پس از 40 سال، مشکلات آموزش و پرورش پابرجاست

وزیر آموزش و پرورش گفت: مشکلات و مسائل موجود در نظام آموزش و پرورش پس از گذشت 40 سال همچنان پابرجاست.

ششم شهریرورماه، وزیر آموزش و پرورش در جمعی از آموزگاران و مسئولان آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: خوشحال هستم که اولین سفر خود را پس از بر عهده‌گرفتن مسئولیت خود، از خراسان رضوی و پابوسی امام رضا آغاز می‌کنم.

سیدمحمد بطحائی در پاسخ به وجود مشکلات موجود در آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: فهرستی که از مشکلات آموزش و پرورش وجود دارد، فهرست جدیدی برای ما نیست از زمانی که وارد سازمان آموزش و پرورش شدیم تقریبا این مشکلات  وجود داشته و همواره نظام آموزش و پرورش ما از این مشکلات رنج برده است. به همین دلایل نتوانستیم آن‌گونه که می‌خواهیم آموزش و پرورش مطلوبی داشته باشیم.

بطحایی افزود: من در این باب پرسشی  را مطرح می‌کنم، که چرا پس از گذشت 40 سال هنوز این  مسائل وجود دارد؟ نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که ما پرچمدار آموزش و پرورش در سطوح مختلف مدیریتی هستیم و هرکدام مسئولیت حل مسأله داریم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که باید نگاهمان را به مسائل تغییر دهیم، گفت: ما زمانی می‌توانیم نظام آموزش و پرورش را به رستگاری برسانیم که نگاهمان را به مسائل تغییر دهیم، اگر بخواهیم مشکلات آموزش و پرورش را بر اساس این 40 سالی که رفع کردیم، حل کنیم 30 سال آینده هم این فهرست مشکلات باقی خواهد ماند.

وی تصریح کرد: در سمینار مدیران کل و معاونان وزارت‌خانه بیان کردم، که به عنوان یک مدیر ارشد وزارت آموزش و پرورش، زمانی نمره‌ی موفقیت خواهم گرفت که بتوانم راه جدیدی برای عبور از موانع پیدا کنم در غیر این‌صورت، عملکرد من با وزیر قبلی و بعدی فرقی نخواهم نداشت.

بطحایی در معرفی برخی از مشکلات آموزش و پرورش ادامه داد: مردم ما از زمانی که به‌خاطر داریم تا امروز، حتی در ثبت‌نام فرزندانشان دچار مشکل بوده‌اند و این درحالی است که ما نتوانسته‌ایم این مشکل را حل کنیم. جامعه‌ی ذی‌نفع ما در آموزش و پرورش هنوز از مدرسه‌ها ناراضی هستند و ده‌ها مسئله‌ی دیگر که در حوزه‌ی معیشت و رضایت شغلی آموزگاران تا مسائل تربیتی و آموزشی و تکنیکی و…امروز در نظام آموزش و پرورش ما وجود دارد و برای حل آن کاری صورت نگرفته است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا  از مانعی که در آموزش و پرورش ریشه دوانده بگذریم. 40 سال است که این مشکلات بر روی هم انباشته شده و ما پشت این مشکلات متوقف شده‌ایم. زاویه‌ی نگاه ما، به سمت جلو و پیشرفت کور شده است. ما می‌توانیم راه‌های جدیدی برای عبور از این موانع پیدا کنیم اما، تا زمانی که به راه‌های گذشته توجه داریم، نمی‌توانیم به راه‌های جدید بیاندیشیم.

وی تصریح کرد: همه‌ی ما باید به هدف‌ها و مسائل جدید درآموزش و پرورش بیاندیشیم تا جرأت و جسارت آفرینش مسیرهای جدید که می‌تواند ما را نجات دهد را به دست بیاوریم. باید بپذیریم که آموزش و پرورش به شرطی می‎تواند از این حلقه‌ی بسته‌ی توسعه‌نیافتگی خارج شود که راه‌های جدید را پیدا کند.

 

 

سرویس اجتماعی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *