«توسعه اشتغال خانگی» در خراسان رضوی

وزیر کار رفاه و تامین اجتماعی گفت: طرح توسعه مشاغل خانگی در خراسان رضوی و 8 استان دیگر با هدف اشتغالزایی برای 20هزار نفر آغاز شد.

علی ربیعی روز سه شنبه در آیین امضای تفاهم نامه همکاری وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و جهاددانشگاهی و انعقاد قرارداد توسعه مشاغل خانگی افزود: اولین اقدام ما در دولت دوازدهم ایجاد فرصت شغلی است که باید افراد را آماده کنیم که بتوانند با چند متغیر واسط، فرصت‌ها را تبدیل به ایجاد شغل کنند و این مسیری است که ما درحال طی آن هستیم و از هر راهی برای ایجاد فرصت‌های شغلی استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در تک تک وزارتخانه‌ها این مباحث دیده می‌شود، حتی ظرفیت‌هایی که دیده نمی‌شوند و نهفته هستند، می‌توانند به عنوان فرصت شغلی، بررسی و به طرح تبدیل شوند. امیدواریم که بتوانیم در سال جاری و سال آینده از ظرفیت‌های ایجاد شده و درحال ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد کنیم.

 

استان‌های پایلوت توسعه مشاغل خانگی
وی عنوان کرد: با توجه به اهمیت اجرای صحیح ودقیق الگوی توسعه مشاغل خانگی و کنترل هرچه بیشتر براجرای کار درفازاول ۹ استان، آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و ایلام به عنوان استان‌های پایلوت توسعه مشاغل خانگی درنظرگرفته شدند. دراستان‌های یادشده اهداف تعیین شده دربرنامه اشتغال فراگیر و میزان آمادگی این استان‌ها برای اجرای الگوی توسعه مشاغل خانگی مورد توجه قرارگرفته است. دراین استان‌ها اولویت داریم و منعی برای ادامه آن درسایر استان‌ها وجود ندارد .
ربیعی افزود: درسال جاری ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه برای این امر درنظرگرفته شد. از ابتدای دولت یازدهم تا پایان شهریور ۹۶، پنج و نیم هزارمیلیارد تومان تسهیلات صندوق کارآفرینی امید اختصاص داه است که ۸/۴ هزارمیلیارد تومان آن برای اشتغال و ۳۷۹هزاربرای طرح‌ها و افراد درنظرگرفته شده است که وام ارزان قیمت بوده است. سالانه حدود ۵۰ هزارشغل با تثبیت یا تبدیل مشاغل غیررسمی‌به رسمی‌و شغل جدید در صندوق کار کرده ایم که اگر این فرایند تثبیت و تبدیل مشاغل غیر رسمی‌به رسمی‌را به پایان ببریم همه وام‌ها به وام‌های اختصاص یافته به شغل جدید تدیل می‌شوند.

وی گفت: درسال ۹۶ نیز رقم۵۳۰میلیارد تومان به حدود ۳۵ هزار طرح و شخص تسهیلات اعطا شده است و این به اضافه وام‌هایی است که ازبخش روستایی واز وام‌های صندوق توسعه به جهاد آورده می‌شود و وام‌های قرض الحسنه‌ای که درنظرگرفته شده و صندوق کارآفرینی امید به کمک این طرح می‌آید و امیدواریم بتوانیم الگوهای خوبی را دنبال کنیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: مشاغل خانگی نیز یک شغل است ودیدگاه نخبگان نسبت به مشاغل خانگی باید تغییرکند .شغل دیگر تنها به معنای استخدام نیست واین تصور باید درکارجویان و سیاست گذاران به کنار گذاشته شود. اینکه خانه نیز بتواند حقوقی برای زندگی باکرامت به وجود آورد و هرکسی در هر جایی بتواند کاری انجام دهد باید شغل محسوب شود .

 

۲میلیون و ۳۰۰ هزارنفر متقاضی مشاغل خانگی

ربیعی اعلام کرد: درسال‌های ۹۰ تا ۹۵، ۲میلیون و ۳۰۰هزار نفر متقاضی مشاغل خانگی بوده‌اند. برای پاسخگویی به این افراد آمادگی‌های زیادی وجود دارد. برای ۱میلیون و ۳۶۰هزار نفر مجوز مشاغل خانگی صادرکرده‌ایم و حدود ۲هزار و ۴۰۰میلیارد ریال نیز تسهیلات به بیش از ۶۰۰ هزار نفر متقاضی پرداخت شده است. براساس اطلاعات مرکز آمار وزارت تعاون،کارورفاه اجتماعی ۶۰ درصد از این ۶۰۰ هزارنفر همچنان پایداری مشاغل داشتند. برای بقیه افراد نیز باید کارکلینیکی انجام شود و این مفهوم پول نپاشیدن و عدد قابل قبولی است و ۴۰درصد باقی مانده نیز باید به پایداری شغل دست پیدا کنند.
وی گفت: باتوجه به گذشت بیش از 6سال از تصویب واجرای قانون مشاغل خانگی، تجارب حاصل از بازدیدهای میدانی، مذاکرات حضوری، مراجعات و درخواست برخی از متقاضیان، عارضه یابی، آسیب شناسی و مطالعات تطبیقی که دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی انجام شد به این نتیجه رسیدیم که باید توسعه فعالیت‌های شبکه‌ای، راهنمایی، مشاوره و ارزیابی متقاضیان، تنوع شیوه‌های آموزشی، توسعه بازار، توسعه رشته‌های نوین، توجه به مزیت‌های نسبی و رقابتی، حمایت‌های مالی هدفمند بیش از گذشته انجام شود به طوری که مراجعه و معرفی به بانک نداریم و پس از مراجعه ارزیابی و آموزش فنی و حرفه‌ای و کارآفرینی فنی‌وحرفه‌ای باید پشت سرگذاشته شود. جهاددانشگاهی نیز دراین زمینه بزرگ ترین ظرفیت را دارد و می‌توانیم به عنوان کارگزاران اشتغال در استان‌ها از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در این زمینه‌های نیز استفاده کنیم. پس از حمایت مالی این افراد، توسعه بازار و هدفمندی حمایت‌های مالی مورد توجه ماست و باید توسعه بازار داشته باشیم با همکاری با جهاددانشگاهی این امور را دنبال می‌کنیم. به هر حال الگویی جدید شکل گرفته است که در آن موفقیت‌های بیشتری کسب می‌کنیم.
وزیر تعاون،کارورفاه اجتماعی اظهار کرد: مطالعات انجام شده و اقدامات پایلوت انجام شده منجر به پایه‌های اشتغال محکم درآینده کشور شود. از امسال نیز نتایج آن را می‌بینیم و تجربه سالانه ۶۰۰هزارشغل نتیجه بسیار خوبی بود که حتی اقتصادهای بزرگ دنیا نیز نمی‌توانستند به آن پاسخ دهند و دستاوردهای خوبی به جا مانده است.

 

شیوه توسعه مشاغل خانگی براساس الگوی جدید

ربیعی تصریح کرد: در الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی ظرفیت‌های استانی و مناطق و، توانمند سازی متقاضیان برعهده ما و سازمان فنی و حرفه‌ای و جهاد دانشگاهی است و فعالیت‌های پشتیبانی شبکه برعهده جهاددانشگاهی است، در زمینه بازاریابی محصولات چنان چه جهاددانشگاهی نیز دراین زمینه ممارست داشته باشد می‌تواند در این حوزه نیز کمک کند. الگوی یاد شده نیازمند دستگاهی دارای تجربه و دانشی بود که جهاددانشگاهی این فرصت مناسب را در اختیار ما گذاشت و به عنوان تسهیل‌گر، مشاور و راهنما می‌تواند امور را پیش ببرد. همان گونه که در سراسر دنیا تسهیل‌گران اشتغال، کار را دنبال می‌کنند. در همه دنیا مروجین و تسهیل گران اشتغال نه وام دهندگان اشتغال کارها را دنبال می‌کنند چرا که پول و وام تنها بخشی از اشتغال است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *