افتتاح همزمان 3 طرح کشوری مرتبط با کودکان در مشهد

همزمان با روز ملی کودک، مدیر کل دفتر کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور و قائم‌مقام وی به مشهد آمدند و سه طرح مرتبط با امور کودکان را در این کلان‌شهر افتتاح کردند.

این طرح‌ها شامل اولین کارگاه آموزشی «طرح کار مربی» مهدهای کودک منطقه‌ی 2 کشور، طرح کشوری یک وعده غذای گرم برای کودکان مهدهای روستایی و حاشیه شهرها و نیز آغاز به کار رسمی نخستین زائرسرای کودکان بهزیستی کشور بود.

مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور در نخستین کارگاه آموزشی «طرح کار مربی» گفت: 14 جلد محتوای آموزشی برای مهدهای کودک تهیه شده و در اختیار استان‌ها قرار گرفته است.

محمد نفریه  افزود: سابقه‌ ورود بهزیستی به محتوای آموزشی به چند سال قبل برمی‌گردد و پیش از آن، وضعیت آموزشی در این مراکز، نظم خاصی نداشت زیرا سیاست سازمان بهزیستی، ورود به بحث آموزش و تهیه‌ محتوای آموزشی نبود.

وی ادامه داد: بهزیستی، فقط چهارچوب‌های کار را برای مدیران و مربیان تعیین می‌کرد و بنابراین مهدها بر اساس رویکردهای متفاوت، این چهارچوب‌ها را تبیین و آنها را پیش می‌بردند. از سال 85 یکی از مطالبات نهادهای بالادستی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، ورود بهزیستی به بحث محتوای آموزشی مهدها بود و به همین خاطر، بهزیستی با کمک دانشگاه‌ و بخش خصوصی، محتوای آموزشی را تهیه و در مقیاس انبوه به تولید رساندند که در مهدهای کودک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نفریه با بیان اینکه این کتاب ها دو بار در جشنواره‌ رشد به عنوان آثار برتر آموزشی برگزیده شده‌اند گفت: تمام محتوای تولید شده، طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، از وزارت آموزش و پرورش تأییدیه گرفته‌ است. در میان مجلدات تهیه شده، شش جلد امسال به بهزیستی استان‌ها معرفی شده و بقیه مربوط به سال‌های گذشته است.

مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور همچنین با تعریضی بر مخالفت‌ها با وجود مهدهای کودک گفت: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که بعضی گروه‌های پرقدرت، با اصل وجود مهدهای کودک مخالف هستند و می‌گویند مهدهای کودک باعث شده زنان دچار تغییر نقش جنسیتی شده و از وظایف مدیریت منزل و زندگی، دور باشند. این گروه‌ها با فلسفه‌ مهد کودک آشنایی ندارند و از طرفی، نقش مثبت و مهم مهدهای کودک در پرورش کودکان و نیز اشتغال‌زایی بالای این نهاد برای زنان را در نظر نمی‌گیرند.

نفریه تأکید کرد: کدام نهاد را در کشور سراغ داریم که در محیطی امن و زنانه، با نگرش مادرانه و در فضایی فرح‌بخش و سالم، برای خانم‌ها در این سطح انبوه کار ایجاد کند. با سرمایه‌گذاری‌ بسیار کمتر از بخش صنعت، می‌توان اشتغالزایی بسیار بیشتری از این بخش برای خانم‌ها ایجاد کرد و از سویی، از مشکلات اشتغال خانم‌ها در محیط‌های ناامن مردانه نیز دور ماند.

وی همچنین با تأکید بر اهمیت نقش مهدهای کودک در توسعه‌ی اجتماعی گفت: برخی کشورهای پیشرفته حتی سن سوادآموزی را به تأخیر انداخته و آموزش رسمی را از 8 یا 9 سالگی آغاز می‌کنند اما مهارت‌های زندگی اجتماعی را از اولین سال‌های زندگی در کودکستان‌ها به کودکان آموزش می‌دهند.

وی همچنین در مراسم افتتاح برنامه‌ کشوری یک وعده غذای گرم برای کودکان روستایی و حاشیه شهرها گفت: این برنامه یک دهه پیش با 3 میلیارد تومان بودجه در سطحی محدود شروع شده و در حال حاضر با پوشش کامل استان‌ها سالانه 60 میلیارد تومان برای بهزیستی هزینه ایجاد می‌کند. این برنامه در راستا حذف مشکلات سو‌ء تغذیه کودکان روستایی و فرزندان حاشیه‌نشینان برنامه‌ریزی شده است.

وی با یادآوری اینکه ناظر علمی و بیرونی این برنامه، وزارت بهداشت است گفت: کارشناسان این وزارت‌خانه به صورت سالانه، این برنامه را رصد و نتایج آن را به روش‌های علمی پایش می‌کنند که اکنون معلوم شده این برنامه توانسته بین 40 تا 50 درصد در کاهش سطح سوء تغذیه در بین کودکان روستایی و حاشیه‌نشین شهرها مؤثر باشد.

نفریه گفت: از 17 هزار مهد کودک کشور 8 هزار و 500 واحد در روستاها و حاشیه شهرها فعالیت می‌کنند. با اینکه جمعیت روستایی تنها 30 درصد نفوس کشور را تشکیل می‌دهند اما 50 درصد مهدها در مناطق روستایی و حاشیه شهرها مستقر هستند.

وی با یادآوری اینکه پوشش مناطق حاشیه‌ای شهرها از سال گذشته آغاز شده گفت: امسال 100 درصد مناطق حاشیه‌ای شهرها از جمله مشهد مقدس، تحت پوشش این طرح قرار گرفته است.

مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور تصریح کرد: بر اساس برآوردهای وزارت کشور، 6 استان کشور در سال گذشته، دچار مشکلات سوء تغذیه کودکان بودند که تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و علاوه بر این شش استانی که مشکلات کمتری داشتند نیز به این پوشش اضافه شدند. به خاطر وسعت نواحی و بالابودن جمعیت حاشیه‌نشین مشهد، تقریبا نیمی از مهدهای مناطق حاشیه‌نشین کشور در مشهد فعالیت می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه برنامه‌ یک وعده غذای گرم تنها به رفع سوء تغذیه کمک نمی‌کند گفت: آموزش درست غذا خوردن و صحیح مصرف کردن مواد غذایی و نیز انتخاب بهینه‌ مواد مغذی مفید برای کودکان از دیگر نتایج و آثار این طرح بوده که برای توانایی مغزی و فکری کودکان در آینده بسیار ضروری و مفید است. با اجرای این طرح در سال‌های اخیر، رتبه‌ی ایران در سوء تغذیه‌ی کودکان در سطح جهان کاهش یافته که جزو پیامدهای مثبت این برنامه است.

مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت خراسان‌رضوی نیز در این مراسم گفت: نتایج مثبت این طرح مورد تأیید وزارت بهداشت است و تن‌سنجی‌های کارشناسان ما بر روی کودکانی که این طرح در مورد آنها به اجرا درآمده حاکی از افزایش شاخص‌های وزن و قد و دور سر است.

زهرا اباصلتی افزود: مهم‌تر از این، تأثیری است که این برنامه در فرهنگ‌سازی تغذیه‌ صحیح در میان خانواده‌ها برجای می‌گذارد که این امر در تصحیح برنامه‌ی غذایی و بالابردن امنیت غذایی کودکان نقش مهمی دارد.

وی همچنین از تشکیل پرونده‌ سلامت الکترونیکی برای کودکان هدف این طرح در استان در سال جاری خبر داد و گفت: این پرونده برای کلیه‌ی کودکان مهدهای روستایی و حاشیه‌نشین‌ها و نیز خانواده‌های آنان تشکیل می‌شود.

وی همچنین با تأکید بر اهمیت برچسب‌خوانی در سلامت غذایی کودکان گفت: با تأکیدی که وزارت بهداشت داشته، اکنون تمام مواد غذایی باید نشانگر رنگی داشته و میزان قند، چربی و نمک موجود در غذاها برای مصرف‌کنندگان مشخص باشد. برای آشنایی کودکان با این امر، امسال با همکاری بهزیستی، برنامه‌ی برچسب‌خوانی مواد غذایی در مهدهای روستایی و حاشیه‌ی شهرها به اجرا درمی‌آید. همچنین 15 مهرماه زائرسرای کودکان بهزیستی در مشهد با ظرفیت 25 کودک به بهره‌برداری رسید. این زائر سرا در فضایی به مساحت 2 هزار متر مربع و با زیربنایی معادل 800 متر مربع ایجاد شده و برای اسکان، تغذیه، استراحت و برنامه‌های فرهنگی ورزشی کودکانی که برای زیارت و تفریح به مشهد می‌آیند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *