خدماتی برای همه؟!

همه ما در هر سطحی از زندگی که باشیم، به نوعی به خدمات درمانی مختلف نیاز داریم. از ماه ها قبل از تولد تا اخرین لحظه‌های حیات، خواسته یا ناخواسته باید از این خدمات مختلف استفاده کنیم؛ خدماتی که گاهی مسئله مرگ و زندگی می شود و گاهی سال‌های آینده یک خانواده را تحت تأثیر خودش قرار می دهد.

اما سوال اینجاست که آیا همه مردم توان دسترسی به این خدمات درمانی را دارند؟! آیا وقتی شرایط زندگی به نحوی رقم خورد که فرد نیاز به یکی از این خدمات پیدا کرد، بدون هیچ دغدغه دیگری و بدون هیچ پیش شرطی می‌تواند نیاز خود را برطرف کند؟!

در این گزارش قصد ریشه‌یابی این موضوع را نداریم و شنیدن پاسخ مسئولان در این رابطه را به پیگیری‌های بعدی موکول می‌کنیم؛ در این جا تنها حرف‌های دل مردمی را بازگو می‌کنیم که صدایشان کمتر شنیده شده است.

 

از هزینه‌های خدمات پزشکی دوره بارداری می‌ترسم!

سعیده همسر جوان خانواده ای دو نفره است که علیرغم گذشت چندین سال از زندگی زناشویی هنوز تعداد اعضای این خانواده بیشتر نشده است؛ او در این باره می گوید: من و همسرم هردو علاقه زیادی به داشتن فرزند داریم اما وقتی از سایرین درباره هزینه‌های بالای خدمات پزشکی مربوط به دوران بارداری می‌شنویم، نگرانی از عدم توان پرداخت آن بر اساس درآمدی که داریم جای آن علاقه را می‌گیرد.

از مراحل مشاوره ژنتیک و پزشکی قبل از بارداری گرفته تا آزمایش‌های تخصصی مختلفی که پزشکان تجویز می‌کنند و سونوگرافی های مختلفی که در دوران بارداری لازم است، همگی بسیار گران‌تر از آن چیزی است که بتوان با یک درآمدی که براساس قانون کار است در کنار سایر هزینه‌های زندگی به آن پرداخت و از طرفی اگر بخواهی همه چیز به خوبی پیش برود نمیتوان از زیر نظر دکتر بودن و این مراحل تشخیصی مختلف غافل بود.

 

مجبورم دندانم را بکشم!

مهدی با 25 سال سن یک کارگر ساده است که در سالن انتظار یک درمانگاه با دستی که بر روی صورتش گذاشته نشسته است؛ او در حالی که از دندان درد به خودش می‌پیچید، درباره دلیل تأخیرش در رسیدگی به وضعیت دندانش، گفت: وقتی نمی‌توانی هزینه بالای خدمات دندانپزشکی را بپردازی، چاره‌ای جز تحمل درد و در نهایت کشیدن دندان برایت باقی نمی‌ماند.

دندان من ماه‌هاست که درد می‌کند و هربار با مسکن سرکوبش می‌کنم. دکتر گفته بود که باید عصب‌کشی و سپس ترمیم شود که هزینه آن نزدیک به 400 هزار تومان می‌شود و این درحالیست که من یک ماه تلاش می کنم تا یک میلیون تومان درآمد به دست بیاورم. به همین دلیل ترجیح دادم تا جایی که می‌توانم تحمل کنم و بعد هم که ناچار شده‌ام به کشیدن دندان که هزینه‌اش برایم قابل پرداخت بود تن دهم.

 

به مراکز ارزان درمانی بروید

علی، پزشکی که ماه‌های آخر دوره تخصصی اطفال را سپری می‌کند در مورد امکان دسترسی مردم به خدمات درمانی ارزان به مراکزی اشاره کرد که در سطح شهر و بخصوص در مراکز بیمارستانی، با هزینه‌ای نسبتا پایین به مردم خدمات ارائه می کنند.

او در این باره می‌گوید: درمانگاه‌های عمومی و تحصصی واقع در بیمارستان‌ها و مراکز مختلف درمانی دولتی که در نقاطی از شهر واقع هستند خدمات درمانی مختلف را با هزینه‌ای نسبتا پایین به مردم ارائه می‌دهند و بعلاوه مراکز مختلفی هم هستند که در آن‌ها با بیمه‌های درمانی مشخصی مانند تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح و … انجام مراحل درمانی با هزینه‌ای پایین امکان‌پذیر است.

 

صف‌طولانی برای یک بیمار قابل تحمل نیست

زهره که 38 سال سن دارد و فرزندش دچار یک بیماری مزمن است از خستگی در صف‌های انتظار طولانی مراکز درمان دولتی گلایه داشت و گفت: درست است که برخی مراکز هستند که خدمات درمانی را با هزینه‌های کمتری ارائه می‌دهند اما باید پرسید که آیا همه کسانی که به این خدمات نیاز دارند، توان و فرصت استفاده از آن‌ها را پیدا می کنند؟

اول این که همه خدمات لازم برای بیماران مختلف شامل این بخش که با تخفیف ارائه می‌شوند نیستند، بعلاوه برای استفاده از همان بخش هم باید ساعت‌ها و روزها در صف انتظار باقی ماند که تحمل این انتظار برای یک بیمار ممکن نیست و بسیاری از آن‌ها به دلیل همین انتظار زیاد فرصت درمان را از دست می‌دهند.

 

 

گزارشی از مصطفی قویدل

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *