از ظرفیت‌های بالای خراسان رضوی آگاهیم

سفیر ارمنستان در ایران گفت: از ظرفیت‌های اقتصادی بالای استان خراسان رضوی اطلاع داریم و از این ظرفیت در داخل و خارج کشور ما استفاده می‌شود. در این میان همکاری و توسعه روابط سیاسی خیلی سطح بالا بین دو کشور برای ما خیلی حائز اهمیت است.

آرتوشس تومانیان روز چهارشنبه در نشستی با فعالان اقتصادی خراسان رضوی در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود: اگر ما تبادل گاز و انرژی برق را از مبادلات تجاری دو کشور حذف کنیم، چیزی که باقی می‌ماند این است که سهم هر شهروند ایرانی از این مبادلات کمتر از نیم دلار است.

وی ادامه داد: در سه سال اخیر گردشگری در ایران از رشد و توسعه خوبی برخوردار شده اما متاسفانه در زمینه تجارت دو جانبه و سرمایه گذاری‌های مشترک چیزی نداریم که به آن افتخار کنیم. اگر ما تبادل گاز و انرژی برق را از مبادلات تجاری دو کشور حذف کنیم، چیزی که باقی می‌ماند این است که سهم هر شهروند ایرانی از این مبادلات کمتر از نیم دلار است. می‌توانم قاطعانه بگویم که ظرفیت بالایی در این استان وجود دارد که از آن استفاده نمی‌شود.

تومانیان با بیان اطلاعات جامع در خصوص کشور ارمنستان تصریح کرد: کشور ارمنستان دارای ۳ میلیون نفر جمعیت است و 48 شهر و 684 روستا را در خود جای داده است. قسمت اعظم جمعیت ارامنه در ارمنستان زندگی نمی‌کنند؛ به این معنی که سه میلیون از ارامنه در این کشور و نزدیک به 7 تا 8 میلیون نفر در خارج از ارمنستان سکونت دارند.

سفیر ارمنستان در ایران اضافه کرد: درآمد سرانه این کشور بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار است که مبلغ بالایی نیست ولی اقتصاد آن از ثبات بسیار بالایی برخوردار است. در سال‌های اخیر بیش از ۳ درصد تولید ناخالص ملی افزایش یافته که این نسبت به کشورهای همسایه و کشورهای عضو CIS رشد زیادی نیست و از این جهت تنزل هم داشته ایم. در سال‌های اخیر نرخ تورم هیچگاه از 3 درصد بالاتر نرفته و قیمت‌ها ثابت هستند.

وی تصریح کرد: نوسانی بین درام و دلار در این سال‌ها دیده نشده و از درام واحد پولی با ثبات تر وجود ندارد. مجموعه قوانین و مقررات سرمایه گذاری خارجی نیز در کشور ما خیلی آزادانه است. اگر شما برای تاسیس یا ثبت شرکت در ارمنستان اقدام کنید، بیش از دو تا سه روز این کار زمان نمی‌برد. اگر در این کشور کسی بخواهد شرکتی تاسیس کند، می‌تواند صددرصد سهام را برای خود داشته باشد و بدون هیچ محدودیتی می‌توانید اراضی و مستغلات و اسباب و تجهیزات را برای خود فراهم کند.

تومانیان در خصوص کسب و کار در کشور ارمنستان خاطرنشان کرد: هیچ زمینه‌ای در مورد کسب و کار در کشور ما وجود ندارد که منع قانونی برای خارجی‌ها باشد.

سفیر کشور ارمنستان با اشاره به شاخص‌های کشور ارمنستان براساس آمار بانک جهانی و سازمان‌های بزرگ تجاری عنوان کرد: در مورد سهولت ایجاد کسب و کار در این کشور، ارمنستان در جایگاه نهم قرار دارد. ارمنستان در شاخص‌های تجارت در میان ۱۸۵ کشور دنیا در جایگاه سی و پنجم قرار داشته و در مورد سهولت ثبت ماشین‌آلات، انواع ملک و… نیز این کشور در ردیف سیزدهم قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: بعضی از زمینه‌های علمی‌در ارمنستان دارای مزایایی است که از سوی دولت حمایت می‌شود.  اولین مورد فناوری اطلاعات و صنعت IT است. در این زمینه دولت سیاست‌ها و تشویق‌های خاصی را اعمال می‌کند و اگر در این زمینه شرکتی در ارمنستان تاسیس شود تا سه سال از مالیات و پرداخت عوارض معاف است و فقط حدود ۱۰ درصد مالیات پرداخت می‌کند. همچنین در کشور ما برای فعالیت‌های مربوط به حوزه IT یک منطقه آزاد در ایروان ایجاد شده است.

سفیر کشور ارمنستان با تاکید بر اینکه یکی از زمینه‌های دیگری که مورد توجه ما برای توسعه تجارت بین دو کشور قرار دارد، صنعت طلا و جواهر است، تصریح کرد: در این زمینه نیز در ارمنستان یک منطقه آزاد ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه صنایع غذایی در ارمنستان که در سال‌های اخیر رشد بسیار خوبی داشته و عمده بازار آن کشور روسیه است، عنوان کرد: نکته مهم صنایع غذایی ارمنستان این است که مواد غذایی‌که در این کشور تولید می‌شود، برای کشور روسیه اهمیت زیادی دارد و به طرز خاصی به آن نگاه می‌شود. همچنین یکی دیگر از زمینه‌هایی که به سرعت در حال رشد در آن هستیم، حوزه گردشگری است. شاخص‌هایی که در شهر ایروان وجود دارد، در حد شاخص‌های شهرهای اروپای غربی اما با مهمان نوازی شرقی است.

سفیر کشور ارمنستان اظهار کرد: ارمنستان یکی از پنج عضو گروه کشورهای اوراسیاست. اوراسیا یک بازار ۱۸۰ میلیونی است که عوارض گمرکی در آن وجود ندارد و تجارت برای همه یکسان است. اگر یک تاجر ایرانی به تنهایی یا به صورت مشارکتی با یک ارمنی تولید کالایی را در ارمنستان انجام دهد، این کالا می‌تواند بدون هیچگونه پرداخت گمرک و عوارضی وارد بازار اوراسیا شود.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *