این پروژه، گفت: همچنین با توجه به اینکه اداره کل حفاظت از محیط زیست استان اعلام کرده بود اجرای این پروژه باعث ثبات ریزگردها و آلودگی در هوای شهر مشهد خواهد شد و آبراهه‌هایی که از قدیم در این منطقه وجود داشته از بین خواهد رفت و ممکن است باعث ایجاد سیلاب‌هایی در این منطقه شود و مشکلات زیست‌محیطی دیگری نیز به وجود می‌آید و همینطور مهم‌ترین موضوع دیگری که وجود دارد که با احداث بزرگراهی 75 متری و خودروهایی که با سرعت عبور خواهند کرد دسترسی مردم به ارتفاعات جنوبی شهر به طور کامل قطع خواهد شد و بر این اساس اجرای این پروژه در آن زمان به طور کامل متوقف شد.

 

شکایت سمن‌ها از مدیر ارتفاعات جنوبی شهرداری

بخشی‌محبی با اشاره به سخنان محسن شریعتی، مدیر ارتفاعات جنوبی شهرداری مشهد و تأکید وی بر ادامه احداث کمربند جنوبی مشهد، عنوان کرد: طرح این سخنان که این مسائل زیست محیطی موضوع مهمی نبوده یا به هر حال این پروژه ادامه پیدا خواهد کرد، می‌تواند باعث نگرانی مردم شود و بر این اساس تعدادی از سازمان‌های مردم‌نهاد شکایت‌هایی را مبنی بر اینکه برخی افراد که شاید اطلاعات دقیقی راجع به پروسه پرونده در شورای حفظ حقوق بیت‌المال نداشتند، کرده و باعث تشویش اذهان عمومی شدند به دادستانی ارسال کردند و مردم نگران این موضوع هستند.

 

ارتفاعات جنوبی مشهد تبدیل به یک منطقه توریستی خواهد شد

وی با تأکید بر اینکه “ارتفاعات جنوبی مشهد باید با اجرای یک طرح گردشگری، تفریحی و ورزشی به فضایی برای تفریح و تفرج مردم تبدیل شود”، تصریح کرد: بر این اساس با توجه به کمبود فضاهای ورزشی به اداره کل ورزش و جوانان اعلام شده تا طرح‌هایی برای راه‌اندازی زمین‌ها و مناطق مختلف ورزشی در این قسمت ارائه دهند تا در آنجا فضاهای مناسبی برای تفریح و ورزش مردم ایجاد شود. با تغییر کاربری که در آن‌جا صورت خواهد گرفت، این منطقه به فضایی برای استراحت، تفریح و ورزش مردم تبدیل خواهد شد.

معاون دادستان مشهد، ادامه داد: این طرح در شورای شناسایی حفظ حقوق بیت المال مطرح و مصوب شده که در آن‌جا بر این موضوع تأکید شده است که در این منطقه باید یک طرح گردشگری و تفریحی به اجرا در بیاید.

 

هیچ‌گونه ساخت‌وسازی در این منطقه اتفاق نخواهد افتاد

وی با اشاره به اینکه “از سال‌های گذشته زمزمه‌هایی از قصد برخی افراد برای خرید زمین و ساخت و ساز در اطراف محل احداث این کمربندی شنیده می‌شد”، یادآور شد: مسلماً این موضوع مغایر با تمامی اهدافی است که شورای حفظ حقوق بیت‌المال برای این منطقه داشته است و بر همین اساس طبق مصوبه‌ شورای حفظ حقوق بیت‌المال هرگز هیچگونه ساخت‌وسازی در این ناحیه اتفاق نخواهد افتاد و مجوز هیچگونه ساخت‌وسازی در این منطقه صادر نخواهد شد.

وی افزود: با توجه به این موضوعات در هفته جاری جلسه‌ای با مسئولان مربوطه برگزار و مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در این زمینه را به آن‌ ابلاغ خواهیم کرد که این کمربندی باید به منطقه‌ای گردشگری و تفریحی برای استفاده عموم مردم تبدیل شود.

معاون دادستان مشهد همچنین با بیان اینکه “با توجه به اینکه هزینه‌های زیادی در اجرای این پروژه و اجرای زیرساخت‌های آن تاکنون صورت گرفته است”، گفت: بر همین اساس چندی پیش متولیان مربوطه خدمت دادستان حضور پیدا کرده و از او اجازه گرفتند تا این پروژه را در چارچوب هر طرحی که در ارتفاعات جنوبی مشهد پیاده شود به اجرا در بیاورند، زیرا نیمه رهاکردن این پروژه می‌تواند خسارت‌های بیشتری را به بیت‌المال وارد کند، لذا می‌توان از این جاده با توجه به زیرسازی‌هایی که در آن صورت گرفته برای پیست‌های دوچرخه‌سورای و پیاده‌روی‌ها و مسابقات دیگر استفاده کرد.

 

تمام فعالیت‌های این پروژه زیر نظر دادستانی است

وی اضافه کرد: به هر حال اگر هم در حال حاضر فعالیتی انجام می‌شود زیر نظر دادستانی است، اما خروجی آن با توجه به مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال طرحی گردشگری و تفریحی خواهد بود. در واقع هم‌اکنون این طرح زیر نظر دادستانی و کمیته شناسایی شورای حفظ حقوق بیت‌المال در جریان است، نه با هدف اینکه تبدیل به کمربندی و بزرگراه شود بلکه بتوان استفاده بهینه‌ای از آن کرد.

سخنگوی شورای حفظ حقوق بیت‌المال، بیان کرد: قطعاً ما در آن‌جا کمربند جنوبی نخواهیم داشت و متولیان و دست اندرکارانی که متولی این قضیه هستند قبل از اینکه اظهار نظری داشته باشند حتما به مصوباتی که خودشان هم در جلسات آن حضور داشتند توجه کنند تا باعث نگرانی مردم نشوند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *