300 کد شناسایی برای سازندگان مصنوعات طلا و جواهر

معاون نظارت و ارزیابی اداره کل استاندارد خراسان رضوی گفت: از آغاز اجرای طرح اعطای کد شناسایی به سازندگان مصنوعات طلا و جواهر، از سال 88 تاکنون، برای بیش از 300 کارگاه طلاسازی استان کد اختصاصی را صادر کرده است.

حامد محمدی روز شنبه در گفت و گو با این خبرگزاری افزود: البته با توجه به شرائط ناشی از رکود در صنعت طلا و جواهر، تنها 174 مورد از این کارگاه‌ها در استان فعال هستند.
وی گفت: اعمال استاندارد طلا و رعایت عیار 750 در مصنوعات ساخته شده از این فلز طبق قوانین سازمان ملی استاندارد اجباری است و تنها مرجع نشان گذاری و تعیین عیار طلا نیز سازمان استاندارد است.
محمدی با اشاره به اهمیت عیارسنجی طلا و جواهر در میزان امنیت اقتصادی جامعه به لحاظ روانی افزود: این اداره کل پارسال در قالب یک گروه متشکل از نمایندگان کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل تعزیرات حکومتی و اتحادیه طلا، جواهر و نقره در بازدید از مراکز تولید و عرضه طلا و جواهر استان، بیش از600 مورد نمونه برداری از کالاها و مصنوعات این صنف انجام داده است.
وی اظهار کرد: آزمون‌های صورت گرفته از این نمونه‌ها نشان می‌دهد عیار طلا در شهرستان مشهد در وضعیت قابل قبول و حتی می‌توان گفت در وضعیت خوبی قرار دارد.
وی در تشریح عیار طلا گفت: اگر مجموع وزن محصول طلا هزار باشد طلای به کار رفته در آن باید 750 باشد و بقیه وزن به فلزاتی نظیر مس، نقره و دیگر مشتقات تعلق دارد.
معاون اداره استاندارد خراسان رضوی، عمده نظارت‌های صورت گرفته در استان را مربوط به شهرستان مشهد عنوان و بیان کرد: در صورتی که میزان عیار طلای موجود در یک واحد صنفی بین 478 تا 750 باشد به آن واحد تذکر داده و اگر بین 745 تا 747 باشد، اخطار داده می‌شود.
وی افزود: واحدهایی که محصولات عرضه شده در آنها زیر 745 باشد بلافاصله به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند که به همین دلیل پارسال پنج سازنده طلا و 11 واحد صنفی عرضه این فلز گرانبها در استان به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی به کلمه ‘k' به عنوان نام استان و شماره کارگاه سازنده طلا برروی این محصولات اشاره کرد و گفت: همه کارگاه‌های تولید مصنوعات طلا و جواهر داخلی باید این کد شناسایی و نشان را به صورت حک شده بر روی محصولات خود داشته باشند، و نبود این کد بر روی یک محصول به معنای قاچاقی بودن آن مصنوع طلا است.
محمدی، آغاز دور جدید بازرسی‌های مشترک واحدهای نظارتی دستگاههای مختلف از واحدهای صنفی عرصه طلا و جواهر در مشهد را از نیمه دوم سال اعلام و بیان کرد: در پنج ماهه نخست سال 96 از 55 کارگاه طلاسازی بازدید به عمل آمد که هیچ مورد مبنی بر وجود نمونه بحرانی با عیار زیر 745 ثبت نشده است.

 

 

منبع: ایرنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *