اقدامات روحانی نشانگر توجه به بعد از انتخابات است

روحانی اصولگرا نشده می‌خواهد زوایایی که با نظام ایجاد کرده را پر کند، روحانی نمی‌خواهد به سرنوشت برخی روسای جمهور قبل از خود دچار شود. قاضی زاده هاشمی در جمع خبرنگاران با اشاره به مسائل سیاسی به بررسی اقدامات انتخاباتی اصلاح طلبان گرفته تا آخرین وضعیت فعالیت های انتخاباتی جریان اصولگرا برای انتخابات مجلس یازدهم پرداخت.

 

عملکرد دولت و اصلاح‌طلبان مجلس و شورا نقش مهمی در انتخابات آینده دارد

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه کسانی که کارهای انتخاباتی اصولگرایان را مدیریت می کنند برای انتخابات 98 کم کم به فکر می افتند و فعالیت های خود را شروع خواهند کرد افزود: اما موضوع کلیدی درباره ظهور و افول یک جریان سیاسی، عملکرد آن جریان و گروه در عرصه قدرت است. الان قدرت چه در سطح شوراها، چه در سطح مجلس و چه در دولت در دست اصلاح طلبان است. وی تصریح کرد: عملکرد دولت، عملکرد شهرداری ها و شوراهایی که در دست اصلاح طلبان و حامیان ائتلافی آنهاست و همچنین عملکرد آنها در مجلس در قالب فراکسیون امید اینها نقش بسزایی درانتخابات آینده و همچنین آینده آن جریانی که در قدرت است، خواهد داشت.

 

مردم از یک گروه که خسته شوند به سراغ دیگری می‌روند

نماینده مردم مشهد-کلات در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تجربه نشان داده در کشور ما توزیع قدرت بین جریان های سیاسی و گروه ها، ایجابی نیست، بلکه سلبی است. یعنی مردم در یک انتخابات به گروهی مراجعه می کنند و زمانی که عملکرد آن را می بینند و از آن خسته می شوند به سراغ جناح مقابل می روند و مادامی که از یک جناح خسته نشوند، به سراغ دیگری نمی روند.

 

عملکرد روحانی و نجفی در انتخابات آینده تعیین کننده است

وی در ادامه با بیان اینکه عملکرد کنونی روحانی و نجفی تعیین کننده توزیع قدرت در انتخابات آینده است افزود: عملکرد آقای روحانی در دولت و عملکرد آقایان نجفی در شهرداری تهران، تقی زاده خامسی در شهرداری مشهد و عملکرد سایر شهرداری ها و و شوراهایی که در دست اصلاح طلبان است، مشخص خواهد کرد که مردم در انتخابات آینده چه تصمیمی خواهند گرفت؛ یعنی اگر اینها موفق عمل کنند، مردم دادن رأی به آنها را ادامه خواهند داد و اگر هم موفق عمل نکنند و ناکارآمدی ها تعمیق بشود، مردم به جریان رقیب پناه خواهند برد.

 

ممکن است مردم در انتخابات آینده «یک پدیده» را برگزینند

قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: در این بین رقیب هم حتما اصولگرایان نیستند، بلکه فردی و یا گروهی به عنوان رقیب این جریان انتخاب خواهد شد که مردم تشخیص بدهند رقیب جناح حاکم است؛ حالا ممکن است فرد یا گروهی بیایند و پدیده بشوند و در این بین هم مردم تشخیص بدهند این گروه و یا فرد رقیب جناح حاکم است و آنها انتخاب بشوند.

 

دلایل عدم توفیق اصولگرایان در انتخابات اخیر

وی ادامه داد: برای اینکه مدت طولانی قدرت در اختیار اصولگرایان بود. بالاخره 12 سال مجلس در اختیار این طیف بود. به همین میزان هم اکثر شوراها و شهرداری های کشور در اختیار اصولگرایان بوده است. از طرفی دولت آقای احمدی نژاد با وجود انتقاداتی که بخشی از اصولگرایان به آن داشتند، به عنوان دولت اصولگرا شناخته و عملکرد و اقداماتش به نام اصولگرایان نوشته شد. بالاخره مردم به این نتیجه رسیدند که فرصت را در اختیار جریان رقیب قرار دهند و ببینند که او چکار می کند.

 

به دلیل نبود حزب و کار تشکیلاتی شبکه‌ای تصمیمات انتخاباتی موجی است

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: اصلاح طلبان و موتلفین آنها اگر مثل شورای اول عمل کنند که مردم به خاطر عملکرد آن شورا از اصلاح طلبان برگشتند و تا انتخابات اخیر شوراها فرصت را در اختیار اصولگرایان گذاشتند؛ این مساله باعث می شود که متاسفانه در نبود یک ساختار سیاسی منسجم، در نبود احزاب، در نبود یک دیالوگ شفاف، در نبود یک کار تشکیلاتی شبکه ای سراسری در همه کشور و در نبود برنامه، فضای سیاسی موجی شکل بگیرد.

 

آراء روحانی بیشتر سلبی بود

وی متذکر شد: فضای موجی مبتنی بر «نه» است. در همین دوره انتخابات آقای روحانی بیشتر از اینکه بتواند ایجابی رأی جمع کند، سلبی رأی جمع کرد.در حقیقت تمام تلاش ها در این دوره از انتخابات بر دو قطبی کردن فضا گذاشته شد.

 

روحانی مردم را ترساند و رأی جمع کرد

وی با بیان اینکه روحانی در انتخابات اخیر فضا را دو قطبی کرد و مردم را از یک چیزی که از آن می ترسیدند، ترساند و توانست رأی جمع کند اظهار کرد: یعنی اگر به مردم می گفتید که آیا به خاطر عملکرد دولت دوباره به آن رأی می دهید، قطعا پاسخ ها مثبت نبود. جالب است که یک بار دیگر این مساله مطرح شود، بر اساس آنالیز آرایی که خود اصلاح طلبان هم آن را کار کرده بودند، این مساله مشخص می شد. یعنی میزان آراء سلبی که به آقای روحانی داده شد، بیشتر از آراء سلبی بود که به آقای رئیسی داده شد.

 

روحانی اصولگرا نشده می‌خواهد زوایایی که با نظام ایجاد کرده را پر کند

وی در پاسخ به این سوال که آیا روحانی اصولگرا شده است، عنوان کرد: آقای روحانی تلاش نمی کند که به اصولگرایان نزدیک بشود، اتفاقا ایشان خیلی هم اصولگرایان را تحویل نمی گیرد. در حقیقت آقای روحانی در تلاش است که آن زوایایی که به خصوص در انتخابات ریاست جمهوری با نظام ایجاد کرده را پر کند.

 

روحانی نمی‌خواهد به سرنوشت برخی روسای جمهور قبل از خود دچار شود

این نماینده مجلس تاکید کرد: آقای روحانی در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری اخیر حرف های بدی زد، برخی خطوط قرمز را نادیده گرفت و نسبت های نادرستی به نظام داد؛ لذا تلاش می کند این اشتباهات را جبران کند. بالاخره او یک سابقه ذهنی هم از سرنوشت برخی روسای جمهور قبل از خود که چنین مسائلی را مطرح کردند را هم دارد؛ روسای جمهوری که ممنوع التصویر شدند و از سکه افتادند و او احتمالا نمی خواهد این بلاها بعد از دوران ریاست جمهوری اش سرش بیاید. قاضی زاده هاشمی در پایان متذکر شد:  روحانی با حرف هایی که این روزها می زند و اقداماتی که می کند دارد به بعد از پایان دوران ریاست جمهوری اش هم فکر می کند.

 

 

منبع: سایت مشهد فوری

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *