افزایش اختیارات با طرح واگذاری بودجه به استان‌ها محقق می‌شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: طرح واگذاری مستقیم بودجه به استان‌ها در لایحه بودجه، می‌تواند اختیارات ما را برای توزیع منابع مالی در میان اداره کل‌های خراسان رضوی افزایش و پاسخگویی به آن‌ها را آسان‌تر کند.

رضا جمشیدی در خصوص طرح جدید بودجه سال 97 کل کشور افزود: در نظام بودجه فعلی حدود 35 درصد از اعتبارات عمرانی کشور در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد که توسط شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها تصمیم‌گیری می‌شود. همچنین حدود 4 درصد از بودجه جاری کشور در اختیار شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها قرار می‌گیرد که در هر استان در خصوص آن تصمیم گیری می‌شود.

وی ادامه داد: این موضوع بدین معنی است که 65 درصد از بودجه عمرانی و 96 درصد از بودجه جاری کشور توسط سازمان‌ برنامه و بودجه کشور و نیز وزارتخانه‌ها و سازمان مرکزی در تهران تصمیم‌گیری و توزیع می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان رضوی گفت: با اقدامی که رئیس جمهور در بخش‌نامه بودجه 97 ابلاغ کرده است، مقرر شده طی سال آتی در لایحه بودجه، میزان اعتبارات اعم از جاری و عمرانی که از طریق سیستم شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها بین دستگاه‌های اجرایی توزیع می‌شود، سهم هر بخش را افزایش دهند، به عنوان مثال 35 درصد اعتبارات عمرانی به عدد بیشتری ارتقاء یابد و یا 4 درصد بودجه جاری که به استان‌ها تعلق می‌گیرد، افزایش یابد.

جمشیدی افزود: لایحه بودجه 97 مانند سال‌های گذشته لایحه بودجه واحدی خواهد بود؛ به عنوان مثال اگر در گذشته به وزارت جهادکشاورزی برای مکانیزاسیون 1000 میلیارد ریال بودجه تعلق می‌گرفت، اکنون همان عدد توزیع استانی می‌شود و در لایحه بودجه مستقیم به خود استان خراسان رضوی داده می‌شود.

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس شورای اسلامی که نمایندگان شهرستان‌ها و استان‌ها هستند، با این پیشنهاد دولت موافق باشند و از چنین طرحی استقبال کنند، زیرا میزان اختیارات استان‌ها بیشتر می‌شود و قاعدتا پاسخگویی در داخل استان آسان تر و سهل تر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی، تصریح کرد: شفافیت وجود دارد، اما شاید پاسخگویی سخت باشد، به عنوان مثال مبلغی در اختیار وزارتخانه قرار می‌گیرد و ما به عنوان دستگاه اجرایی، سازمان مدیریت و نیز نماینده عالی دولت در داخل استان از مقدار، زمان توزیع و سهم این مبلغ برای استان خراسان رضوی اطلاع کافی نداریم و یا دیر آگاه می‌شویم،  اما زمانی که این مبلغ داخل شورای برنامه‌ریزی استان باشد، خود مسئولان محلی در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کنند، بنابراین نظارت بر اجرای بودجه بهتر خواهد شد.

جمشیدی در خصوص ویژگی‌های این طرح، اضافه کرد: در جدول 10 قانون بودجه عددی برای استان‌ها درنظر گرفته شده که بودجه عمرانی آن یک سوم بودجه و بودجه جاری آن 4 درصد بودجه کشور است. اما با لایحه جدید، اعداد آن جدول افزایش پیدا خواهد کرد و زمانی که استانی می‌شود، یعنی وظیفه‌ای به استان داده می‌شود، برای مثال فرض کنید بودجه آموزش و پرورش ملی است و اگر بودجه استانی شود، عدد آن از وزارت آموزش و پرورش کسر می‌شود و به عدد خراسان رضوی اضافه می‌شود، بنابراین در داخل استان می‌آید و جا به جایی انجام می‌شود.

وی افزود: نکته دیگر که در مورد لایحه 97 وجود دارد، عملیاتی کردن بودجه است؛ به این معنا که در سال آتی بودجه بر مبنای میزان فعالیت دستگاه‌های اجرایی و پیشرفت پروژه‌ها، به آن‌ها اختصاص می‌یابد.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *