کار به جای 3 نفر با کمترین دستمزد

به ما که می‌رسد میکروفون‌ها خاموش می‌شود و صدای خستهِ ما به گوش خودمان هم نمی‌رسد چه برسد به مردم این شهر. اگر تو یک روز نباشی، بیشتر کارهای یک بخش بهم گره می‌خورد و امان از وقتی که تو باشی و کسی صدای تو را نشنود.

من یک پرستار هستم، کسی که شما او را با لباس‌ها سفید و سرنگ به دست می‌شناسید. کسی که اگر حضور دائم او نباشد سیستم پزشکی و خدمات به بیمار مختل می‌شود، پس باید حتما باشیم و اتفاقا به جای سه نفر، بیشتر از توانمان هم باشیم. اما زمانی که صحبت از سهم مساوی و کار مساوی می‌شود، ما ته لیست قرار می‌گیریم و نای اعتراض نداریم چرا که باید تمام انرژی خودمان را نگه داریم برای فردا که شیفت جدید را از سر می‌گیریم.

در حال حاضر بیش از 50درصد خدمات بهداشتی و درمانی توسط پرستاران ارائه می‌شود اما «تعرفه پرستاری» به این قشر اختصاص نمی‌یابد. چرا که این طرح از 10 سال پیش همچنان دچار تعلیق است و در مقابل پرستاران، سخت مشغول کار هستند.

 

150 خدمات بالینی توسط پرستار انجام می‌شود

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد در رابطه با «تعرفه پرستاری» گفت: در حال حاضر کلیه خدمات پزشکی(تشخیصی و درمانی) و برخی خدمات پیراپزشکی تعرفه مصوب و در حال اجرا در بیمارستان های دولتی ، خصوصی و خیریه و تامین اجتماعی دارند اما در مورد خدمات پرستاری تعرفه‌ای در بیمارستان برای بیماران محاسبه نمی شود و این در حالی است که بیش از صد و پنجاه خدمات بالینی در بیمارستان ها توسط پرستاران انجام می شود.

 

پس از 10 سال همچنان در تعلیق

قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفت: متأسفانه در سال ۸۶ تعرفه پرستاری در مجلس به تصویب رسیده، اما پس از ۱۰ سال هنوز این طرح از سوی وزارت بهداشت اجرایی نشده است.

محمد شریفی مقدم افزود: طرح‌هایی که مورد علاقه وزارت بهداشت است به صورت فوری عملیاتی می‌شود و برای آنها بودجه‌های کلانی در نظر گرفته شده، اما متأسفانه برای تعرفه پرستاران که بیش از ۱۰ سال است در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده هنوز هیچ اقدام مؤثری صورت نگرفته است.

وی مطرح کرد:وزارت بهداشت هیچ انگیزه‌ای برای پیشرفت و بهبود پرستاری نشان نداده و متأسفانه به دلیل مسائل مختلف و بودجه در نظر گرفته شده در طرح تحول نظام سلامت به خاطر آنکه اعتبارات خدمات بهداشتی و درمانی به سمت گروه خاصی رفته، با شکست مواجه شده است. همچنین در همه جای دنیا پرستاران ابتدا یک سری دروس را به صورت تئوری آموزش می‌بینند و سپس وارد کار‌های عملی در بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی می‌شوند، اما در ایران قرار است دانشجویان پرستاری از حالت آکادمیک به سمت بیمارستانی سوق داده شوند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور یادآور شد: هدف از افزایش ظرفیت پرستاری این است که تعداد نیروی این قشر زحمتکش را افزایش دهند تا آنها به سختی در بخش‌های خصوصی و دولتی و تقاضای اشتغال با کمترین حقوق و مزایا شوند.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد در رابطه با تعرفه گذاری خدمات گفت: تعرفه گذاری خدمات سلامت به معنی تفکیک دقیق و علمی اجرای خدمات بالینی از یکدیگر، ارزش گذاری نسبی آنها از نظر دشواری، زمان و مهارت مورد نیاز برای انجام هر یک و تعیین هزینه ی عادلانه و شفاف در هر خدمت برای ارائه دهنده، دریافت کننده و سازمان(بیمارستان) است.

 

کارانه پرستاری مصوبه قانونی است

دکتر سیدرضا مظلوم عنوان کرد: بر مبنای ماده واحده  قانون تعرفه گذاری ، وزارت بهداشت موظف است بسته های خدمات تشخیصی و درمانی کادر پرستاری را ظرف 6 ماه با همکاری سازمان نظام پرستاری و وزارت رفاه، تهیه نموده و پس از تایید شورای عالی بیمه به تصویب هیئت دولت برساند. تبصره یک این قانون نیز تاکید می‌کند کارانه پرسنل پرستاری بر مبنای تعرفه خدمات پرستاری پرداخت شود. بر این اساس ، می بایست تعرفه خدمات پرستاری هم مثل خدمات پزشکی تعیین شده و مبنای پرداخت کارانه پرستاران قرار می گرفت. سیر بعدی ابن قانون بر خلاف انتظار جامعه پرستاری، مطابق روال معمول پیش نرفت.

 

عدالت، تقسیم شدنی است

مظلوم با اشاره به مزایای تعرفه گذاری خدمات پرستاری تصریح کرد: اجرای این طرح مزایای بسیاری از جمله: اصلاح و عادلانه شدن دریافتی از بیماران، برقراری عدالت در زمینه پرداخت‌ بین کادر درمان، ایجاد انگیزه و جذابیت در حرفه به دلیل کاهش اختلاف دریافتی بین کادر درمان، ارتقا کیفیت خدمات به بیماران و انجام خدمات توسط افراد مسئول، رفع کمبود نیروی پرستاری از طریق اجرای این قانون، هویت پیدا کردن حرفه پرستاری به دلیل دیده شدن خدماتشان است.

وی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه اینکه تعرفه های پزشکی قانون نیست و فقط یک مصوبه از طرف وزارت و تایید آن توسط شورای عالی بیمه است که اعضای عمده این دو نهاد در طول این سالها همگی پزشک بوده اند و این تعرفه ها را به نفع خود و هم صنفان خود تصویب و ابلاغ کرده و هر ساله نیز در صدی به آن اضافه کرده و به تایید هیت دولت می‌رسانند که بیشترین در صد اضافه شدن تعداد و مبالغ این تعرفه ها را در سال 93 و در گام سوم طرح تحول سلامت شاهد بوده ایم .اما تعرفه‌های پرستاری یک قانون مصوب مجلس و مورد تایید شورای نگهبان است که به دلیل احتمال کاستن اندکی از دریافتی های پزشکی و شیفت آن به طرف پرستاری همچنان در هاله ای از ابهام و غیر اجرایی مانده است. در صورتیکه هم در تعداد و هم در هزینه ها بسیار کمتر و ارزان‌تر از تعرفه‌های پزشکی است که در صورت اجرایی شدن آنها به نفع بیماران و سازمان‌های بیمه گر است.

مظلوم تاکیدکرد: همین حالا هم تعدادی از خدمات مشترک بین پزشک و پرستار که در کتاب ارزش گذاری خدمات پزشکی درج شده است توسط پرستاران در مراکز درمانی اجرا می شود اما کدهای مالی آن با مهر و امضای پزشکان و به نام آنان یا در آمد بیمارستان ثبت می‌گردد و تعداد این خدمات در دریافتی پرستاران تاثیر نداشته اما در میزان در آمد پزشکان تاثیر دارد. بعنوان مثال اگر پرستار در شیفت اورژانس به  تعداد 20 یا 100 بیمار خدماتی مثل زدن بخیه و خونگیری و سرم تراپی را پوشش دهد در دریافتی وی تاثیری نداشته چون حقوق و کارانه ی ثابت در پایان ماه می گیرد. اما تعداد بیشتر بیمار و خدمات پرستاران به نفع پزشک بوده و در میزان کارانه وی موثر است.

 

 

گزارشی از نیلوفر اقبال

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *