خوانش «کافه مک آدام» در مشهد

با شروع فصل پاییز، نود و هفتمین جلسه از سری جلسات شنبه­های خوانش در سالن عروسکی مجتمع امام رضا(ع) مشهد برگزار شد. متن انتخابی این هفته نمایشنامه «کافه مک آدام» نوشته محمد استاد محمد بود که با هدایت محمد قراول و همراهی خوانشگران تازه کار خوانش شد.

مرحوم استاد محمد که خود نیز سال­ها در جدال با مهاجرت در کشورهای مختلف بود این متن را با رویکرد به مهاجرت و بحران هویت آدم­هایی نوشته است که تحت هر عنوانی مجبور به مهاجرت شده‌اند.

پس از خوانش متن نیز جلسه نقد خوانش با رویکرد آموزشی انجام شد که در این جلسه دکتر مداح حسینی به عنوان میهمان حضور داشت. توضیحات مفصل دکتر سید محمد مداح حسینی در خصوص درک درست از متن با نگاه به نام نمایش بود.

او گفت: پناه آوردن شخصیت های این متن-که معادل عینی هم دارند-  به کافه­ای که سرمای نمادین جغرافیای آن، از سرما و یخ زدگی آرزوها و آینده آنها ریشه گرفته است.

مداح حسینی خاطرنشان کرد: شخصیت­های گردهم در این نمایشنامه هنوز درگیر ایدئولوژی­های گذشته خود هستند در حالیکه آینده خود را هم برای نگه داشتن گذشته از دست داده­اند‌. در قالب اجرا، اما بی­تجربگی گروه باعث شده بود این مفاهیم کمرنگ شود. ضمن اینکه موسیقی و بیان خوانشگران نیز مورد نقد مخاطبان این خوانش قرار گرفت.

گفتنی است هفته آینده، نشست­های تخصصی شنبه­های خوانش نیز با متنی از علیرضا نادری همراه خواهد بود. این نشست­های تخصصی خوانش همچنین به دبیری احسان روحی، نمایشنامه­نویس و کارگردان تئاتر هر هفته در مشهد برگزار می­شود.

 

 

گزارشی از کامران سعادت

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *