عدم نوآوری در طرح‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: طرح‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ما نوآوری ندارد.

سیدجواد حسینی امروز در ستاد فرهنگی و اجتماعی ساماندهی آسیب‌های اجتماعی که در اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در سطح استان 6 مرکز ماده 16 نگهداری از متعادان متجاهر داریم که با دستور قضایی متعادان متجاهر جمع‌آوری و در این مراکز نگهداری می‌شوند، همچنین 750 مرکز  ماده 15 هم در سطح استان فعالیت می‌کنند که مراجعه معتادان به این مراکز به‌صورت داوطلبانه است.

وی ادامه داد: در سال گذشته 7500 نفر در مراکز ماده 16 آمدند و رفتند و در حال حاضر حدود 1500 نفر در این مراکز حضور دارند. در مراکز ماده 16 نگهداری، آموزش، بازتوانی و حرفه‌آموزی برای معتادان انجام می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: اگر می‌خواهیم این مراکز کیفیت بیش‌تری داشته باشند باید از سایر مراکز بهزیستی هم استفاده کنیم، خدمات بازتوانی بهتری انجام و منابع این مراکز تامین شود و قرار است برای این سه موضوع هسته ساماندهی مراکز ماده 16 شکل بگیرد.

 

اختصاص 9 میلیارد تومان برای توسعه مراکز ماده 16

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه بخشی از منابع مراکز ماده 16 را الزاما باید شهرداری و شورای شهر تامین کنند، جلسه‌ای با شورای شهر و شهرداری داشتیم و قرار شد لایحه‌‌ای4 میلیارد تومانی به اضافه مابقی بدهی شهرداری که حدود 5 میلیارد تومان است را به کمیسیون فرهنگی شهرداری در این زمینه بدهیم تا تصویب شود.

وی خاطرنشان کرد: اتفاق خوبی که افتاده است این است که تاکنون بودجه‌ای خارج از بودجه‌های سنواتی با تخصیص صد درصد پیرامون آسیب‌های اجتماعی نداشتیم، اما با نگاه مقام معظم رهبری این اتفاق در موضوع طرح تقسیم کار ملی کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی افتاده و سال جاری قرار است حدود 200  میلیارد به این موضوع اختصاص یابد که در مرحله اول تاکنون یک میلیارد تومان به خراسان رضوی تخصیص داده‌اند و ما آن را در سرفصل‌هایی همچون توسعه سلامت و نشاط اجتماعی، مشارکت اجتماعی، کاهش طلاق، کاهش مفاسد اخلاقی و… هزینه خواهیم کرد.

حسینی با بیان اینکه «برای کاهش طلاق، 350 میلیون را اختصاص دادیم»، افزود: همچنین 100 میلیون تومان برای سایر آسیب‌ها در نظر گرفته‌ایم. این تخصیص اعتبارات برای اقدامات نو، زودبازده و اثرگذار است و ما در بحث‌های نوآورانه موثر و مداخله‌جویانه ورود نمی‌کنیم.

 

 

کاهش 13 درصدی طلاق در 5 ماه ابتدای سال

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه «برای اولین بار در پنج ماهه ابتدای سال جاری طلاق در خراسان رضوی 13.1 درصد کاهش داشته است»، تصریح کرد: 40 درصد این 13 درصد به دلیل اجرای طرح‌ها بوده است.

 

 

طرح‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ما نوآوری ندارد

حسینی عنوان کرد: طرح‌های کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی باید نوآورانه ، زودبازده، فراگیر ، ایجاد کننده مشارکت و اثرگذار باشند، با این وجود ما در طرح‌هایمان نوآوری نداریم. اثرگذاری سریع با آموزش هم‌خوانی ندارد و آموزشی که اثرگذاری سریع داشته باشد، آموزش نیست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی با اشاره به تدوین آئین‌نامه روستای پاک، گفت: عاری بودن از بی‌سوادی، بی‌کاری، اعتیاد، طلاق و … از جمله ویژگی‌های یک روستای پاک است و به‌زودی طرح‌های روستای پاک را در 100 روستا به صورت پایلوت انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه «یکی از جدی‌ترین مسائل در آسیب‌های اجتماعی گسست نسل است، که بی‌هویتی ایجاد می‌کند»، خاطرنشان کرد:کوه‌پیمایی خانوادگی و راه‌پیمایی خانوادگی، هویت‌آفرین هستند، این طرح‌ها باید بیش‌تر از گذشته انجام شود، همچنین هنرهای هویت‌آفرین و ورزش‌های هویت‌آفرین را باید در دستور کار قرار دهیم.

وی همچنین با اشاره به انجام پژوهش پیمایش سرمایه اجتماعی در کشور، بیان کرد: داده‌های این پژوهش باید تبدیل به لقمه‌های مدیریتی شوند و باید از این پژوهش یافته‌های مدیریتی استخراج کرده و از این پژوهش‌ طرح‌ها و پیشنهادات استخراج کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی با اشاره به وجود 1100 نخبه درد استان، اظهار کرد: اخیرا با تعدادی از نخبگان استان جلسه‌ای داشته‌ایم و نظام‌نامه نخبگان و دولت را طراحی کرده ایم  این نظام‌نامه که عملیاتی است بر مواردی تاکید دارد از جمله این‌که تمام دستگاه‌ها باید مشاوره نخبگانی داشته باشند.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *