حمایت از مشاغل خانگی آغاز شد

استاندار خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی شرایط متفاوتی با دیگر استانها دارد زیرا دارای ظرفیت های قابل توجه در حوزه زیارتی و گردشگری، معدنی، صنعتی، کشاورزی، علم و فناوری، آی تی، صنایع دستی و سوغات است لذا شناسایی طرح های اشتغالزا به‌ویژه دانش بنیان بودن آنها بسیار حایز اهمیت است .خراسان رضوی دارای 270 دانشگاه و مرکز آموزش عالی، 300 هزار دانشجو و پنج هزار عضو هیات علمی و بیش از یک‌هزار نخبه دارای رتبه است، لذا توانمندسازی متقاضیان در طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی باید همراه با علم، تجربه، مشاوره های علمی و حقوقی و مالی باشد تا کارآفرین در کنار اشتغال مهارت مورد نظر را نیز به دست آورد.

 

استعدادیابی و توانمند سازی دانشآموختگان

علیرضا رشیدیان  شنبه شب در آیین رونمایی از طرح ملی الگوی توسعه مشاغل خانگی در مشهد افزود: طرح ملی الگوی توسعه مشاغل خانگی بویژه با بهره‌گیری از ظرفیت های علمی و فناوری در تکمیل زنجیره تولید و اشتغال استان بسیار موثر است.بهتر است به جای عنوان مشاغل خانگی در این طرح، مشاغل خرد و خانگی در نظر گرفته شود که این مهم راهگشای فراگیر شدن این طرح در جامعه هدف خواهد بود.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد:  در زمانی که دانشگاه ها تلاش می کنند در زمره نسل سوم و نسل چهارم مراکز آموزش عالی قرار گیرند، سازمان جهاد دانشگاهی باید با توجه به واقعیت دانش آموختگان و نیازهای واقعی جامعه، دانشگاه ها را به سمت نسل های سوم و چهارم به منظور تربیت یک دانشجوی کارآفرین سوق دهد.

وی با بیان اینکه کشاورزی خراسان رضوی در هشت حوزه رتبه نخست کشور را دارد اظهار کرد: کارشناسان در این حوزه مطالعات خوبی برای توسعه داشته اند لذا جهاد دانشگاهی می تواند مانند نخ یک تسبیح کلیه دستگاه های اجرایی مرتبط با این بخش را هماهنگ و برای توسعه مشاغل خرد در حوزه کشاورزی گام بردارد.

وی همچنین افزود: همدلی لازم برای اجرای یک طرح مشترک در بین دستگاه های اجرایی خراسان رضوی وجود دارد.وزارت نیرو با اجرای یک طرح اشتغالزا برای مددجویان کمیته امداد توانست 600 نیروگاه خورشیدی کوچک را در خراسان رضوی ایجاد و 2 هزار نیروگاه خورشیدی دیگر در استان هدف‌گذاری کند.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اجرای نخستین طرح توسعه سرمایه گذاری در طرحهای صنعتی استان در بجستان گفت: امسال با همکاری بانک سینا، بنیاد مستضعفان، معاونت مناطق محروم و روستایی معاونت ریاست جمهوری، 500 میلیارد ریال برای توسعه روستاهای استان اختصاص یافت که از این میزان 380 میلیارد ریال در قالب طرح و پروژه در روستاها اجرا شده است.

وی خواستار تسهیل ضمانت ها برای طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی و تسریع در تخصیص اعتبارات این طرح به استان شد.

رشیدیان اظهار کرد: هدفگذاری طرح ملی الگوی توسعه مشاغل خانگی 20 هزار فرصت شغلی در استان است و امسال با همکاری ارگان های بخش خصوصی و دولتی، نتایج خوبی در اشتغال به دست آمد به طوری که نرخ بیکاری استان امسال از 14 درصد به 10.1 درصد کاهش یافت.جمعیت بیکار به‌ویژه بیکار تحصیلکرده در استان به نسبت زیاد است و باید از طریق طرح هایی مانند طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی برای افراد بیکار استان اشتغال ایجاد کرد.

 

مشاغل خرد کمتر از 10 نفر بیشترین سهم اشتغالزایی در کشور را دارند

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم گفت: مشاغل خانگی در 2 حوزه طی دولت یازدهم بسیار توسعه یافت.پس از سال 1392، شرایط پس از رکود را تجربه کردیم و ارزیابی های متعدد نشان داد که اشتغالی که طی چهار سال گذشته در کشور ایجاد شده اغلب مربوط به کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی با محوریت زنان بوده است.در یک سال اخیر که بخش تولید در کشور رونق گرفت، سهم مشاغل خرد با کمتر از 10 نفر فرصت شغلی و همچنین مشاغل خانگی در رونق و توسعه اشتغال قابل توجه بود.

عیسی منصوری افزود: تجربه نشان داده است که ایجاد فرصت شغلی که مبتنی بر پرداخت تسهیلات باشد، چندان بادوام و پایدار نیست لذا کارشناسان در وزارت کار و جهاد دانشگاهی طرحی با محوریت توسعه مشاغل خانگی طراحی کردند که ابزار آن متفاوت از گذشته بوده و مولفه اصلی آن، روش مندی بهبود یافته مشاغل خانگی است.

منصوری تصریح کرد: طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی از ابتدای امسال جزو برنامه های کلان دولت در راستای تحقق شعار سال و توسعه اشتغال در قالب گسترش اشتغال خانگی و محلی بود که پس از تصویب، از سوی فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی کشور ابلاغ شد. در این راستا امسال 200 هزار میلیارد ریال تسهیلات با یارانه 2 تا هفت درصد در اختیار طرحهای مبتنی بر توسعه اشتغال خانگی قرار گرفت و همچنین از محل بودجه امسال، یکهزار میلیارد تومان کمکهای فنی و اعتباری با یارانه سود تسهیلات به این بخش اختصاص یافت.

وی اظهار داشت: طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی یک طرح سه جانبه با مسئولیت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان جهاد دانشگاهی و صندوق کارآفرینی امید است که سازمان جهاد دانشگاهی به عنوان یک ارگان تسهیل گر در نظر گرفته شده تا پروژه های مبتنی بر این طرح به صورت هدفمند اجرا شود.در گام نخست، هشت استان از جمله خراسان رضوی به صورت آزمایشی برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده که ابتدا، ایجاد چهار هزار فرصت شغلی در قالب ارائه پروژه های اشتغالزا از محل تامین تسهیلات این طرح، برای خراسان رضوی تا پایان امسال تکلیف شده است.اگر بتوان از ظرفیت های ایجاد شده به نحو مطلوب بهره گرفت، این طرح ملی تا پایان امسال به کل استانهای کشور تسری می یابد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی دارای چهار مولفه اصلی شامل توسعه فرصت های کسب و کار خانگی، توسعه تعامل عاملین این طرح از طریق توسعه سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی، تسهیل محیط کسب و کار و اتصال به بازار است.

وی افزود: توسعه فرصت های کسب و کار خانگی از طریق ایجاد مراکز خلاقیت و شکوفایی در چهار شهرستان مشهد، کاشمر، نیشابور و تربت جام و میز مشاوره و ایده یابی در 24 شهرستان دیگر خراسان رضوی محقق می شود.اتصال مشاغل خانگی به بازار نیز از طریق ارتباط گیری با برندهای مطرح و تلاش برای برندسازی محصولات مشاغل خانگی محقق می گردد.

منصوری گفت: سامانه ای در این زمینه طراحی شده که ثبت نام شدگان برای شرکت در طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی طی چهار مرحله غربال گری می شوند و پس از توانمندسازی آنان نسبت به شبکه سازی و برندسازی مشاغل خانگی اقدام می گردد.

وی افزود: یک شورای راهبردی با حضور تمام سازمان های متولی در زمینه مشاغل خانگی در هر استان تشکیل می شود که این شورا در استانداری ها مستقر شده و متشکل از شبکه ای از پشتیبانان و کمیته علمی خواهد بود.

 

توجه به بستر آی تی در طرح مشاغل خانگی

رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی نیز در این نشست گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از نهادهای دست اندرکار در طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی نقش تسهیل گر را ایفا می کند و قرار است شیوه توسعه مداخله ای را در پیش گیرد.

محمدصادق بیرجندی افزود: استفاده از تمام ظرفیت های جهاد دانشگاهی در بخش علمی، پژوهشی، تجاری سازی و اشتغال دانش آموختگان، استفاده از بستر آی.تی برای پیگیر شدن فرد متقاضی در فرآیندهای اجرایی در طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی دیده شده است.مدیر ارشد هر استان ناظر بر فعالیتهای دستگاه های اجرایی در اجرای طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی خواهد بود و استاندار می تواند به صورت آنلاین به همه اطلاعات مربوط به این طرح دسترسی داشته باشد.

بیجندی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم دیگر ظرفیت‌های استانی است، اظهار کرد: ما در این طرح به شدت به دانش‌آموختگان دانشگاهی و دانشجویان بومی نیاز داریم و امید داریم که بخشی از این ظرفیت را بتوانیم در حوزه صنایع خلاق فرهنگی، بازی‌های یارانه‌ای، نرم‌افزا نویسی و کد نویسی بکار بندیم.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه ما معتقدیم بیشتر دانش‌آموختگان ما در حوزه اشتغال به بازار، بازاریابی و مارکتینگ و… به ما می‌توانند کمک کنند، برای این فرآیند بسترهای علمی کاملا فراهم شده است. همچنین کارگروه علمی نیز برای این منظور تشکیل داده‌ایم که در آن بسیاری از مباحث می تواند مورد تجدید نظر و بازنگری قرار گیرد.

 

ایجاد4000 فرصت شغلی در خراسان رضوی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: طبق آخرین آمار که مربوط به تابستان امسال است، 21 درصد از مشاغل کشور در استان خراسان رضوی ایجاد شده است.تفاهم‌نامه‌ای با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی کشور در 11 مهرماه تنظیم شد که صندوق کارآفرینی امید با کمک این دو سازمان و استفاده از تجارب دانشگاهی و علمی در ارائه‌سازی طرح‌ها و برنامه‌های توسعه اشتغال و کارآفرینی همکاری خواهد کرد.این همکاری در 8 استان کشور اجرا خواهد شد که خراسان نیز یکی از آن استان‌ها محسوب می‌شود.در مجموع قرار است 20 هزار فرصت شغلی در این طرح اجرا شود که 4000 فرصت شغلی مربوط به استان خراسان رضوی خواهد بود.

محمود احمدی افزود: به دلیل وجود بارگاه حرم مطهر رضوی تصمیم بر این شد این فرآیند از استان خراسان رضوی آغاز شود. جمعیت استان خراسان رضوی 6 میلیون 400 هزار نفر بوده که از این مقدار 50 درصد را مردان و 49 درصد را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین 73 درصد جمعیت شهری و 26.9 درصد جمعیت استان در روستاها ساکن هستند.تعداد شهرستان‌های موجود در این استان 28 مورد بوده و شامل 73 شهر، 70 بخش، 164 دهستان و تعداد آبادی‌ها و دارالسکنه 3335 سکنه است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه فعالیت مراکز مشاوره شغلی، کاریابی و مشاغل کارآفرینی، تعداد کاریابی‌های داخلی استان 70 مورد بوده که 35 کاریابی در مشهد و 35 مورد در شهرستان ها بوده، تصریح کرد: همچنین میزان کاریابی‌های بین‌المللی در استان 8 مورد بوده که از این میزان 7 مورد آن در مشهد و یک مورد در نیشابور بوده است.تعداد مراکز مشاوره و کارآفرینی 14 مورد بوده و جمعیت شاغلین و بیکاران استان در سال 96 نیز 5 میلیون 269 نفر، جمعیت فعالان 2176 نفر، جمعیت شاغلان 2136 و جمعیت بیکاران استان 240 هزار نفر بوده است.

وی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی استان در تابستان 96 ، 45.1 بوده، گفت: استان خراسان رضوی از این جهت رتبه پنجم در مقایسه با سایر استان‌ها را از آن خود کرده است. علاوه بر آن پایین‎ترین نرخ مشارکت مربوط به استان سیستان و بلوچستان، قم و ایلام بوده است.استان خراسان رضوی از لحاظ بیکاری با نرخ 10.1 درصد در بین سایر استان‌ها رتبه نهم را از آن خود کرده است و در نرخ بیکاری پایین‌تر از اصفهان، تهران و متوسط کشور است.

احمدی خاطر نشان کرد: بالاترین نرخ بیکاری مربوط به استان‌های چهارمحال بختیاری و کرمانشاه است.در سال 95 از جمع 615 هزار نفر اشتغال ایجاد شده در کل کشور، سهم استان خراسان رضوی 97 هزار و 400 نفر بوده است و 16 درصد سهم اشتغال کشور در این استان ایجاد شده است.

وی افزود: مجموع کارورزان ثبت‌نام شده در سامانه کارورزی 14 هزار و 300 نفر است که جمع کاورزان تایید شده 2512 نفر بوده و کل واحدهای پذیرنده این کارورزان 450 مورد بوده است. مجوزهای صادره برای واحدهای پذیرنده 59 مورد بوده و قراردادهای آموزشی منعقد شده هم 18 مورد بوده است.طبق آخرین آمار که مربوط به تابستان امسال 21 درصد از مشاغل کشور در استان خراسان رضوی ایجاد شده، در این استان در سال 95 سهمیه مشاغل خانگی 72 میلیارد ریال بوده که تخصیص آن 540 میلیارد ریال است.همچنین سهم تسهیلات مشاغل خانگی استان در سال 95، 42 میلیارد ریال بوده که تا به امروز 380 میلیارد ریال این مبلغ تخصیص داده شده و سهمیه سال 96 نیز نسبت به سال 95، 9 برابر شده است.

 

16درصد از اشتغالزایی سال گذشته کشور سهم خراسان رضوی بوده است

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز گفت: سال گذشته 100 هزار فرصت شغلی معادل 16 درصد از اشتغال ایجاد شده کل کشور و از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه نیز 184 هزار فرصت شغلی معادل 23 درصد از اشتغال ایجاد شده در کشور در خراسان رضوی شکل گرفته است.

علی رسولیان افزود: در طول برنامه پنج ساله ششم توسعه باید نرخ بیکاری استان به هفت درصد، معادل ایجاد 430 هزار فرصت شغلی برسد و براساس این هدفگذاری باید امسال 123 هزار فرصت شغلی ایجاد شود، ضمن اینکه تکلیف تعیین شده از سوی دولت برای این استان ایجاد 160 هزار فرصت شغلی تا پایان امسال است.

وی بیان کرد: در طرحهای بزرگ، امید استان به تسهیلات صندوق توسعه ملی و فاینانس های خارجی و شرکت های توانمند سرمایه دار است و امسال طبق برنامه ششم توسعه، خراسان رضوی باید به 630 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری دست پیدا کند.

وی اظهار کرد: امسال از محل کمکهای فنی و اعتباری 240 میلیارد ریال اختصاص یافت که جوابگوی نیاز نیست، از این رو طرحهای کوچک و خوداشتغالی در استان برای تحقق اشتغال نیازمند حمایت و راهبری هستند و باید متقاضیان، تسهیلات را به آسانی دریافت کنند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: این استان در توسعه مشاغل خرد دارای ظرفیتهای فوق العاده و کارنامه موفقی است لذا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید توجه ویژه به استان کرده و سهم اعتباری صندوق کارآفرینی امید برای طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی این استان را خارج از اعتبارات سالانه استانی قرار دهند.

 

نباید کار آفرین را پس از دریافت تسهیلات به حال خود رها کرد

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در ادامه این نشست گفت: خراسان رضوی با 15 طرح بیشترین طرحهای مشارکتی روستایی و غیرروستایی و بیشترین سهم از اعتبارات این صندوق در طرحهای مزبور را در مقایسه با دیگر استانها به خود اختصاص داده است. امیدوارم بتوان در فرصت های دیگر اعتبارات بیشتری برای اشتغالزایی به خراسان رضوی اختصاص داد.

وی افزود: یکی از ویژگی های مطلوب طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی حضور سازمان جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از دست اندرکاران تسهیل گر است که به استانداردسازی و برندسازی محصولات مشاغل خانگی کمک شایانی می کند.طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی یکی از بهترین طرحهایی است که در چارچوب نظری می تواند ارائه شود.صندوق کارآفرینی امید در این طرح تنها یک عامل پرداخت تسهیلات نخواهد بود و در بخشهای مختلف از اشتغالزایی در این بخش حمایت می کند.تفاوت این صندوق با بانک این است که پس از پرداخت تسهیلات به متقاضی او را رها نمی کند و تا حصول نتیجه از وی حمایت می نماید.

وی با اشاره به یکی از مشاغل خانگی با فرصت های فراوان اشتغال اظهار کرد: یک میلیون و 200 هزار کودک در هر سال متولد می شوند که در بخش ساخت اسباب بازی می توان سالانه سه یا 4 هزار فرصت شغلی ایجاد کرد.صنعت اسباب بازی از محصولات پتروشیمی و جزو مشاغل کم سرمایه و پراشتغال است که می تواند فرصت خوبی برای اشتغالزایی در کشور باشد.

سید منصور برقعی قائم مقام کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور نیز در این مراسم گفت: 40 درصد از اعتبارات سالانه این نهاد به مشاغل خرد و خانگی اختصاص دارد .بر اساس برنامه ریزی انجام شده، کمیته امداد امام خمینی (ره) باید در طول برنامه ششم توسعه، 700 هزار طرح اشتغالزایی اجرا کند که سهم مشاغل خانگی از این تعداد 40 درصد است.امسال کمیته امداد امام خمینی (ره) برای خراسان رضوی 143 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است و الگوی این نهاد برای پرداخت اعتبار و اشتغالزایی برای مددجویان مبتنی بر شناسایی مددجو، آموزش، پرداخت تسهیلات و نظارت های مستمر بر آن به مدت پنج سال است.رویکرد این نهاد توانمندسازی مددجویان و خروج آنان از پوشش حمایتی به عنوان یک عنصر موثر در اجتماع است.

مدیر مرکز کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی خراسان رضوی این نهاد را واحدی جهت تسهیل امور برای فعالیت هایی مانند ایجاد اشتغال در استان عنوان کرد. در این طرح سه مولفه کلیدی را مدنظر قرار دادیم که یکی از آن‌ها توسعه فرصت‌های کسب و کار خانگی از طریق ایجاد فرصت‌های جدید است که می‌توانیم در این حوزه داشته باشیم و تلاش خواهیم کرد که در 4 شهرستان 4 مرکز خلاقیت و شکوفایی را ایجاد کنیم..4 شهرستان این طرح شامل شهرهای کاشمر، نیشابور، مشهد و تربت جام خواهد بود. در این چند شهرستان مرکزی را ایجاد خواهیم کرد که فرصت‌های جدید کسب و کار خانگی شناسایی شود.

 

توانمندسازی، مشاوره و آموزش و تسهیل محیط کسب و کار در دستور کار طرح است

جواد سخدری افزود: مولفه دیگری که در این طرح مدنظر ما قرار گرفته، توسعه توانمندی عاملین یعنی کسانی که می‌خواهند از این فرصت استفاده کنند، است و از طریق توسعه سرمایه انسانی، دانش و مشاوره‌ای که به آن‌ها اختصاص خواهیم داد، این شرایط را برای آن‌ها در این طرح فراهم خواهیم ساخت.همچنین سومین مولفه تسهیل محیط کسب و کار در جهت آسان‌سازی و بهره‌بردای از این فرصت‌ها توسط عاملین خواهد بود ، توسعه بازار فرصتی است که تلاش خواهیم کرد که حداقل برای دو برند بنام در استان خراسان رضوی در حوزه کسب و کارهای خانگی مزیت ایجاد کنیم.در واقع شناسنامه‌دار کردن این تولیدات کسب و کار خانگی یکی از مسایلی است که در برندسازی امری مهم است.

مدیر مرکز کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همچنین یک شورای راهبردی در استان تشکیل خواهیم داد که سازمان‌های متولی در آن حضور پیدا خواهند کرد و دبیرخانه اجرایی آن نیز در جهاد دانشگاهی استان است که ساماندهی این فرآیند را بر عهده خواهد گرفت.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *