400 میلیارد ریال اعتبار زعفرانی دولت در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: از مجموع هزار و 340 میلیارد ریال اعتبارات ارتقای شاخص‌های توسعه استان، امسال 43 درصد به بخش کشاورزی تعلق گرفته که معادل بیش از 400 میلیارد ریال است.

مجتبی مزروعی روز دوشنبه در آیین تودیع و معارفه مدیران جهاد کشاورزی تربت حیدریه افزود: قرار است عمده این رقم را به یارانه تبدیل شده و در 2 ماه آینده به عنوان تسهیلات یارانه دار بین متقاضیان توزیع شود.

وی با بیان اینکه امسال 780 میلیارد ریال به نوسازی ماشین آلات کشاورزی اختصاص یافته، گفت: همچنین 2 هزار کیلومتر عملیات لوله گذاری برای اجرای شیوه‌های نوین آبیاری در دست اجرا داریم که به ارتقای بهره وری کمک می‌کند.

مزروعی با بیان اینکه اعتبارات بلاعوض آبیاری تحت فشار و کم فشار استان در سال جاری به 2 هزار و 720 میلیارد ریال رسیده، افزود: این در حالی است که این رقم پارسال تنها هزار و 800 میلیارد ریال بود.

وی گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب تا سال 93، 110 هزار کیلومتر آبیاری تحت فشار در استان اجرا شده بود، اما تا سال 94، 25 هزار هکتار و پارسال نیز همین میزان دیگر اجرا شد و پیش بینی ما برای امسال بیش از 30 هزار هکتار است.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره سیاست‌های جهاد کشاورزی استان در مورد زعفران گفت: خرید محصول کشاورزان، زیر قیمت بازار توسط بانک کشاورزی و تشکل‌های بخش خصوصی به شکلی انجام می‌شود که در بازار التهاب ایجاد نکند و از قیمت کف پایین تر نرود که تحقق آن نیازمند توجه دولت و نمایندگان مجلس برای تخصیص اعتبارات مورد نیاز است.

وی اظهار کرد: با توجه به میزان بارندگی‌های پارسال، کف خرید ما 50 تن است، اما تا 100 تن را نیز پیش بینی کرده ایم.
مصرف زعفران، نیاز جامعه غمگین ماست

در ادامه این نشست معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه گفت: مصرف زعفران ضرورت اجتناب ناپدیر جامعه غمگین ما است و اگر مصرف سرانه زعفران خانوارهای ایرانی به یک مثقال برسد، حتی با کمبود این محصول در کشور مواجه می‌شویم.

احمدعلی موهبتی افزود: حال اگر مصرف زعفران در قالب غذا و دارو در کشور نهادینه شود، بدون شک باید اقدام به واردات زعفران نیز بکنیم.

وی با انتقاد از برخی تشکل‌های کشاورزی، رفتار آنها را فاقد برنامه مدون و نگاه نو دانست و گفت: تعاونی‌ها و تشکل‌های کشاورزی به جای آنکه سر و صدا راه بیندازند، باید اقدام به برنامه ریزی برای رفع مشکلات این بخش کرده و الگوهای رفتاری برای بهبود شرایط کشاورزان ارایه کنند.

گفتنی است در این جلسه از خدمات محمد کریمی فرزقی مدیر پیشین جهاد کشاورزی تربت حیدریه قدردانی و محمدرضا عباسپور به عنوان مدیر جدید این مدیریت معرفی شد. وی پیش تر مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار بوده است.

 

 

منبع: ایرنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *