تغییر نظام عراق باعث محدودیت در پیگیری دریافت غرامت جنگ تحمیلی می‌شود

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون از طرف ایران شکایتی از عراق برای دریافت غرامت خسارات جنگ تحمیلی نشده است، گفت: تغییر نظام سیاسی عراق باعث محدودیت در پیگیری دریافت غرامت می‌شود.

جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به غرامتی که باید جمهوری اسلامی از خسارات خود در جریان جنگ تحمیلی دریافت کند اظهار داشت: در عراق شاهد تغییر حکومت و نظام سیاسی بودیم لذا زمانی که این جابه جایی اتفاق می افتد، بر اساس مقرراتی که در حقوق بین الملل وجود دارد تا حدودی از این حیث محدود می شویم.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه حق شکایت برای ما محفوظ است، عنوان کرد: از آنجایی که سازمان ملل عراق را آغاز کننده جنگ و متجاوز می شناسد بر آن اساس می توانیم درخواست غرامت را مطرح و در مجامع بین المللی این کشور را محکوم کنیم.

وی افزود: در صورت صدور رای به نفع ما نیز می توان درباره شیوه پرداخت با عراقی ها به توافق رسید، برای مثال می توان در پروژه های حوزه اقتصادی، صنعتی و نفتی مشارکت کرد اما اجالتا تا مشکل حقوقی آن حل نشده و رأی و نظر مجامع بین المللی را نداشته باشیم نمی توان اقدامی کرد مگر اینکه گفت و گوی دو جانبه صورت دهیم.

رحیمی جهان آبادی در ادامه با یادآوری این مطلب که تا کنون هیچ شکایتی از عراق نکرده ایم، اظهار داشت: زمانی که دولتی به دولت دیگر خسارت وارد می کند و دولت قبل از بین رفته نمی توان درخواست غرامت از دولت جدید کرد و اگر در قضیه کودتای 28 مرداد درخواست غرامت کرده ایم چون به لحاظ حقوقی متفاوت بوده، بحث جانشینی دولت مطرح نیست و صرفا مداخله کشورها است اما در عراق شاهد تغییر نظام سیاسی بودیم که همین ما را محدود می کند.
 

 

منبع: خانه ملت

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *