«شفاخانه» در دل تاریخ یک شهر

مراسم رونمایی از فیلم مستند «شفاخانه» به نویسندگی و کارگردانی عبدالرضا رحمانی نسب، با مضمون روایت تصویری پیشینه‌ تاریخی و سیر تحول ساخت و توسعه بیمارستان امام رضا(ع) مشهد با حضور محمد کاظم دبیری، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید سعید سرابی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد نوروزی و احسان اصولی اعضای شورای اسلامی شهر مشهد و بزرگان جامعه پزشکی در تالار ابن سینا برگزار شد. در این گردهمایی که به بهانه هشتاد و سومین سالگرد تاسیس بیمارستان امام رضا (ع) برگزار شد، ضمن رونمایی و پخش مستند شصت دقیقه‌ای شفاخانه، از پیشکسوتان و پزشکان این بیمارستان تقدیر به عمل آمد.

در ابتدای مراسم، دکتر عبدالله بهرامی، رئیس بیمارستان امام رضا (ع)، ضمن خوش آمد گویی به حضار در رابطه با پیشینه‌ی بیمارستان و ساخت مستند گفت: خوشحالیم در سال 2017 که مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام است توانسته‌ایم طی این حرکت فرهنگی با ساخت و رونمایی از مستند بیمارستان امام رضا (ع) از تمام بزرگانی که برای توسعه آن تلاش کردند، نام ببریم و تشکر کنیم و امروز با تعدادی بالغ بر 1500 تخت که در نوع خود در کشور کم سابقه است در بیمارستانی که شفاخانه‌ خاص حضرت است و بیماران در آن انتظار شفا گرفتن از امام رضا(ع) را دارند آماده‌ خدمت رسانی به مردم باشیم.

بهرامی افزود: به زودی مجسمه معمار و سازنده‌ی بیمارستان، کریم طاهرزاده بهزاد ساخته شده و به نشانه تقدیر از وی در بیمارستان گذاشته می‌شود.

در ادامه سید سعید سرابی، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، با تاکید بر اهمیت و ارزش معنوی ساخت چنین آثار مستندی تصریح کرد: برای تحلیل معماری بیمارستان امام رضا (ع) برگزاری نشست‌ها و سمینارهای متعددی نیاز هست چرا که این بنا تجلی فرهنگ و اندیشه‌ اسلامی و ایرانی است. به خدمت درآوردن رسانه و هنر برای بهره‌مند شدن از این اندیشه‌ها و سنت‌های فرهنگی در قالب مستند ارزش بسیار بالایی دارد و از مرکز اسناد آستان قدس رضوی، و همچنین از کارگردان این مستند عبدالرضا رحمانی نسب و تمامی عوامل آن برای گرد هم آوردن اسناد تاریخی و پیشینه‌ی بیمارستان امام رضا(ع)، نمایش فرهنگ و هنر معماری این بنا و گرامیداشت بزرگان تاریخ پزشکی بیمارستان کمال تشکر و قدردانی را دارم.

***

در پایان مستند شفاخانه روی پرده به نمایش درآمد؛ روایت شصت دقیقه‌ای پویا و تصویری تاریخ پزشکی ایران و پیشینه‌ تاسیس و توسعه بیمارستان امام رضا(ع) با نام قدیمی «شاهرضا» در مشهد که در مهرماه سال 1313 همزمان با جشن هزاره فردوسی افتتاح شد. پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده این اثر ماندگار، عبدالرضا رحمانی نسب پس از نمایش فیلم و تشویق و تحسین حاضرین در نشست به روی صحنه آمد و در رابطه با انگیزه خود برای ساخت فیلم گفت: من در بیمارستان امام رضا (ع) متولد شده‌ام؛ از آنجایی که پدرم در این بیمارستان کار می‎کردند من در اینجا بزرگ شده‌ام و خاطرات کودکی و نوجوانی‌ بسیاری در فضا و باغ بیمارستان دارم. شایعه‌ها و حرف‌های بسیاری درهمین دوران درباره بیمارستان شنیدم از جمله اینکه این بنا را به عنوان یک کاخ در ابتدا ساخته‌اند، یا اینکه آلمانی‌ها این بنا را معماری کرده‌اند و… تمام این پرسش‌ها برای من دغدغه‌ شروع پژوهش و یافتن جواب‌هایم شد. سپس رئیس اداره فرهنگ و ارشاد، محمد کاظم دبیری از این هنرمند تقدیر نمود و در پایان، از تمامی اساتید و فرهیختگان جامعه پزشکی مشهد تقدیر به عمل آمد.

 

 

سرویس فرهنگ «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *