ورزشگاه ایدئولوژیک مشهد!

بعد از مدت‌ها ابهام و انتظار، سرانجام مراسم معارفه ورزشگاه جديد مشهد برگزار شد. در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري سال 96، برخي از رسانه‌ها به شكل زنجيروار تلاش زيادي براي مانوردادن روي اين ورزشگاه به خرج دادند اما بين برگزاري انتخابات و انجام اولين مسابقه فوتبال در ورزشگاه مدرن امام رضا، چند ماه فاصله وجود داشت.

پديده و سياه‌جامگان، علاقه زيادي داشتند تا فصل را در اين استاديوم شروع كنند اما آستان قدس بدون هيچ توضيح قانع‌كننده‌اي اجازه برگزاري بازي‌هاي ليگ برتر در اين ورزشگاه در هفته‌هاي ابتدايي ليگ را صادر نكرد تا اين تصور به وجود بيايد كه استاديوم امام رضا، يك فضاي تزئيني در حوزه ورزش خواهد بود.

در بصره عراق براي افتتاح ورزشگاه جديد، از تركيبي از ستاره‌هاي خاطره‌انگيز دنياي فوتبال دعوت به عمل آمد اما در ايران، از تيم منتخب كربلاي معلي دعوت كردند تا بازي افتتاحيه را روبروي منتخب مشهد برگزار كند. اين انگيزه‌هاي ايدئولوژيك، از همان ابتدا به خاطر گل‌درشت بودن‌شان توی ذوق می‌زدند. ماجرا زماني نااميدكننده‌تر شد كه از تمامی اعضای شورای شهر مشهد به جز دو عضو زن براي تماشای ديدار افتتاحيه دعوت به عمل آوردند.

 

آشی که شورتر شد!

تبعيضی كه موجب شد چند نفر از اعضای شورای شهر بلافاصله از تماشاي بازی صرف‌نظر كنند. اين آش زمانی شورتر شد كه محسن تركی كه مسئوليت قضاوت بازی را بر عهده داشت، جو مثبت و بدون توهين ورزشگاه را مربوط به نام مقدس استاديوم دانست و از خودش سوال نكرد كه اساسا مگر ممكن است هوادارها در یک ديدار خيريه هم اقدام به دشنام‌دادن كنند؟ اين جمله محسن تركی مي‌تواند شرايطی را به وجود بياورد كه كوچک‌ترين توهين و دشنامی در اين ورزشگاه، با اتهامات سياسی و امنيتی روبرو شود.

ورزشگاه امام رضا با همه ويژگي‌های خاص‌اش، فقط يك ورزشگاه است و تا زمانی كه اين باور پذيرفته نشود، مسائل مربوط به اين استاديوم هم حل نخواهد شد. نتيجه تلاش براي تزريق ايدئولوژی به يك سازه بشری، خالی ماندن بخش زيادي از سكوها در مراسمي بود كه مشهدی‌ها مدت مدیدی در انتظارش مانده بودند.

 

مردم مشهد از فرهنگ بالایی برخوردارند

دبیرکل فدراسیون فوتبال می‌گوید در جریان عدم دعوت از دو عضو زن شورای شهر مشهد نبوده‎‌است.

«مهدی ساکت»، در خصوص دیدار افتتاحیه ورزشگاه امام رضا(ع) اظهار کرد: یک ظرفیت خیلی خوب به زیرساخت‌های بین‌المللی ورزش کشورمان اضافه شد. همه اصول و استانداردهای روز فوتبال در این ورزشگاه وجود دارد و این ورزشگاه برای تمامی مسابقات بین‌المللی و داخلی کشور نیز مناسب است. البته بایستی همواره مسائل فرهنگی و مباحث اخلاقی را در این ورزشگاه رعایت کنیم.

وی افزود: همه شرایط در بخش‌های مختلف، از مدیاسنتر و میکس‌زون تا بخش‌های فنی و رختکن و حتی جلسات داخل رختکن، برای تمامی تیم‌ها و داوران فراهم است. احترام به تماشاگر در ساخت ورزشگاه رعایت شده و بسیار خوشحال‌کننده است.

ساکت در خصوص برگزاری مسابقات لیگ برتر در این ورزشگاه تصریح کرد: این موضوع به مسائل داخلی شهر برمی‌گردد و نهادهایی مثل شورای تامین و … نیز باید در این رابطه اظهارنظر کنند. فکر می‌کنم ظرفیت مناسبی در این زمینه وجود دارد و با کمک دوستان، تیم‌ها می‌توانند از این ورزشگاه استفاده کنند.

وی افزود: مردم مشهد همواره نشان داده‌اند که از فرهنگ بالایی برخوردارند و در طول سال به بهترین شکل ممکن پذیرای میلیون‌ها زائر حرم امام مهربانی‌ها هستند. بدون شک این مردم لایق برترین‌ها هستند و انشالله به زودی امکان استفاده از این ورزشگاه برای این مردم خوب فراهم می‌شود.

دبیرکل فدراسیون فوتبال در خصوص عدم دعوت از دو عضو زن شورای شهر مشهد گفت: در جریان این مسائل نیستم.

ساکت در خصوص دیدار دو تیم منتخب مشهد و کربلا گفت: دو تیم دیدار زیبایی را برگزار کردند، این بخش از قضیه هم خوشبختانه به شکلی خوب برگزار شد و مایه خوشحالی بود.

 

فوتبال در ظاهر تنها یک ورزش است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: امیدواریم با استفاده از ورزشگاه امام رضا(ع) بتوانیم بیش از پیش از ظرفیت ورزش درراستای اتحاد جهان اسلام استفاده کنیم.

حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی، در دیدار با بازیکنان و کادر فنی تیم‌های منتخب کربلا و مشهد که با حضور مدیرعامل مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار داشت: فوتبال در ظاهر تنها یک ورزش است، اما به عنوان یک پدیده اجتماعی مهم می‌تواند تأثیر بسزایی در دوستی و ارتباط محبت آمیز میان ملت‌ها داشته باشد.

وی افزود: امیدواریم با استفاده از ورزشگاه امام رضا(ع) بتوانیم بیش از پیش از ظرفیت ورزش درراستای اتحاد جهان اسلام استفاده کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه در ورزشگاه امام رضا(ع) باید ضمن برنامه داشتن برای افزایش توانایی‌های جسمی، برای ارتقای اخلاق و معنویت ورزشکاران نیز برنامه داشته باشیم، تصریح کرد: افراد مدال آور در دنیا زیاد هستند، اما آنچه در ذهن و خاطره مردم باقی می‌ماند، روحیه پهلوانی است که کمک به مستمندان و حمایت از مظلومان را حتی بر قهرمانی خود اولویت می‌دهد‌.

 

برگزاری دیدار پدیده و ذوب‌آهن در ورزشگاه امام رضا(ع)

مهدی برادران، اظهار کرد: صبح دیروز اعضا تیم کربلا و همچنین کادر فنی تیم منتخب مشهد با آیت‌الله رئیسی تولیت آستان قدس رضوی دیدار داشتند.

وی افزود: در این دیدار تولیت آستان قدس رضوی ضمن تشکر از برگزاری مسابقه فوتبال بین دو تیم منتخب مشهد و کربلا، برگزاری این بازی را گسترش ابعاد فرهنگی و معنوی در ورزش عنوان کردند.

برادران ادامه داد: اعضای تیم منتخب مشهد در این دیدار از آیت‌الله رئیسی درخواست برگزاری بازی‌های تیم‌های مشهدی حاضر در لیگ برتر در این ورزشگاه را داشتند که این موضوع با موافقت تولیت آستان قدس رضوی روبه‌رو شد.

وی اظهار کرد: آیت‌الله رئیسی ضمن تشکر از مردم مشهد و در راستای قدرشناسی از حضور آنها در این بازی، برگزاری اولین مسابقه تیم‌های پدیده و سیاه‌جامگان با رقبا را در این ورزشگاه رایگان اعلام کردند.

رئیس هیات فوتبال خراسان رضوی اظهار کرد: بر این اساس با هماهنگی تربیت بدنی آستان قدس رضوی دیدار تیم‌های پدیده و ذوب آهن به عنوان اولین مسابقه لیگ برتری در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد برگزار خواهد شد.

برادران ضمن تشکر از هاشمی جواهری مدیرعامل تربیت بدنی آستان قدس رضوی افزود: اگر نگاه ویژه تولیت آستان قدس رضوی و درایت هاشمی جواهری در برگزاری بازی تیم‌های منتخب مشهد و کربلا نبود، بازگشایی ورزشگاه امام رضا(ع) نیز با تاخیر روبه‌رو می‌شد اما این نگاه خیرخواهانه و حرفایی سبب شد تا مردم مشهد وخراسان از وجود ورزشگاه امام رضا(ع) منتفع شوند و این موضوع قطعا سبب رشد فوتبال در مشهد و علاقه و انگیزه بالای جوانان خواهد شد.

 

آمادگی ورزشگاه امام رضا(ع) برای برگزاری رقابت تیم‌های فوتبال بانوان

مدیرعامل تربیت بدنی آستان قدس از آمادگی ورزشگاه امام رضا(ع) برای برگزاری رقابت تیم‌های فوتبال بانوان در سطوح مختلف خبر داد.

بعد از تجربه برگزاری نخستین بازی در ورزشگاه امام رضا(ع) و بازتاب مناسبی که دیدار دو تیم منتخب مشهد و کربلای معلی داشته است گفته می‌شود مسئولان برگزاری این دیدار برای برگزاری دیداری مشابه، این بار برای دو تیم از فوتبال بانوان اعلام آمادگی کرده‌اند.

مدیرعامل مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی در این زمینه اظهار داشت: تجربه برگزاری دیدار منتخب مشهد و کربلا نشان داد که ورزشگاه امام رضا(علیه‌الاسلام) ظرفیت‌های زیادی دارد تا میزبان برگزاری مسابقات بزرگی باشد با این توضیح که نکاتی از جمله توجه به مسائل فرهنگی و معنوی در میدان ورزش و به ویژه در ورزشگاه امام رضا(ع) در اولویت است.

سیدعلی اکبر هاشمی جواهری افزود: در همین راستا تربیت بدنی آستان قدس رضوی آمادگی دارد تا میزبان مسابقاتی باشد که موارد ارزشی و فرهنگی در آن با رعایت موازین موجود همخوانی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: با همراهی فدراسیون فوتبال و دوستان دیگرمان در حوزه فوتبال استان این آمادگی را داریم تا میزبان دیداری برای بانوان فوتبالیست استان و تیمی از یکی از کشورهای اسلامی باشیم با این توضیح که از صفر تا صد این جریان با مدیریت بانوان خواهد بود تا همان طور که آقایان این فرصت برایشان به وجود آمد تا از ورزشگاه امام رضا(ع) استفاده کنند بانوان نیز این شرایط برایشان به وجود آید تا از وجود این ثروت ملی بهره‌مند شوند.

مدیرعامل مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی همچنین تأکید کرد: ارتقاء جایگاه زنان در همه بخش‌های فرهنگی و اجتماعی مورد توجه است از این رو با دستور مستقیم تولیت محترم در حال برنامه ریزی جهت برگزاری بازی‌های ملی و بین‌المللی بانوان هستیم و من از همین جا از مسئولان ورزش کشور و استان برای همکاری در این موضوع مهم دعوت می‌کنم تا به یاری حضرت حق و کمک امام رضا(علیه‌الاسلام) بتوانیم برای ورزش بانوان گامی اساسی و بدور از هیاهوی تبلیغاتی برداریم.

وی تصریح کرد:مطمئن هستم اگر همه کمک کنند و موانع برداشته شود بزودی شاهد انقلابی در ورزش بانوان خواهیم بود و می‌توانیم به مدد حضرت علی ابن موسی الرضا(علیه‌السلام) الگوی معنویت و ورزش را به جهان ارائه کنیم.

 

بازیکنان ما شرایط سختی را داشتند

سرمربی تیم فوتبال منتخب مشهد گفت: اینکه چه تیم‌های با هم بازی کردند زیاد مهم نبود و مهم این است که در ورزشگاه امام رضا (ع) بازی کردیم که می‌تواند اتفاق خوبی باشد.

«رضا مهاجری»، پس از برتری تیم منتخب مشهد در دیدار با منتخب کربلا، در خصوص اینکه به نظر می‌رسد دو تیم زیاد بازی را جدی نگرفته بودند، اظهار داشت: اینکه چه تیم‌هایی با هم بازی کردند زیاد مهم نبود و مهم این است که در ورزشگاه امام رضا (ع) بازی کردیم که می‌تواند اتفاق خوبی باشد. نشان دادیم در این ورزشگاه می‌توانیم بازی کنیم که اتفاق خیلی مهمی است.

وی تصریح کرد:  بودن بازیکنان بزرگی مانند عنایتی، بادامکی و زامهران که از بزرگان فوتبال مشهد و برندی برای خودشان هستند در این دیدار اتفاق مهمی بود . این بازیکنان برای حضور در این دیدار فشار زیادی را تحمل کردند  اما به خاطر مردم آمدند و بازی کردند. همانطور که گفتم مهمترین اتفاق این دیدار افتتاح ورزشگاه امام رضا (ع) بود.

سرمربی تیم منتخب مشهد عنوان کرد: متوجه شدیم که با حضور  15  تا 20 هزار هوادار می‌توانیم در ورزشگاه امام رضا (ع) بازی برگزار کنیم. بازیکنان ما شرایط سختی را داشتند و آماده حضور در این بازی نبودند.

مهاجری در خصوص حضورش در کنار میثاقیان روی نیمکت منتخب مشهد گفت: اکبر آقا را 30 سال است می‌شناسم و به او ارادت دارم. میثاقیان ما مشهدی را بزرگ کرده است و من به او ارادت دارم. کنار میثاقیان سابقه بازی کردن نیز داشتم و همچنین دستیار او بودم. خدا توفیق داد که در کنار او باشم. شاید برای میثاقیان همبازی بودن با من جالب نبوده اما برای من بازی کردن کنار میثاقیان افتخار بود.

 

این ورزشگاه شرایط ویژه‌ای دارد

سرمربی سیاه‌جامگان گفت: افتتاح ورزشگاه امام رضا (ع) قدم بزرگی برای شهر مشهد بود.

«اکبرمیثاقیان»، بعد از افتتاح ورزشگاه امام رضا (ع)، در خصوص اینکه این ورزشگاه شرایط برگزاری دربی پایتخت را دارد، اظهار داشت: بهترین حالت این است که دربی در تهران برگزار شود چرا که هواداران زیادی برای آن دیدار به ورزشگاه می‌آیند. همانطور که مهاجری گفت همین که این ورزشگاه افتتاح شد قدم بزرگی بود و از حضور مردم لذت بردیم.

وی ادامه داد: هواداران برای حضور در این ورزشگاه راحت هستند و به راحتی به این ورزشگاه تردد می‌کنند. من در افتتاح ورزشگاه ثامن که ابومسلم با پرسپولیس بازی کردند نیز حضور داشتم اما این ورزشگاه شرایط ویژه‌ای دارد. تیم ما ساعت 2 شب از  تبریز به مشهد بازگشت و شرایط بازیکنان سیاه‌جامگان برای حضور در این دیدار سخت بود.

سرمربی تیم سیاه‌جامگان در خصوص شرایط چمن ورزشگاه عنوان کرد: چمن این ورزشگاه مانند فرش نو می‌ماند  و هیچ مشکلی ندارد. چمن اینجا عالی است و هیچ مشکلی ندارد. جذابیت فوتبال در این است که به هم می‌می‌رسیم  . من و مهاجری فامیل بودیم و با وجود اینکه خودم و بازیکنانم خسته بودم اما از حضور در این مسابقه لذت بردم.

 

 

گزارشی از مانی پویا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *