آینده آژانس‌های مسافرتی دست‌خوش تغییر می‌شود؟

تجارت الکترونیک صفتی است برای توصیف کسب و کار‌های آنلاین که با اهدافی چون ارایه خدمات مطلوب و آنی به منظور تامین نیازهای مشتریان در بستر اینترنت به کار گرفته می‌شود .گسترش روز افزون نفوذ فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) ، جهان پیرامون ما را به دهکده‌ای جهانی تبدیل کرده است . دهکده‌ای که در آن خلق فرصت‌های جدید کسب و کار مستلزم کسب آگاهی از نیازهای مشتریان و انجام امور بوسیله فناوری‌های نوین بوده که در صورت عدم توجه به این مهم به کاهش مزیت رقابتی و شکست شرکت‌ها منتهی خواهد شد .

صنعت گردشگری به علت ماهیت اطلاعات محور خود ناگزیر از استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده و فعالان گردشگری برای ورود به بازار رقابتی در این دهکده جهانی مجبور به تجهیز امکانات و بهره مندی از تکنولوژی‌های موجود در تجارت الکترونیک در قالب گردشگری الکترونیک می‌باشند. گردشگران در فرآیند سفر نیازمند دریافت گستره‌ای از اطلاعات چون مقصد سفر ، مناسب ترین وسیله حمل و نقل ، امکانات و تسهیلات اقامتی ، بررسی قیمت‌ها ، فصول مناسب سفر و جاذبه‌های مقصد می‌باشند . در عصر حاضر پیشرفت موتورهای جستجوی اینترنتی و هجوم اطلاعات گوناگون و انبوه ، تصمیم گیری را برای گردشگران آسان تر از قبل نموده است . اگر چه آژانس‌های مسافرتی به عنوان عناصر واسطه‌ای در زنجیره ارزش گردشگری مقدمات لازم برای ارتباط بین گردشگران و عرضه کنندگان خدمات را برقرار نموده و در قبال آن کمیسیون و حق الزحمه دریافت می‌کنند ولیکن در حال حاضر و با پیشرفت‌های صورت پذیرفته در حوزه تجارت الکترونیک ، گردشگران کمتر نیازمند مراجعه حضوری برای دریافت خدمات گردشگری به آژانسهای مسافرتی می‌باشند.

امروزه مراجعات گردشگران به اینترنت برای رزرو بلیط و هتل محل اقامت با روند شتابانی در حال گسترش است و می‌توان اذعان کرد که فضای رقابتی پیش آمده به گردشگران این اجازه را خواهد داد تا مقاصد مختلف و خدمات متنوع را جستجو کرده و ضمن صرفه جویی در وقت و هزینه ، تجربه‌ای شیرین از سفر خود حاصل نمایند. با همه مزایای اینترنت ، از این واقعیت نمی‌توان چشم پوشی کرد که آژانس‌های مسافرتی با داشتن اطلاعات تخصصی و ویژه از بخش‌های مختلف عرضه در این صنعت ضمن ارایه گزینه‌های کم هزینه تر ، وسایل حمل و نقل جایگزین و تجربیات گوناگون از مقاصد مختلف گردشگری، در صورت بروز مشکل در شرایط بحرانی بهترین مشاور برای حل اتفاقات احتمالی می‌باشند. گسترش ارایه خدمات آنلاین در بستر اینترنت اگرچه تهدیدی برای ادامه فعالیت آژانس‌های مسافرتی به شکل سنتی است ولیکن فعالان کسب و کار گردشگری می‌توانند با طراحی و توسعه وب سایت‌ها و تولید محتوای جذاب ضمن تامین امنیت اطلاعات مشتریان خود با اتخاذ شیوه‌های بازاریابی اینترنتی مناسب و تقویت وب سایت خود در شناسایی توسط موتور‌های جستجوگر اینترنتی و حضور هدفمند در شبکه‌های اجتماعی در جهت موفقیت اهداف پیش بینی شده حرکت نمایند . استقرار سیستم‌های هوشمند مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) و رزرواسیون‌های اینترنتی نیز در آژانس‌های مسافرتیعلاوه بر بهبود فرآیند فروش و مدیریت آن از مراحل قبل از سفر تا پس از آن ، به کارمندان داخلی آژانس‌ها نیز کمک نموده تا در جریان فرآیند کلی فروش شرکت قرار گرفتهو با تحلیل درست اطلاعات و انجام رفتاری مناسب ، افزایش وفاداری مشتریان به شرکت،افزایش فروش و کسب درآمد بیشتر را تضمین نمایند. پر واضح است که محیط رقابتی امروز و محدودیتهای موجود در منابع ، تمرکز و توجه بر گردشگران و اطلاعات به دست آمده از آنها را به عنوان یکی از عوامل حیاتی در موفقیت و تداوم کسب و کار در صنعت گردشگری بیش از پیش مطرح نموده و در این راستا لازم است فعالان گردشگری به جهت افزایش تولید ارزش نسبت به استقرار سیستم‌های مدیریت دانش و استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز اقدام نمایند.

 

 

امیر کلالی

کارشناس گردشگری و تجارت الکترونیک

kalalitourism@gmail.com

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *