تولید و اشتغال در گرو ایجاد بستر امن داخلی و جاذبه برای سرمایه‌گذاری

سید حسن رسولی، استاندار اسبق خراسان و عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان درباره اظهارات برخی اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی(7 شهریور ماه) خود با ما مردم هیچ برنامه مشخصی برای مشکلات کشور ارائه نکرد، اظهار کرد: رئیس‌جمهور در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود درصدد انتقال پیامی به رقبای انتخاباتی‌اش بود مبنی بر اینکه مصالح و چالش‌های گسترده اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی فراروی کشور نیازمند عبور از رقابت‌های انتخاباتی است.

وی ادامه داد: روحانی  از طریق این سخنرانی بنا داشت با کمک به عبور از برخوردهای فرسایشی و حذفی دوره انتخابات میان طرفداران خود و جریان رقیب، پیش دستانه آغازگر گفت‌وگوی ملی، توسعه تفاهم‌ها، همگرایی بیشتر میان قوای سه‌گانه و نهادهای انقلابی و سایر مراجع موثر در آرایش صحنه سیاسی کشور باشد.

رسولی بیان کرد: در حوزه اقتصادی اصلی‌ترین مسئله کشور تولید و اشتغال است و این دو مهم نیازمند بستر امن و آرام داخلی و ایجاد جاذبه برای سرمایه‌گذاری خارجی است لذا با اقداماتی که ستاد اقتصادی روحانی و وزارتخانه‌های ذی ربط از جمله وزارت نفت  انجام دادند، می‌توان امیدوار بود که در این حوزه نیز گشایشی حاصل شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه بنده به عنوان کارشناس و فعال سیاسی با این رویدادها خوش‌بینانه برخورد می‌کنم، گفت: بخش قابل توجهی از طرفداران 24 میلیونی روحانی از این گفت‌وگو راضی و خشنود نیستند و بعضا با نگاه بدبینانه برداشت می‌شود که حسن روحانی قبل و بعد انتخابات از نظر مواضع گفتمانی تغییرات فاحشی داشته است.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بیان کرد: به نظرم در مجموع  از منظر خوش‌بینانه می‌توان راهبرد روحانی را در اولین گفت‌وگویش، تلاش برای توسعه آرامش و کاستن از برخوردهای حذفی دوره انتخابات دانست.

رسولی افزود: به دوستان اصلاح‌طلبم توصیه می‌کنم، قدری خویشتن‌داری کنند و خوشبین باشند، فرصت دهند تا روحانی با توجه به اشرافی که به مسائل پیدا و پنهان کشور دارد، کارها را پیش ببرد.

وی تاکید کرد: با استناد بر یک گفت‌وگو نمی‌توان این گونه برداشت کرد که حسن روحانی نسبت به پایگاه رای  24 میلیونی خود پشت کرده است و به دنبال به دست آوردن دل رقیب است، باید صبر کنیم و شتاب زده قضاوت نکنیم و همچنان اتحاد استراتژیکی که میان اصلاح‌طلبان و روحانی در 92 پایه‌گذاری شد و در 94 و 96 به تکامل رسید،  ادامه دهیم.

رسولی به ترکیب کابینه دوازدهم اشاره و اضافه کرد: ترکیب کابینه روحانی در کلیت قابل دفاع است اما در اجزا به ویژه در بخش‌های فرهنگی و سیاسی فاصله معنا داری با انتظارات جامعه اصلاح‌طلب ایران دارد.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به اینکه هر چند ممکن است بخشی از جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب از منظر مطالبات و مصالح جریانی خود آزرده خاطر باشند، تاکید کرد:  براساس استراتژی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه جریان اصلاحات میان منافع جریانی و ملی از منافع ملی حمایت می‌کند و  اگر این کم توقعی اصلاح‌طلبان ما به ازایی همچون انسجام بیشتر برای کاهش مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشد، ارزشمند است.

رسولی گفت: سردمدار این گذشت آقای عارف است چنانچه دیدیم در انتخابات 92 و اسفند 95 روحانی را به عنوان کاندیدای نهایی اصلاحات معرفی و در جریان رای اعتماد به وزرا هم  15 دقیقه تمام و کمال از جهت‌گیری‌های دولت حمایت کرد.

وی با تاکید بر اینکه وقتی راهبردی را عالی‌ترین مرجع سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تنظیم می‌کند باید بعضی از ناملایت‌ها را هم تحمل کرد، ادامه داد: همراهی نکردن جناح به اصطلاح مستقلین مجلس دهم با وزرای اصلاح‌طلب همچون بیطرف و حجتی معنا دار بود این جناح به ظاهر مستقل بیشتر تحت تاثیر لابی‌های قوه مجریه عمل کرد.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: فراکسیون امید صادقانه به وزرای غیر اصلاح‌طلب همچون آقای رحمانی فضلی بالاترین رای اعتماد را داد اما متاسفانه همانند آنچه که در شکل‌گیری هیئت رئیسه مجلس دهم شاهد بودیم، بار دیگر عدم همراهی آنان مشاهده شد؛ اینها جز هزینه‌ها و ناگواری‌هایی است که مربوط به مصالح جریان اصلاحات است.

وی اضافه کرد: اگر مقولاتی همچون توسعه سرمایه‌گذاری، فرهنگی، اجتماعی و توسعه روابط خارجی که در دایره منافع ملی می‌گنجد با جهت‌گیری‌های روحانی حاصل شود این ناگواری‌ها که دور از توجه اصلا‌ن‌طلبان نیست در اجرای استراتژی قابل تحمل است.

رسولی با بیان اینکه آرایش سیاسی مجلس را سه فراکسیون امید، اصولگرایان و مستقلین  تشکیل می‌دهند، بیان کرد: برداشت بنده این است که فراکسیون مستقلین با برخی عناصر دولت نشست و برخاست دارند اما در تنظیم مناسباتش با فراکسیون امید، از شفافیت و صداقت لازم برخوردار نبوده است.

وی اظهار کرد: رحمانی فضلی وزیر کشور اصولگرای مورد حمایت لاریجانی و اصولگرایان همه آرای فراکسیون امید را کسب کرد و نماینده‌ای همچون اولاد قباد در مقام مدافع رحمانی‌فضلی صحبت کرد.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: رئیس‌جمهور در معرفی در خور شأن آقای بیطرف کوتاهی کرد و فراکسیون مستقلین هم که با بخشی از فضای اعتدال‌گرای دولت نشست و برخاست دارند آگاهانه به دنبال آن بود که بهترین وزرای اصلاح طلب همچون حجتی و بیطرف رای نیاورند که در مورد بیطرف موفق شدند این نوع حرکت‌ها از دید تحلیل‌گران سیاسی اصلاح‌طلب مخفی و پوشیده نیست اما براساس منافع ملی  باید از  طرف اصلاح‌طلبان تحمل شود.

رسولی درباره تغییر در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تصریح کرد: بحث تغییرات در شورای عالی سیاستگذاری مطرح نبوده است، این شورا طی سال‌های گذشته 3 پروژه ملی سیاسی و انتخاباتی رابه بهترین نحو ممکن مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان همانند سال 94 به دنبال ارزیابی عملکرد خویش است، افزود: این پروژه توسط کارگروهی در حال انجام است تا نقاط قوت مشخص و برای انتخابات 98 و 1400 تقویت شوند و به زودی نتیجه بررسی‌ها در جلسه رسمی شورای عالی ارائه می‌شود.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اظهار کرد: در فرآیند ارزیابی عملکرد شورای عالی تلاش‌ می‌کنیم، کاستی‌ها کاهش یابد و بر کارآمدی بالاترین مرجع خط مشی‌گزاری جامعه اصلاح‌طلب افزوده شود.

رسولی درباره انتقاد برخی اصلاح‌طلبان به شورای عالی سیاستگذاری مبنی بر اینکه ماموریت این شورا به پایان رسیده است، یادآور شد: در مورد شورای عالی سیاستگذاری دو نظر متفاوت در میان اصلاح طلبان وجود دارد، نظر اول این است که سازوکار را صرفا پروژه‌ای و مخصوص فصل انتخابات می‌داند.

وی اضافه کرد: نظر دوم این است که فعالیت‌های سیاسی اصلاح‌طلبان فقط جنبه پروژه‌ای ندارد که در فصول انتخابات بروز و ظهور پیداکند بلکه ماهیتی فرآیندی دارد.

رسولی به نتیجه ارزیابی عملکرد شورای عالی سیاستگذاری در سال 94 اشاره کرد و در این مورد گفت: 70 درصد پاسخ دهندگان به ارزیابی عملکرد شورای عالی موافق رویکرد فرآیندی این شورا و  30 درصد هم قائل به کوتاه مدت بودن فعالیت آن بودند و با اصلاحاتی شورای عالی به کار خود ادامه داد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *