باید تولید ثروت کنیم

مدیر مرکز کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: منابع ما محدود است. به این خاطر مجبوریم برای تولید اشتغال تولید ثروت کنیم چون جامعه به آن نیاز دارد.

جواد سخدری ظهر دوشنبه در چهارمین نشست خبری تحلیل بازار کار و ابعاد نظری طرح توسعه مشاغل خانگی در دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی افزود: با مطالعات صورت گرفته به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر در سال 83 هزار شغل ایجاد کنیم و شغل‌های قدیمی ‌را تثبیت کنیم، تقریبا به اشتغال حدود 7 درصد با نرخ مشارکت 44 درصد می‌رسیم.

وی افزود: پروژه‌های الگو، مولود و کلان را که در استان می‌توان شکل بگیرد را شناسایی کرده‌ایم که حدود 47هزار طرح بود.

عضو هیات علمی ‌و مدیر مرکز کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی خراسان رضوی تاکید کرد: بر همین مبنا طرحی را طراحی کردیم که در افق 1404 برای رسیدن به نرخ بیکاری 5 درصد در استان تقریبا 105 هزار شغل در هر سال با نرخ مشارکت 4 درصد شکل گیرد.

سخدری گفت: مهمترین سوالات کلیدی در استان ما این سوالات است. فرصت‌های شغلی مورد نیاز برای رسیدن به بیکاری 5 درصد در افق 1404 در استان خراسان رضوی چقدر است؟ فرصت‌های جدید راه‌اندازی کسب و کار در زمینه‌های توسعه کسب وکار در استان کجاست؟ میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز جهت تحقق نرخ بیکاری مطلوب(5 درصد) در افق 1404 در استان چقدر است؟ موانع انجام کسب و کار در استان خراسان رضوی چیست؟ و راهبردهای اصلی پایداری اقتصادی چیست؟

وی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه ایجاد فرصت‌های اشتغال دچار مشکل هستیم، اظهار کرد: اطلاعات لازم مربوط به حوزه‌های فرصت وجود ندارد؛ به همین خاطر سیاست‌گذاران دچار اشکال می‌شوند. هیچ تفاوتی نمی‌کند که سیاست‌گذار کیست؟

مدیر مرکز کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی خراسان رضوی افزود: به دولت توجه نکنید. دولت در چمبره یک سری چیزهایی اسیر است که خودش هم نمی‌داند. هر دولتی روی کار می‌آید، می‌گوید مساله بیکاری را حل می‌کنم اما نمی‌تواند حل کند. دولت قبلی بر ایجاد کسب و کارهای کوچک متمرکز شد؛ پول خوبی هم توزیع کرد اما منابع هدررفت؛ دلیل آن هم این بود که فرصت‌ها درست شناسایی نشده بود. مثلا پدیده شاندیز را اگر به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری در نظر بگیریم، چه کسی مشخص کرده که این یک فرصت است که مردم منابع خود را آنجا ببرند؟ بر مبنای کدام استدلال؟ در حال حاضر منابع ما رفته و چه کسی می‌خواهد این منابع را بازگرداند؟

وی گفت: در آینده نزدیک پیش‌بینی می‌شود از هر دو نفر دانش‌آموخته یک نفر بیکار باشد و 80 درصد کسانی که کار می‌کنند، در رشته تخصصی خود فعالیت ندارند که این موضوع به معنای هدررفت منابع است.

مدیر مرکز کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی خراسان رضوی عنوان کرد: منابع ما محدود است. به این خاطر مجبوریم تولید ثروت کنیم چون جامعه به آن نیاز دارد.

سخدری با بیان اینکه ما در حال حاضر با محدودیت شدید منابع مواجهیم، تصریح کرد: وضعیت آب استان تنها در سه دشت غیربحرانی است. 22 دشت ممنوعه و 11 دشت بحرانی داریم؛ این یعنی طی 10 سال آینده آب این دشت‌ها تمام می‌شود.

وی اضافه کرد: عناصر کلیدی مهم در توسعه مبتنی بر کارآفرینی به عنوان پارادایم غالب در توسعه پایدار، تخصیص اثربخش منابع، مدیریت فرصت‌های سرمایه‌گذاری، توسعه قابلیت‌های فناورانه و محیط حامی ‌کسب و کار است. این شاخصه‌ها بیانگر این است که مطالعات و حوزه‌های اقتصادی باید متمرکز در این حوزه‌ها باشد.

مدیر مرکز کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی خراسان رضوی یادآور شد: دانشگاه نسبت به آنچه که در محیط اتفاق می‌افتد، عقب‌تر است. به خصوص در حوزه مدیریت و اقتصاد اما در حوزه فناوری جلوتر هستیم. یکی از مزیت‌های اصلی استان ما معدن است اما دانشکده معدن نداریم. این‌ها مشکلاتی است که نشان می‌دهد دانشگاه‌های ما متوازن با نیازهای جامعه شکل نگرفته است.

وی بیان کرد: مهم‌ترین مانع در زمینه اشتغال استان عدم وجود بنگاه‌هایی با عمر طولانی و نبودن نام‌های ماندگار و بین‌المللی، کمبود نیروی کار ماهر و آموزش دیده متناسب با نیاز بازار کار و نیز حضور کمرنگ سرمایه‌گذاران خارجی در بنگاه‌های اقتصادی استان است. همچنین 75 درصد از بنگاه‌های کسب و کار برنامه توانمندسازی متناسب با تحولات محیط کسب و کار را ندارند.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *