عزم روسیه برای توسعه روابط با ایران

رییس شورای روابط ایران و روسیه  گفت: دولت روسیه تصمیم خیلی جدی گرفته که در هر مسیری که ممکن است، روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران توسعه دهد.

رجب صفروف در حاشیه برگزاری سومین میز کشوری همکاری‌های مشترک جمهوری اسلامی ایران با روسیه با عنوان نشست مشترک ایران  و روسیه افزود: دولت روسیه برای توسعه صادرات خود اقدامی مثبت و مهم را انجام داده و هزینه‌های سنگینی را متحمل شده است.در این راستا کشور جمهوری اسلامی ایران نیز در مسیر عصر همکاری‌های اقتصادی و تجاری ما قرار گرفته و همچنین شریکی استراتژیک و مهم در حوزه سیاسی در منطقه و جهان برای ماست.

وی ادامه داد: دولت روسیه تصمیم خیلی جدی گرفته که در هر مسیری که ممکن است، روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران توسعه دهد.بنابراین برای توسعه صادرات خارجی خود از جمله در ایران ۱۵ میلیارد دلار از بودجه دولت اختصاص داده شده در مراحل مختلف تخصیص این بودجه صورت می‌گیرد.

صفروف با بیان اینکه اولین مرحله توسعه صادرات روسیه با ایران با تخصیص 5 میلیارد دلار از این 15 میلیارد دلار آغاز شده، عنوان کرد: برای این منظور ایران چند پروژه بزرگ پیشنهاد کرده است.این پروژه‌ها با تکنولوژی روسیه همراه است که بعضی از آن پروژه‌ها آغاز شده و بعضی از آن‌ها نیز در حالت بررسی امکان‌پذیری است و بعضی دیگر هم در مرحله انتخاب جایگاه و مکان مناسب برای احداث کارخانه‌ است.

رییس شورای روابط ایران و روسیه افزود: در اصل این ۵ میلیارد دلار مخصوص توسعه فضای اقتصادی روسیه و ایران تخصیص داده شده است.تنها یک اصل مهم در این پروژه‌ها وجود دارد و آن هم این است که باید تکنولوژی روسیه نیز به این کشور بیاید.به عنوان مثال شما می‌توانید یک کارخانه فولاد در ایران ایجاد کنید که تمام این کارخانه با وام ویژه، تکنولوژی و تجهیزات روسیه در اختیار شما قرار داده می‌شود و شما وامی بدون سود را پس از ۵ سال باز می‌گردانید.اگر پروژه‌های پیشنهادی ایران زیاد باشد، اقتصاد ایران به حرکت در می‌آید.

وی با اشاره به اینکه چین به سوی احیای جاده نوین ابریشم حرکت می‌کند و به نظر می‌رسد با توانمندی که در تبادلات گسترده اقتصادی دارد، ممکن است این تبادلات یک ‌طرفه باشد، خاطرنشان کرد: ایجاد خریدار شمال و جنوب اصلی ترین پایه برنامه احیای جاده ابریشم است و به همین جهت در این عملیات هیچ کاری بدون ایران انجام نخواهد شد چون در ترکیب اصلی این پروژه مسیر و جایگاه ایران بسیار مهم است.روسیه نیز برای اینکه از این پروژه خیلی بزرگ عقب نماند، قصد دارد که در این پروژه شرکت داشته باشد.

صفروف با تاکید بر اینکه روسیه قصد شرکت در پروژه احیای راه ابریشم دارد و از ایران نیز برای همکاری در این پروژه دعوت کرده است، تصریح کرد: برای همین است که روسیه تصمیم گرفته در مسیرهای خشکی، راه آهن، آب و در هر قسمتی که مربوط به این امر اقتصادی می‌شود، حضور ارزشمندی داشته باشد.ایران نیز باید در این جهت هر چه زودتر قدم بردارد.

رییس شورای روابط ایران و روسیه با اشاره به اینکه در حال حاضر راه آهن ایران، آذربایجان و روسیه در مرحله نهایی راه‌اندازی قرار گرفته، بیان کرد: با راه اندازی این مسیر در سال حداقل حدود ۱۰ میلیون تن کالا بن دو کشور جا به جا خواهد شد.

وی عنوان کرد: جمهوری ‌اسلامی‌ ایران یک ابرقدرت منطقه‌ای و جهانی و دارای نقشی سازگار است که از این جهت یک قطب در جامعه جهانی امروز بشمار می‌رود.در واقع ثبات منطقه را این کشور تامین می‌کند و اگر حضور ایران را نادیده بگیریم، وضعیت خاورمیانه و دنیای اسلام به هم می‌ریزد.

صفروف ادامه داد: به دلیل حضور و جایگاه ایران است که بعضی از کشورها جسارت نمی کنند که جلو بیایند و برنامه‌های نادرست خود را اجرا کنند.بنابراین ایران یک قطب مهم در ثبات منطقه‌ای و دنیای اسلام است.ایران یک سیاست انسان دوستانه و منطقی دارد.دموکراسی، امکانات و مسائل حقوق بشر در ایران وجود داشته که در هیچ جای دیگر مانند آن را ندیده ام.سیاست ایران از احترام به انسان و جایگاه آن برخوردار است ولی در کشورهای عربی، اروپایی و آمریکایی اینگونه نیست.

رییس شورای روابط ایران و روسیه اظهار کرد: هیچگونه جنگی با ایران صورت نخواهد گرفت؛ این سخن به این علت نیست که ایران را خیلی دوست دارم بلکه به خاطر آن است که کشورهای دیگر جسارت نمی کنند با این کشور بزرگ رو به رو شوند و ترس و واهمه از عاقبت آن دارند.ایران آنقدر بزرگ و قادر است که وضعیت جامعه جهانی را عوض کند.کشور روسیه به همکاری با ایران بسیار نیازمند است.

وی اضافه کرد: اتحادیه اروپا این موضوع را لمس کرده و خیلی ناراحت است که فشارهای آمریکا نمی گذارد با ایران این همکاری‌ها را داشته باشند.اقتصاد آن‌ها در حال فلج شدن است.در صورت نبود این همکاری با ایران، آن‌ها از پا در می‌آیند.بنابراین برای نجات اقتصاد کشور خود مجبور هستند که آمریکا را رها کرده و به سراغ ایران بیایند.

صفروف در خصوص عمده ترین موانع برای تجارت ایران و روسیه تصریح کرد: عدم نداشتن اطلاعات واقعی، رعایت نکردن استانداردهای بین المللی، ویژگی‌های فرهنگی و منتریته طرفین و در بسیاری از موارد عدم آمادگی برای رقابت بین المللی از عمده ترین این موانع است.

رییس شورای روابط ایران و روسیه با اشاره به توان رقابتی کالاهای ایرانی با دیگر کشورها خاطرنشان کرد: کالاهای ایرانی از لحاظ کیفیت، تولید، بسته‌بندی و…می‌تواند قابل رقابت باشد ولی این ظرفیت فعلی برای وارد شدن به بازار بزرگ روسیه کافی نیست.در واقع در تولید کالاهای ایرانی ده‌ها موارد وجود دارد که تولیدکنندگان آن را رعایت نمی کنند و حتی در فکر آن نیز نبوده‌‌اند.

صفروف با اشاره به تاثیر تحریم‌های غربی بر دو کشور گفت: اگر بگوییم تحریم‌ها تاثیر نداشته، از واقعیت فاصله گرفته ‌ایم.تحریم‌ها به خاطر این ایجاد می‌شود که تاثیرگذار باشد.مطمئنا این تحریم‌ها آسیب می‌رساند و روند اقتصاد کشور را کند می‌کند.

رییس شورای روابط ایران و روسیه اضافه کرد: ولی از طرف دیگر این تحریم‌ها باعث می‌شود که ما مجبور به توجه به ذخایر، امکانات و ظرفیت‌های موجود داخلی خود شویم.در واقع تحریم‌‌ها منجر می‌شود که خودکفا باشیم.ما در روسیه از این کار را کرده‌ایم و مجبور شدیم خودمان کالاهای مورد نیاز خویش را تولید کنیم.

صفروف با تاکید به اینکه تحریم‌ها باعث محکم تر و قوی ‌تر شدن کشورها می‌شود، خاطرنشان کرد: ‌استفاده از ظرفیت‌های داخلی نیازمند زمان زیادی است ولی در حال حاضر کاملا این زنجیره‌ها کامل شده و خودمان این کار را انجام می‌دهیم.بعد از تحریم‌ها شما نیز محکم‌‌تر شدید اما زمانی را با سختی‌ مواجه خواهید بود که باید آن را تحمل کرد.مطمئنا جایگاه ایران در جامعه جهانی مستحکم‌تر می‌شود.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *