«پارلمان مشورتی زنان» گامی برای مشارکت نظام‌مند مردم

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی اساس چرخش امور کشور را بر اساس مشارکت دانست و نظام‌مند کردن مشارکت‌های مردمی را وجه تمایز نظام‌های استبدادی و دموکراسی عنوان کرد.

سیدجواد حسینی ظهر یکشنبه در انتخابات هیات رئیسه پارلمان مشورتی زنان مشهد که در فرمانداری برگزار شد، گفت: با تشکیل پارلمان زنان مشهد ۲۸ پارلمان در استان تشکیل شد که یک‌هزار و ۲۰۰ نفر از اقشار مختلف ۲۵گانه در راستای توسعه نظام‌مند شهر تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه مشهد آخرین شهریست که پارلمان زنان در آن تشکیل شده است، افزود: تلاش داشتیم تا در پارلمان مشهد جمعی از همه بانوان توانمند حضور داشته باشند برای همین آغاز آن با تاخیر بود، هرچند بازهم ممکن است عده‌ای از قلم افتاده باشند.

معاون استاندار با اشاره به اینکه ارتباط نظام‌مند پارلمان با بدنه کل زنان مهم است، افزود: اساس چرخش امور کشور در نظام جمهوری اسلامی از سوی شکلی و محتوایی و از سوی مبانی نظری و رویکردها باید بر مبنای مشارکت باشد.

معاون استاندار تصریح کرد: یکی از بهترین کارهای اصلاح‌طلبانه این است که مشارکت مردم را نظام‌مند و برای آن ساختار تعریف کنیم و این همان خط ممیز بین نظام‌های استبدادی و دموکراسی است.

حسینی با اشاره به اهمیت پاسخگویی مسوولان گفت: مسوولان باید به صورت ساختارمند به مردم پاسخگو باشند. معاون استاندار اضافه کرد: امروز گامی عملی در عرصه مدیریت و مشارکت‌دهی به نظام زنان در عرصه مشکلات زنان شکل گرفته است که شیوه کار آن به سبک مجلس شورای اسلامی است و پنج کمیسیون دارد.

وی تاکید کرد: در شیوه‌نامه این پارلمان، پارلمان مشورتی طراحی شده است یعنی مصوبات شما باید به فرماندار ابلاغ شود و حداکثر ظرف یک هفته کارگروه بانوان خانواده تشکیل جلسه دهد و اینگونه بتوانیم یک کار الگویی در مشارکت زنان در کشور ارائه دهیم.

 

تجربه موفقی از فرمانداری زنان داشته‌ایم

در حاشیه اولین جلسه پارلمان زنان مشهد از نوروزیان درباره سختی‌های فرمانداری مشهد پرسیدیم و این که در یک سال گذشته آیا سختی‌ها از انتظار فراتر رفته است؟

نوروزیان پاسخ داد: فرمانداری سختی‌های زیادی دارد چرا که یک کار شبانه‌روزی است. اما هیچ گاه سختی‌ها فراتر از حد انتظار نبوده است. خوشبتخانه علاوه بر تلاش شبانه‌روزی کارکنان فرمانداری، کلیه نهادهای امنیتی، انتظامی، نظامی و اجرایی با فرمانداری همکاری داشته‌اند. مقام‌های ارشد استان مثل شخص استاندار و نماینده ولی فقیه در استان نیز فرمانداری را در انجام وظایفش یاری کرده‌اند. البته همکاری رسانه‌ها در این مدت کمک زیادی کرد تا بسیاری از سختی‌ها را پشت سر بگذاریم و تدبیری بیاندیشیم.

فرماندار مشهد در پاسخ به این که آیا یک خانم می‌تواند فرماندار مشهد باشد، گفت: بله حتما می‌تواند. چرا نتواند؟ این شغل هم مثل همه شغل‌های دیگر سختی‌های خود را دارد ولی با برنامه‌ریزی و اخذ تدابیر لازم می‌تواند از پس سختی‌ها بر بیاید.

این مقام مسئول در مشهد عنوان کرد: اصل این نگاه که آیا «یک خانم می‌تواند یا نه؟» درست نیست، بانوان هم مثل مردان دارای استعدادها و توانایی‌هایی هستند که باید به آن‌ها بها داد. البته که خداوند متعال تفاوت‌هایی بین این دو جنس قرار داده است و نمی‌توان گفت که باهم یکسان هستند. سمتی مثل فرمانداری مشهد، یک کار فکری است که یک خانم به خوبی از پس آن برمی‌آید.

وی اضافه کرد: در کشور ما نمونه‌های موفقی از فرمانداران زن را داشته‌ایم. «مرجان نازقلیچی» بانویی که در فاجعه منا به شهادت رسید، به عنوان اولین فرماندار زن و اولین فرماندار ترکمن، کارنامه درخشانی از خود به جا گذاشت. من اساسا معتقدم که نگاه جنسیتی داشتن در این مسائل صحیح نیست.

 

مطالبه‌گری زنان یکی از سیاست‌های دولت بوده است

همچنین معاون زنان استان در این جلسه گفت: این پارلمان به عنوان نهاد و نمادی از مشارکت نظام‌مند، سازمان یافته و برنامه‌ریزی شده با حضور زنان شهرستان‌هاست که به دنبال آن مجمع استانی نیز برگزار خواهد شد.

فرشته سلجوقی ادامه داد: پارلمان مشهد ویژگی خاصی دارد چرا که پایتخت فرهنگی جهان اسلام است و نیمی از جمعیت زنانی که در عرصه‌های مختلف فعال هستند، در مشهد حضور دارند.

وی ادامه داد: این پارلمان یک مجموعه‌ای است که تمام مطالبات جامعه زنان از شهر، سیاستمداران و سیاست‌های کلان شهر دارند.

معاون استاندار با بیان اینکه مطالبه‌گری زنان یکی از سیاست‌های دولت بوده است، گفت: زنان بایستی در برنامه‌ریزی، تصمیمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها حضور داشته باشند و طبق وعده دولت ۳۰ درصد بدنه دولت از حضور زنان توانمند شکل بگیرد و این پارلمان می‌تواند زنان توانمند را برای تصدی در مناصب مدیریتی معرفی کند.

 

 

سرویس سیاسی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *