فصل ائتلاف تمام نشده

در سه انتخابات اخیر اصلاح‌طلبان با نوعی ائتلاف وارد عرصه رقابت شدند و تا حد زیادی نیز درهمه موارد موفق شدند. اخیرا اظهاراتی درمورد امکان پایان این استراتژی و عدم ائتلاف درسال‌های 98 و 1400 مطرح شده است. ائتلاف مبتنی برعقل است نه احساس و متناسب با زمان و شرایط مورد تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد.

به طور قطع به یقین و در شرایط فعلی که خطرات بسیاری نظام مردمسالار را تهدید می‌کند، باید برحداقل‌ها نیز ایستادگی کرد و تلاش کنیم اداره مملکت به سمت عقلانیت، قانونگرایی و تحول‌طلبی در چارچوب ارزش‌های منبعث از قانون اساسی پیش رود.

بنابراین با توجه به چنین شرایطی ائتلاف و همگرایی اصلا تصمیم غیرمعقولی نیست. نکته دیگر اینکه در بحث ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان شرایط متفاوت و جبهه‌بندی‌ها شکل دیگری به خود گرفته است. جریانی رادیکال، تندرو و عصبی به دنبال بحرانی کردن شرایط مملکت است و از سوی دیگر هم تمام کسانی که دغدغه حرکت بر مدار قانون و اعتدال دارند در جهت مقابل آنان قرار گرفته‌اند. اگر تلاش ما این باشد که جریان تندرو را به طور جدی منزوی کنیم و تلاش شود کشور در چارچوب قانون ادامه حیات دهد، طبعا ائتلاف با اصولگرایان عاقل و میانه‌رو اصلا تصمیم بدی نیست.

ائتلاف‌های اخیر دقیقا از چنین جنسی بود و درآینده هم احتمال صورت گرفتن چنین اجماع‌هایی بسیار بالاست. در این میان اظهارات آقای عارف در مورد عدم ائتلاف در انتخابات بعدی صرفا نظرشخصی ایشان است و تصمیم‌گیری درجبهه اصلاحات با گروه‌های با هویت و شناسنامه‌دار این جریان و اجماع کلی در این مورد است. هنوز هیچ جمع‌بندی کلی بین اصلاح‌طلبان برای ایجاد یا عدم ایجاد ائتلاف صورت نگرفته و تا نزدیک‌ترین انتخابات نیز بیش از دو سال باقی مانده است.

درحال حاضر اولویت اصلی جریان اصلاحات ارزیابی شعارهای رئیس جمهور و عملکرد وی در عمل به آن و همچنین کارنامه مجلس و اعضای شوراها خواهد بود. پس از این ارزیابی متناسب با عملکرد مثبت یا منفی نهادهای مبتنی بر رای، در سال 98 یا 1400 تصمیم‌گیری خواهد شد.

امروز رسیدن مطالبات و عملی شدن شعارهای مطرح‌شده از سوی دولت، مجلس و شوراها مهم‌ترین دغدغه جبهه اصلاحات است و امیدواریم به این توقعات جامه عمل پوشانیده شود و در غیر این صورت گروه‌های اصلاح‌طلب به عنوان رابط مردم و صندوق‌های رای حتما در انتخاب افراد یا شیوه‌ها تجدید نظر خواهند کرد.

مطمئنا حفظ همراهی بدنه جامعه و اعتماد مردم به اصلاحات برای تصمیم‌گیران این جریان از بیشترین اهمیت برخوردار است.

 

 

غلامرضا انصاری، نماینده اسبق مشهد در مجلس چهارم

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *