زیان 120 میلیارد ریالی زعفران‌کاران گناباد

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: کاهش قیمت زعفران در سال جاری نسبت به سال قبل حدود 120 میلیارد ریال زیان به زعفرانکاران این شهرستان وارد کرده است.

علیرضا حسین زاده روز چهارشنبه در حاشیه کارگاه آشنایی زعفران کاران گناباد با بورس کالای زعفران ایران افزود: قیمت هر کیلو زعفران خشک در سال جاری به 43 میلیون ریال رسیده که نسبت سال گذشته 25 درصد کاهش دارد.

وی اظهار کرد: سال گذشته به دلیل خشکسالی، سرمازدگی و آفات میانگین برداشت زعفران در این شهرستان به 2.5 کیلو در هکتار کاهش یافت که حدود 200 گرم کمتر از میانگین استانی آن است.

وی با اشاره به برداشت حدود 9 تن زعفران خشک از سطح 3500 هکتار از مزارع این شهرستان گفت: مشکل بزرگ زعفرانکاران در سال گذشته نیز کاهش قیمت آن بود که باعث کاهش استقبال از کاشت این محصول در سال جاری و ثابت ماندن سطح زیر کشت آن شد.

حسن زاده هدف از برگزاری این کارگاه را آشنایی کشاورزان و دست اندرکاران تولید و عرضه زعفران با بورس کالای زعفران ایران ذکر کرد و افزود: با استفاده از بورس کالای زعفران ایران امکان فروش محصولات به قیمت واقعی برای تولید کنندگان محصول فراهم می‌شود.

وی کاهش مشکلات بهداشتی، امنیتی و هزینه‌های نگهداری زعفران را نیز از دیگر مزایای بورس کالای زعفران دانست و اظهار کرد: با عرضه زعفران در بورس کالا محصول با کیفیت مطلوب از کشاورز دریافت و به مصرف کننده می‌رسد.

کارشناس توسعه کالا بورس کالای زعفران ایران نیز آشنا نبودن کشاورزان با روش‌های عرضه زعفران در بورس را از مهمترین مشکلات آنان ذکر کرد و گفت: برای آشنایی کشاورزان با این روش‌ها، جلسات توجیهی و آموزشی در شهرستان‌های استان خراسان برگزار می‌شود.

مصطفی معظمی افزود: در صورت ورود و عرضه زعفران توسط تولید کنندگان به بورس کالای زعفران، تقاضا نیز ایجاد می‌شود که این فرایند به ایجاد قیمت عادلانه و منصفانه برای زعفران و افزایش نقش تولید کنندگان در تعیین قیمت آن کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: مهمترین مزایای بورس کالای زعفران، کشف قیمت واقعی و عادلانه برای تولید کننده، حذف واسطه‌ها در فروش محصول و ایجاد بازار مطمئن برای خریداران و صادرکنندگان زعفران به عنوان یکی از محصولات مهم کشاورزی ایران است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *