کاهش 13.2 درصدی طلاق در خراسان رضوی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی از کاهش 13.2 درصدی طلاق در 5 ماه نخست سال 96 در این استان خبر داد.

سید جواد حسینی روز چهارشنبه 8 شهریور ماه در شورای هماهنگی ثبت وقایع خراسان رضوی که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این استان برگزار شد، گفت: مداخلات سه گانه مدیریتی در خراسان رضوی سبب کاهش نرخ طلاق در این استان شده است.

وی افزود: با رونق تولید و اشتغال در سال گذشته 16 درصد رشد در ایجاد اشتغال داشته‌ایم و 100 هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال و فرصت شغلی بهترین گام برای استحکام بنیان خانواده است، ادامه داد: هم اکنون 160 هزار فرصت شغلی را برای سال 96 هدف‌گذاری کرده‌ایم.

حسینی از کاهش 13.2 درصدی طلاق در 5 ماه نخست سال 96 در خراسان رضوی خبر داد و هماهنگی بین بخشی که میان دستگاه‌ها صورت می‌گیرد را دومین عامل کاهش نرخ طلاق در استان دانست، بیان کرد: بین دادگستری سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی و دفتر مدیریت خانواده و زنان هماهنگی هایی از جمله سامانه ثبت طلاق و طلاق تواففقی و مسائل مربوط به این حوزه راه اندازی شده است. سومین عامل به لحاظ مداخلات مدیریتی، ارائه آموزش‌ها و توانمندسازی افراد جامعه در پیش و پس از ازدواج به عنوان مهارت‌های زندگی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: بیش از 40 هزار خانوار فقط در بحث پیشگیری از مواد مخدر آموزش دیده‌اند.

وی با بیان اینکه کل ولادت‌ها در 5 ماهه نخست امسال 63 هزار و 183 نفر ثبت شده است، افزود: از این تعداد 32 هزار و 304 نفر پسر و 30 هزار و 882 نفر دختر بوده است.

حسینی با اشاره به اینکه ازای هر 100 دختر 104.6 نسبت جنسی است، اظهار داشت: نرخ رشد طبیعی در خراسان رضوی در 5 ماهه نخست امسال 2.8 است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: به ترتیب شهرستان‌های تایباد، خواف، زاوه و گناباد بیشترین آمار تولد را در این شهرستان به خود اختصاص داده‌اند.

حسینی نرخ فرزند آوری را 23.7 در سال 95 دانست و گفت: با توجه به اینکه نرخ ولادت 19.5 در کشور بوده، این نرخ در خراسان رضوی بالا است.

وی در خصوص میانگین سن ازدواج در 5 ماه نخست امسال یادآور شد: 27.9 برای آقایان و 22.6 برای بانوان ثبت شده است که 0.1 افزایش آمار ازدواج در 5 ماهه نخست سال 96 نسبت به مدت مشابه سال گذشته را داشته‌ایم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه آمار طلاق در سال گذشته و در کشور 166 هزار و 321 مورد و این آمار در خراسان رضوی 16 هزار و 580 مورد بوده است، بیان کرد: سهم این استان از آمار طلاق 9.9 درصد است. میانگین سن طلاق 34.8 برای آقا و 29.8 برای خانم بوده است.

حسینی درخصوص دوام زندگی مشترک اظهار داشت: در بین طلاق‌های صورت گرفته در 5 سال نخست زندگی مشترک 39.4 درصد دوام زندگی مشترک بوده است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با اشاره به میزان وفات‌های ثبت شده، تاکید کرد: در 5 ماه نخست امسال، 11 هزار و 833 نفر فوت کرده‌اند که 0.6 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

 

۴۰ درصد ازدواج‌ها در پنج سال اول به طلاق ختم می‌شوند

مدیرکل ثبت و احوال خراسان رضوی گفت: حدود 39 و چهار دهم ازدواج در خراسان رضوی در پنج سال اول به طلاق ختم می‌شود.

حسین نیری در ادامه گفت: برای ثبت ولادت تا 15 روز و فوت تا 10 روز زمان هست که هم اکنون حدود 85 تا 90 درصد موارد در همان زمان اعلام می‌شوند.

مدیرکل ثبت و احوال خراسان رضوی عنوان کرد: سازمان ثبت و احوال کشور با توصیه‌های بین‌المللی اقدام به طراحی و اجرای برنامه‌ای به منظور ارتقا سطح پوشش و کیفیت ثبت رویدادها کرد که رویدادی بین بخشی است و سازمان‌های مختلفی از جمله بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی جهت ثبت ولادت و وفات است. مراکز بهداشتی، شورای روستا‌ها، آرامستان‌ها و سایر سازمان‌ها نیز به واسطه اطلاع یافتن از ولادت، وفات، ازدواج و طلاق‌های شرعی و غیر ثبتی همکاری می‌کنند.

وی وجود مهلت برای ثبت را از منظر صاحب نظران این حوزه یک ضعف دانست و اظهار کرد: متخصصان این حوزه معتقدند ثبت باید همزمان با واقعه انجام گردد که این جز برنامه‌های آینده قرار دارد.

مدیرکل ثبت و احوال خراسان رضوی با اشاره به سهم هشت و یک دهم درصدی جمعیت استان نسبت به کشور آمار9.7 درصی ولادت در استان را بالاتر از میانگین کشوری خواندئو عنوان کرد: در سال 95 با حدود 148 هزار و 500 عدد ولادت نسبت به سال 94 با 154 هزار ولادت کاهش 4 و یک دهم واحدی را تجربه کرده‌ایم که بر این اساس در هر ساعت حدود 17 و در هر شبانه‌روز 406 ولادت در خراسان رضوی داریم تایباد بیشترین وفات کمترین میزان تولد را دارند که در خصوص علت آن مراجعه به مشهد برای استفاده از خدمات در بیمارستان‌های مشهد است

نیری تصریح کرد: از 63 هزار ولادت ثبت شده در5 ماه ابتدایی امسال بیش از 32 هزار مورد پسر و 30 هزار مورد دختر بوده‌اند که براین اساس نسبت جنسیتی ما 104 و شش دهم واحد است که این به معنی ولادت 104 و شش دهم پسر به ازای هر 100 دختر است.

وی با تاکید بر اینکه هر چه وفات کمتر باشد امید به زندگی بالاتر و خدمات درمانی بهتر است عنوان کرد: ما هر چه آمار فوق کمتر باشد خوشحال می‌شویم در هر ساعت به طور میانگین 30 و نیم و در شبانه روز 83 نفر فوت می کنند که نسبت جنسیتی آن 125 است.

مدیرکل ثبت و احوال خراسان رضوی با اشاره به ثبت بیش از 673 هزار ازدواج در کشور در سال 95 سهم خراسان رضوی را بالغ بر 60 هزار ازدواج عنوان کرد که براین اساس هشت و نه دهم درصد از ازدواج‌های کشور در خراسان رضوی ثبت شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *