شعر سهراب روی بوم نقاشی

ستاره جهانی متولد 1364 ساکن مشهد و فارغ التحصیل در رشته زیست­شناسی دانشگاه فردوسی است. شعر می‌گوید و 10 سال است که نقاشی می‌کند و البته سبک‌های هنری مختلفی مثل ویترای، رنگ روغن و پاستل را تجربه کرده است. تاکنون نمایشگاه یا جشنواره‌ای شرکت نکرده و این اولین تجربه کاری اوست.

 

اقتباس از اشعار سهراب سپهری

اسم نمایشگاه را «هبوط رنگ» انتخاب کرده است. از او دلیل این انتخاب را پرسیدیم و در جواب گفت: «هبوط رنگ» اسم یکی از شعرهای سهراب است که از کتاب هشتم برگرفتم و این آخرین مراحل از سیر تکاملی روح سهراب است. «هبوط» به معنای فرود است و هبوط رنگ یعنی فرود آمدن رنگ در معنای ظاهری.

او در رابطه با شعر و نقاشی گفت: اینکه بخواهید از درون شعر تصویری بسازید و آن را طراحی کنید کار سخت و مشکلی است، ولی چون من علاقه زیادی به سهراب دارم و از طرفی خودم شعر می‌گویم، با او همزاد پنداری کردم و شعرهای من هم زمینه‌ای به سمت شعرهای او دارد. او در رابطه با نقاشی‌های سهراب سپهری گفت: من تمام آثار و نقاشی‌هایم ایده وطرحش از خودم است و هیچ‌گونه تقلیدی از نقاشی‌های سهراب نکردم و صددرصد با کپی برداری از آثار هنرمندان مخالف هستم.

 

تقابل علاقه و رشته تحصیلی

او درباره زمان و نحوه یادگیری هنر نقاشی می‌گوید: من نزد استاد «مسلم ماروسی» در طول دو ترم به صورت حرفه‌ای آموزش دیدم و پس از امتحان تمامی سبک‌ها بالاخره رنگ روغن را انتخاب کردم. در این نمایشگاه بعضی کارها بصورت برجسته دیده می‌شود که من حس کردم جاهایی در شعر برجسته‌تر است و به همین خاطر در نقاشی‌هایم برجسته نشان دادم.

وی در رابطه بین رشته تحصیلی و علاقه هنری خود گفت: زیست‌شناسی یک ارتباطی بین جانوران و طبیعت دارد که در اشعار سهراب نیز به طبیعت اشاره شده است و به نظر من زیست‌شناسی شاید روزنه‌ای است بین من و دنیای هنر است.

 

مشکلات و سختی‌های یک هنرمند

او در ادامه در مورد مشکلات و سختی‌های یک هنرمند در کارش گفت: هزینه‌های نقاشی بسیار بالا است و از طرفی چون شاغل هستم یک سال طول کشید که تابلوها را بکشم و روزی پنج ساعت نقاشی می‌کردم. متاسفانه بعضی افراد برای هنرمند احترامی قائل نیستند و در این نمایشگاه گاهی دیده شد که به استاد من اهانت کردند که این کار باعث تاسف است. به عقیده من احترام به هنرمند توسط خود هنرمندان لازم و ضروری است، حتی اگر هنرمندی در زمینه کاری با شما رقابت کند.

 

مجالی برای دیده شدن

جهانی در این‌باره گفت: جاهایی باید هنرمند دیده شود، چون انرژی و حس خوب و مثبتی می‌گیرد که باعث پیشرفت او می‌شود و اگر دوستداران هنر نباشند بطور یقین هنرمند دیده نخواهد شد. همیشه دوست داشتم نمایشگاهی بزنم ولی برای انتخاب موضوع آن مردد بودم تا با خواندن اشعار سهراب این ایده به ذهنم خطور کرد که کمک مهمی در این زمینه بود.

او در مورد ظرفیت‌های مشهد و حمایت از قشر هنرمند گفت: مشهد افراد هنردوست زیادی دارد که نمونه‌اش مراجعین به نمایشگاه بودند. از کودکان خردسال تا افراد میانسال علاقه­همند در این حوزه. متاسفانه در مشهد به هنر و هنرمند اهمیت زیادی نمی‌دهند.

در آینده دوست دارم کتاب شعر جدیدی چاپ کنم و یک نمایشگاه با موضوع اجتماعی ولی مدرن همراه با سنت برپا کنم. دوست دارم از اشعار حافظ و خیام و مولانا ایده بگیرم که کار بسیار سختی است، چون اشعار آنها بیشتر جنبه عرفانی، معنویت و نور دارد که لازم است مطالعات زیادی در این زمینه داشته باشم.

در پایان از مسئولین فرهنگی و هنری می­خواهم که تسهیلاتی برای هنرمندان در نظر بگیرند و یک جایگاه مشخصی مدنظر داشته باشند و خط قرمزها را کمتر کنند تا هنرمند بتواند بهتر آثار خود را در معرض دید عموم قرار دهد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *