کاهش خرید گندم از کشاورزان نسبت به سال گذشته

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: تاکنون حدود 380 هزار تن گندم خریداری شده که نسبت به سال‌ گذشته این میزان کاهش پیدا کرده است.

مجتبی مزروعی درباره قیمت تضمینی محصولات افزود: بحث قیمت تضمینی محصولات زمانی پیش می‌آید که کشاورزان به دلیل قیمت محصولات ضرر و زیان پیدا کنند و آنگاه است که دولت باید خرید محصولات را انجام دهد. این موضوع عموما شامل محصولات اساسی می‌شود.

وی ادامه داد: محصولاتی مانند گندم، جو، پنبه و دانه‌های روغنی و… محصولاتی است که به نوعی با زندگی مردم در ارتباط بوده و عمدتا جزو هزینه‌های تولید محاسبه می‌شود و باید با درصد سودی که دولت آن را خریداری می‌کند متعادل باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: اما در بعضی از محصولات استراتژیک مانند گندم که جزو نیازهای اساسی مردم است و شامل قیمت تضمینی می‌شود، تحت هر شرایطی دولت آن را خریداری می‌کند.

مزروعی خاطرنشان کرد: مردم به بعضی از محصولات مانند پنبه، پیاز و سیب‌زمینی نیاز دارند. اگر به هر دلیل مازاد قیمت افت داشته باشد، باز هم دولت آن را خریداری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ما شاهد قیمت توافقی(حاشیه بازار) نیز هستیم و بعضی از محصولات در اقتصاد کشاورزی و در زندگی مردم نقش اساسی دارد، تصریح کرد: برای مثال زعفران برای خراسان یک محصول مهم بشمار می‌آید و اگر ما شاهد آن باشیم که خریدار از کشاورز با قیمت پایینی معامله می‌کند، با کمک مسئولان با قیمت توافقی وارد میدان می‌شویم و اجازه نمی‌دهیم قیمت محصول از یک رقم واحد کمتر شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: ما این اقدام را در سال‌های گذشته نیز برای محصولاتی مانند زعفران، سیب‌زمینی و… انجام دادیم که این امر پشتوانه‌ای برای تولید ما محسوب می‌شود.

مزروعی گفت: تاکنون گندم و جوی خریداری شده و باقی محصولات را نیز در فصل آن خریداری خواهیم کرد. همچنین اگر در خصوص زعفران قیمت بازار مناسب باشد، این محصول را نیز خریداری می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه حدود 380 هزار تن گندم در استان تاکنون خریداری شده که نسبت به سال‌ گذشته کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: در سال 95 حدود 610 هزار تن خرید گندم داشته‌ایم که این میزان در سال جاری با احتساب گندم‌های بذری به 400 هزار تن خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص علت کاهش خرید گندم نسبت به سال گذشته، تصریح کرد: بروز سرمای شدید در پاییز سال گذشته و عدم بارندگی در بهار سال 96 دلیل عمده این کاهش خرید محصول است که باعث شد با کاهش تولید گندم مواجه شویم.

مزروعی ادامه داد: همچنین در سال گذشته ما 160 هزار تن جو خریداری کردیم اما در سال 96 این رقم از 50 هزار تن متجاوز نشد. علت آن نیز پایین بودن قیمت این محصول بود و عمده کشاورزان عمده جو خود را به دولت تحویل دادند.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *