46 هزار معتاد در خراسان رضوی زیر پوشش مراکز خدمات درمانی

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: 46 هزار معتاد در این استان زیر پوشش خدمات مراکز مختلف درمانی هستند و گروههای امدادرسان سیار هم به 22 هزار نفر از معتادان خدمات اولیه ارائه می دهند.

مسعود هنربخش افزود: در این چارچوب 302 کلینیک درمان سرپایی بهزیستی 16 هزار معتاد و 63 کمپ یا مراکز اقامتی بهبودی 11 هزار نفر را زیر پوشش دارند. همچنین 9 مجموعه مراکز گذری درمان و کاهش آسیب نیز هم در سطح خراسان رضوی 15 هزار معتاد را پوشش داده و چهار هزار و 200 نفر معتاد هم در 6 مرکز سرپناه شبانه خدمات دریافت می کنند.

معاون اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: خانه های بین راهی یا مراکز توانمندسازی و جامعه پذیری هم در این استان شامل سه مرکز 112 فرد معتاد را زیر پوشش دارند. این مراکز در حوزه درمان و کاهش آسیب فعال هستند. در حوزه درمان اعتیاد نیز هر جا توانسته ایم گروههای مردم نهاد را با متخصصان مرتبط کنیم اتفاقات بهتری روی داده است. نخستین اتفاق خوب کمپها بودند که در کنار کار مردمی امروز فعالیتهای تخصصی را در حوزه درمان معتادان انجام می دهند.

هنربخش ادامه داد: در این چارچوب فعالیت افرادی که خود درگیر اعتیاد بوده و مرحله پاکی را گذرانده اند در کنار متخصصان و کارشناسان اثرات پایدارتری بر روند درمان معتادان ایجاد داشته است. نمونه آن کمپهای ترک اعتیاد است که پیش از این توسط افراد بهبود یافته اداره می شد و امروز متخصصان هم در کنار آنها قرار گرفته اند که تاثیرات خوبی در حوزه درمان و نگهداری معتادان داشته است.

وی همچنین مراکز دی.آی.سی را که به نوعی معتادان پرخطر را به شبکه درمانی مرتبط می کند و می کوشد در شیوه و نوع مصرف آنها تغییر ایجاد کند و به سمت درمان با متادون و دارو ببرد، از دیگر اقدامات در کاهش آسیبها ذکر و بیان کرد: سرپناه شبانه نیز به معتادان پرخطر کمک می کند حداقل ساعاتی در شبانه روز در یک مرکز حضور یافته و طی آن اقدامات درمانی برایشان انجام شود تا با افزایش رغبت و انگیزه رفتارهای پرخطر را کاهش داده و به شیوه های درمانی مطمئن تر و بهتر روی آورند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های مردمی در این حوزه تاکید و بیان کرد: با این وجود باید توجه داشت اگر همین سازمان‌ها بطور خودجوش و بدون برنامه و پروتکل علمی عمل کنند فعالیتشان آسیب‌های بیشتری در پی خواهد داشت.

وی افزود: به همین خاطر نیاز است دولت و مردم با بسیج همگانی در خصوص علمی کردن رویکردها و فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد در خصوص اعتیاد در هر دو حوزه پیشگیری و درمان اقدام موثرتری انجام دهند.

هنربخش در ادامه همچنین گفت: وضعیت اعتیاد در خراسان رضوی نسبت به سایر استان‌ها نگران کننده نیست اما پیشگیری از جمله ضرورت‌هایی است که باید در کنار درمان جدی بدان پرداخته شود. بر اساس آمارهای رسمی 135 هزار معتاد در خراسان رضوی وجود دارند که حتی در بررسی پارسال وضعیت نسبت به سال 1390 بهتر است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *