آغاز برداشت زعفران در کاشمر

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر از آغاز برداشت زعفران از اراضی این شهرستان خبر داد.

سید ابوالقاسم موسوی با بیان اینکه برداشت زعفران از سطح   2500 هکتار اراضی بخش کوهسرخ شهرستان کاشمر انجام می‌شود، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود میانگین عملکرد زعفران در منطقه کوهسرخ درسال جاری با توجه به بروز سرما در زمستان و و عدم بارندگی مناسب در فصل بهار نسبت به سال گذشته کاهش نشان دهد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با میانگین عملکرد سه کیلوگرم در هکتار درسال زراعی جاری 7500 کیلوگرم زعفران خشک برداشت شود.

موسوی افزود: زعفران تولیدی کوهسرخ به دلیل شرایط آب و هوایی کوهستانی و شرایط مناسب اقلیمی از مرغوبیت و کیفیت بالایی برخوردار است.

مدیرجهاد کشاورزی کاشمر با اعلام اینکه برداشت زعفران در منطقه کوهسرخ از اواسط مهر آغاز و تاپایان آبان‌ماه ادامه دارد، از تولید 98 درصد زعفران دنیا در ایران خبر داد و افزود: اکنون حدود 180 تن زعفران توليدي كشور در خراسان بزرگ توليد مي‌شود.

موسوی همچنین فروش زعفران به صورت فله‌ای را یکی از مشکلات دانست و اظهار کرد: صادارت فله ای موجب شده اغلب سود این محصول نصیب کشورهایی غیر از ایران برود.

وی با بیان اینکه در سالهای اخیر کشور افغانستان تلاش‌های بسیاری داشته که بتواند زعفران تولید ایران را به نام خودش صادر کند، گفت: تنها راه معرفی محصول زعفران به نام خود ایران داشتن محصولی با کیفیت و بسته بندی مناسب است.

مدیرجهاد کشاورزی کاشمر گفت: اگر این موادر رعایت نشود قطعأ جایگاه زعفران ایران در دنیا به خطر خواهد افتاد.

موسوی در ادامه با بیان اینکه تاکنون چند کلاس آموزشی درخصوص کاشت داشت برداشت زعفران به همت اداره آموزش و ترویج جهاد کشاورزی و با حضور جمعی از کشاورزان برگزار شده است، افزود: دراین کلاس آموزشی که با هدف بررسی مسائل و مشکلات کشاورزان درخصوص زعفران برگزار گردید روشهای صحیح در زراعت زعفران ارائه شد.

موسوی عنوان کرد: انتخاب پیاز مناسب و عاری از هر گونه بیماری و آلودگی به کنه و با وزن مناسب حدود 8 گرم به بالا نقش مهمی در گل آوری زعفران ایفا می‌کند.

وی رعایت تاریخ مناسب کاشت، عمق صحیح کاشت(20 تا 25 سانتی متر ) و دقت در آبیاری‌های زعفران بخصوص آب بعد از برداشت(زاچ آب) و آب انتهائی(زرد آب ) را از دیگر اصول صحیح زراعت زعفران دانست.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر همچنین به رعایت نکات بهداشتی و همچنین بهترین زمان برداشت اشاره کرد و گفت: بهترین زمان برداشت صبح زود که گل نیمه باز و یا غنچه است صورت گیرد تأثیر زیادی در حفظ رنگ زعفران و کیفیت آن خواهد داشت.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *