چرا تابلو خوشنویسی سوغات مشهد نیست؟

به مناسبت هفته خوشنویسی نمایشگاه آثار علیرضا کدخدایی و تعدادی از هنرجویان دوره‌های استادی و فوق ممتاز و ممتازی در نگارخانه اشراق حوزه هنری مشهد برگزار شد. در این نمایشگاه 35 اثر از آثار خوشنویسان در معرض دید عموم و علاقه­‌مندان در زمینه هنر خوشنویسی قرار گرفت. به همین بهانه گفت‌وگویی با محمد ملک داشتیم و از دغدغه‌ها و مشکلات سد راه هنرمندان از او پرسیدیم. آنچه می خوانید متن این گفت­وگو است.

 

  • ابتدا خودتان را معرفی کنید و اینکه چطور نام این نمایشگاه را مهرگان انتخاب کردید؟

عضو شورای انجمن خوشنویسان استان خراسان رضوی هستم و حدود 30 سال سابقه کار و فعالیت در زمینه هنر خوشنویسی دارم و به علت شغل معلمی در آموزش و پرورش نیز تدریس داشته‌ام. علت نام‌گذاری این نمایشگاه به این خاطر است که چون هفته خوشنویسی در مهرماه برگزار می‌شود، ما اولین نمایشگاه را به نام مهرگان برگزار کردیم که این هفتمین نمایشگاه با همین نام و موضوع است.

 

  • نمایشگاه را با چه اهدافی برگزار کردید؟

این نمایشگاه مجموعه آثار علیرضا کدخدایی و هنرجویان اوست که در سه سطح ممتاز «فارغ التحصیل انجمن خوشنویسان»، سطح فوق ممتاز و سطح استادی هستند که حاصل این جمع در مشهد کم نظیر است. ما سالی دو نمایشگاه برگزار می‌کنیم، یکی به مناسبت هفته معلم و دیگری به مناسبت هفته خوشنویسی که در حقیقت برای معرفی این هنر تلنگری به جامعه بزنیم.

 

  • چه سختی‌ها، مشکلات و دغدغه‌هایی دارید؟

جامعه به شدت درگیر خط است ولی این را متوجه نیست، به خاطر همین کم توجهی که به خط می‌شود ما افراد بدخط زیاد داریم. با اینکه به صورت مستقیم و غیرمستقیم سه یا چهار متولی در این زمینه داریم که نقش‌های مختلفی ایفا می‌کنند. مثل آموزش و پرورش، انجمن خوشنویسان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری‌ها. اولین مکانی که فرد خط یاد می‌گیرد آموزش و پرورش است. متاسفانه یک عده افراد بدخط بیرون می‌آیند و با مراجعه به کلاس‌های خوشنویسی خط خود را ترمیم می‌کنند. فردی 20 یا 30 سال از عمر خود را صرف نگارش می‌کند. متاسفانه بعد از 30 سال هنوز نمی‌تواند هزینه یک نمایشگاه را تامین کند و حمایتی نمی‌شود. در منزل هر خوشنویس تعداد زیادی تابلوی خطاطی وجود دارد که متاسفانه به فروش نرسیده است. این‌ها یک متولی قدرتمند می‌خواهد که از لحاظ مالی تامین کند تا خطاط ما دغدغه مادی نداشته باشد و با فکری آزاد بتواند خوشنویسی کند. در حال حاضر خوشنویسان ما درآمدی که از جای دیگری کسب می‌کنند در کار خطاطی خرج می‌کنند در حالی که این کار باید برعکس باشد و از درآمد هنر خطاطی بتوانند هزینه‌های زندگی را تامین کنند. برگزاری این نمایشگاه‌ها از لحاظ مادی برای ما هزینه زیادی دارد و تنها از لحاظ معنوی برای ما ارزشمند است، یعنی عامه مردم این کارها را ببینند و به سمت هنر خوشنویسی گرایش پیدا کنند.

 

 

  • فکر می‌کنید چه چیزی هنرمند خطاط را امروز ناراحت می‌کند؟

با توجه به امکاناتی که از لحاظ کارکردی در خط وجود دارد مثل کارکرد اطلاع رسانی و تبلیغاتی، که حالا کامپیوتر جای آنها را گرفته، ولی کارکرد هنری آن هنوز باقی مانده است. اگر هنرمند از بیرون حمایت نشود این هنر اصیل ایرانی- اسلامی از بین خواهد رفت. این هنر که در آن همه آیات، روایات، احادیث، پند و اندرز ادبی است باید حمایت شود و تقویت گردد. در شهری که این همه مسافر و زائر می‌آید، چرا به جای اقلام خوراکی و سوغات مشهد به آنها یک تابلو خوشنویسی ندهیم؟ جامعه خوشنویسی مشهد یک جامعه غنی در سطح کشور است که ما حدود 10 استاد تمام در زمینه خوشنویسی داریم وطراز این هنر بسیار بالا است.

 

  • تا حالا به این فکر افتاده‌اید که برای پیشرفت از مشهد بروید؟

همیشه رشد و پیشرفت در مهاجرت است. مثل اینکه من از تربت حیدریه به مشهد آمدم و در کار خود پیشرفت کردم. در مشهد بخاطر حضور امام رضا(ع) برکاتی هست که در هیچ نقطه از کشور دیده نمی‌شود. من ترجیح می‌دهم در مشهد بمانم و با تلاش و کوشش در همین شهر این هنر را ارتقا دهم تا قطب خوشنویسی در کشور شود. اگر از قشر خوشنویس حمایت شود نیازی به مهاجرت نیست، هرچند دوستانی که رفتند پیشرفت داشتند و این موضوع را نمی‌توان کتمان کرد.

 

  • آیا به هنر خوشنویسی هم انتقادی دارید؟

اگر انتقادی نکنیم هرگز پیشرفتی به دست نمی‌آوریم، یک خطاط باید تنوع در کار و هنرش دیده شود و با توجه به نیازهای جامعه هنر خود را بروز رسانی کند، سنت­گرایی دیگر جوابگوی نیاز جامعه امروز ما نیست. جامعه امروز بیشتر به سمت فرمالیستی یعنی فرم، فضا و رنگ پیش می‌رود که در کار بسیار مهم است. ما یک مقوله نقاشی و خط داریم و زمانی که این آثار را در شبکه‌های مجازی به اشتراک می‌گذاریم با استقبال بی‌نظیر مخاطبین مواجه می‌شویم.

در پایان از خوشنویسان انتظار دارم که به کار خود اهمیت دهند تا با یک شناخت و مطالعه عمیق و برنامه‌ریزی دقیق بتوانند در کار و هنر خود پیشرفت کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *