کاهش 50 درصدی قاچاق کالا در خراسان رضوی

استاندار خراسان رضوی گفت: حجم قاچاق کالای ورودی و خروجی در استان خراسان رضوی در چهار سال دولت یازدهم نسبت به قبل کاهش 50 درصدی داشته است.

علیرضا رشیدیان روز یکشنبه در نشست کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی، نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خراسان رضوی افزود: مقام معظم رهبری بارها و بارها نسبت به مبارزه با قاچاق کالا در سطح کشور تاکید کرده اند که خوشبختانه اقدامات موثری در دولت یازدهم در این خصوص انجام شده است.

وی با بیان اینکه قاچاق کالا بزرگترین ضربه را به اقتصاد داخلی در حوزه تولید و اشتغال وارد کرده، بیان کرد: عمده کالاهای قاچاق به استان در حوزه پوشاک، البسه، طلا و نقره صورت می‌گیرد و با توجه به اینکه مشهد از قدیم الایام به عنوان شهر سنگ‌های قیمتی شناخته شده، این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با اشاره به خسارات بالا و چندین میلیارد دلاری ناشی از قاچاق کالا، اظهار کرد: دست اندرکاران مبارزه با قاچاق کالا در دستگاه‌های اجرایی مرتبط باید حرکت خود را مقدس بشمارند، چراکه وقتی بیکاری و فقر از یک در وارد شود، ایمان از دروازه دیگر خارج می‌شود.

رشیدیان بیان کرد: فرآیند هوشمندسازی در فرآیند ورود کالا و کنترل عرضه، نقش موثری در موفقیت برنامه‌های مبارزه با قاچاق کالا و تاثیرگذاری آن دارد و همکاری و همراهی دستگاههای مرتبط نیاز به برخوردهای پلیسی و قضایی در این خصوص را کاهش می‌دهد.

وی تصریح کرد: نوع مداخله و برخورد با امر قاچاق کالا باید به نحوی باشد که تولید کننده داخلی احساس پیشتیبانی و پشتگرمی از سوی دستگاه‌های اجرایی داشته باشد.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر فرهنگ سازی در امر مبارزه با قاچاق کالا افزود: عرضه کنندگان کالا نباید اجازه دهند عرضه کالای قاچاق و کالاهای خارجی بدون مجوز که مشابه داخلی آن وجود دارد، به عنوان یک ارزش تلقی شود، بلکه آن را «ضد ارزش» بدانند.

رشیدیان ادامه داد: از سوی دیگر فرهنگ سازی در بین مردم باید آنچنان گسترش یابد تا هر فردی احساس کند که با حمایت از مصرف کالای داخلی نسبت به اشتغالزایی فرزندان و هموطنان خود قدم برمی دارد.

وی افزود: اگر ما مدعی هستیم که دلمان برای جوان ایرانی و بیکاری آنان می‌سوزد، باید مصرف کالای داخلی را به عنوان فرهنگ فراگیر بپذیریم.

وی در ادامه گفت: روش‌های تسهیل کار در داخل و کوتاهتر کردن و آسان شدن فرآیندها باید از سوی دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و قضایی دنبال شود.

وی خاطر نشان کرد: شفاف سازی بر ورود و خروج، هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط از قبیل گمرک، ترانزیت، راهداری و مراکز پایانه‌ها از اهمیت بسزایی در مبارزه با قاچاق کالا برخوردار است.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر باید در تمامی واحدهای مرزی واحد خدمات ارزی وجود داشته باشد تا جلو سوءاستفاده‌کنندگان از این طریق گرفته شود و با شفاف سازی و رفع نقاط تاریک، مسیر گردش سالم ورود کالا و صادرات آن باز شود.
 

منبع: ایرنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *