امیدی به تغییر قانون نیست، گفتمان سازی کنید

رئیس کمیسیون عمران و طرح ریزی شهری شورا اسلامی شهرمشهدمقدس گفت: علت عدم پیاده سازی نظام مدیریت واحد شهری عدم تغییر در قانون است و از آن جهت امیدی به تغییر قانون نیست، اما تغییر در گفتمان امکان پذیر است.

محمد هادی مهدی نیا در جلسه ای مشترک با فارغ التحصیلان معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد مشهد شاغل در دوایر دولتی با پیشگامی شاغلان در شهرداری مشهد در آتلیه شماره پنج دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد به هم اندیشی و تبادل نظر پرداختند.

رییس کمیسیون عمران و طرح ریزی شهری شورا با اشاره به آنکه تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد مشغول به خدمت در شهرداری هستند، اظهارکرد: در سالهای گذشته که به عنوان نیروی کارشناسی وارد شهرداری شدم فقط 18 درصد از پرسنل شهرداری مدرک کارشناسی داشتند، اما در حال حاضر اکثر قالب پرسنل شهرداری را کارشناسان تشکیل می دهند لذا انتظار تحول پذیری با وجود این پرسنل آسان تر خواهد بود.

مهدی نیا هم افزایی و تاثیر مثبت بر رویه فعلی حاکم بر شهرسازی و معماری شهر مشهد را به عنوان هدف برگزاری این جلسه معرفی کرد و گفت: تمرکزگرایی و نگاه از بالا به پایین از جمله ایراداتی است که همواره به نظام شهرسازی وارد می کنند و تغییر قانون یکی از راه های برون رفت از این مشکل است اما در عین حال کار بسیار سختی هم هست.

رییس کمیسیون عمران و طرح ریزی شهری شورا تصریح کرد: علت عدم پیاده سازی نظام مدیریت واحد شهری عدم تغییر در قانون است و از آن جهت امیدی به تغییر قانون نیست، اما تغییر در گفتمان امکان پذیر است. درحال حاضر با تبدیل قاعده به استثنا و تبدیل استثنا به قاعده شاهد به هم خوردگی نظم اصولی و ایجاد نظمی دیگر هستیم و بدنه فارغ التحصیل معماری وشهرسازی است که می تواند با ایجاد فشار اجتماعی تغییرات مفیدی را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه از قانون امروز هم می شود بهره برداری کرد، گفت: بیشتر  تمرکز ما بر روی تغییر گفتمان است.

مهدی نیا با بیان اینکه ورود پر رنگ و قوی کارشناسان معماری  و خصوصا شهرسازی می تواند تغییرات شگرفی را به وجود بیاورد، تاکید کرد: باید از حوزه شهرسازی تمرکززدایی کرد و با فعال کردن دولت های محلی و انجمن های صنفی، پیکان محوریت کار را به این سمت تغییر داد. انجمن های صنفی و تخصصی باید گفتمان تولید کنند و آنقدر بر تکرار آن اصرار ورزند که این گفتمان  در جامعه جا بیافتند.

رئیس کمیسیون عمران و طرح ریزی شهری شورا با انتقاد از عملکرد کمیسیون ماده پنج، اظهار کرد: در هیچ قسمت از قانون گفته نشده کمیسیون ماده پنج فقط در استانداری به صورت متمرکز تشکیل شود تا هر دستور کار آن ۶ ماه در نوبت رسیدگی بماند. در هر جلسه کمیسیون ماده پنج مدت زمان کوتاهی به بحث های کلان پرداخته می شود و سپس وارد بحث های جزئی می شوند و در واقع از حوزه راهبردی به یک موضوع جزء تنزل پیدا می کند که این شیوه مناسب نبوده و ایرادی است و دولت های محلی و انجمن صنفی برای حل برخی مشکلات مردم باید به این حوزه ورود کنند.

وی ادامه داد: کمیسیون ماده پنج باید به انعطاف پذیری طرح کمک کند و به اندازه  هفت حوزه ای که در طرح جامع تعریف شده حد اختیارات کمیسیون به این حوزه ها در این سطح واگذار شود و  ایجاد این تغییرات بر عهده متخصصین اجرایی است.

مهدی نیا با وارد دانستن ایراد بر  فارغ التحصیلانی که در بدنه دستگاه های اجرایی کار می کنند و دچار روزمرگی شده اند، از آنها خواست تا به عنوان فارغ التحصیلان دانشگاهی به نقش آفرینی پرداخته و گفتمان سازی را در دستگاه های اجرایی خود نهادینه کنند  و با فکرسازی سعی در اصلاح این سیکل معیوب داشته باشند چرا که تغییرات از پایین به بالا آغاز می شود و این مسئولیت بر دوش کسانی است که در این رشته تحصیل کرده و با ادبیات آن آشنا هستند.

وی ادامه داد: فارغ التحصیلان شاغل در بدنه دستگاهای دولتی باید افراد موثر را به حوزه تصمیم گیری وارد کنند و این طرح در صورت اجرای درست می تواند الگویی برای کل کشور باشد.

رئیس کمیسیون عمران و طرح ریزی شهری شورا، راه اندازی استارت آپ هایی در حوزه معماری و شهرسازی را منشاء تحولات در شهر و خصوصا در نماهای شهری دانست و افزود: باید در استارت آپ ها به دنبال مدل هایی بگردیم که با مشارکت مردم انجام شود زیرا اگر مردم احساس کنند که در امور تاثیرگذار هستند حتما پای کار خواهند آمد.

مهدی نیا تاکید کرد: دست آوردها را به واسطه اشکالاتی که دارند نباید از  بین برد اما این دست آوردها نیازمند اصلاح هستند لذا باید از یکدیگر حمایت کنیم تا سرآغازی برای اثر گذاری و اتفاقی بزرگ باشیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *