موفقیت خارج از خانه!

گروه دلشدگان یکی از گروه‌های موسیقی فاخر در خطه خراسان است. اعضایش همه جوان و با رویکردی آگاه به موسیقی سنتی و مخاطب شناسی سال‌هاست که بر عرصه موسیقی خراسان و ایران می‌درخشند .رامین میلانی موسس و سرپرست گروه و با همتی بی‌نظیر در این راه از سال 1382 قدم برداشته و روح شادی را به جامعه تزریق و با آموزش به دوستداران موسیقی سنتی و فاخر اسم و رسمی برای خود و گروهش کسب کرده است .در یک بعد از ظهر تابستانی در اتاق کارش با هم گفت‌وگو کردیم و او از گذشته و حال و آینده گفت.

 

دلشدگان و یک آغاز

کنار او نشسته‌ام، دستی بر سیم‌های سنتورش می‌کشد و کلامش را با مضرابی بر سنتور آغاز می‌کند. متولد آذر 1363 هستم و فراگیری ساز سنتور را از سال 77 نزد آقایان صادق نعیمی و عباس خمر شروع کردم. در گروه‌های متعددی مثل بامداد، برزین، صبا و … عضو بوده‌ام و در فعالیت‌های هنریشان مثل کنسرت‌ها و جشنواره‌ها شرکت داشته‌ام اما هم اکنون فقط در گروه دلشدگان که سرپرستی آن را بر عهده دارم فعالیت می‌کنم. آموزش موسیقی را نیز از سال 89 در آموزشگاه‌های رسمی مانند نیما، ماهور، بامداد، کیانی نژاد و آوای نو آغاز کرده‌ام.

در سال 1382 گروهی با نام «دلشدگان» را با کمک دوستان هنرمندم تاسیس کردیم که توانستیم تا کنون در اجراها، کنسرت‌ها و جشنواره‌های زیادی شرکت داشته باشیم که از آن جمله می‌توانم به مقام نخست جشنواره استاد شهناز (اصفهان 93)، مقام دوم سی امین جشنواره موسیقی فجر(تهران 93)، برگزیده جشنواره موسیقی آلمان (درسدن 94) و نیز کنسرت و ضبط تصویری در تلویزیون ملی گرجستان (تفلیس 95) و همچنین برگزاری کنسرت در شهرهای تهران، مشهد، تبریز، ساری، نیشابور و… اشاره کنم. ویژگی‌های خاصی برای من و دیگر اعضای گروه مطرح هست که همه ما را دلبسته آن کرده است.

 

 

اجراهایی خارج از مشهد!

میلانی می‌گوید: گروه دلشدگان در چهاردهمین سال فعالیت مداومش یکی از قدیمی‌ترین و پر افتخارترین گروه‌های مشهد به حساب می‌آید و بسیار خوشحالیم که توانسته‌ایم در بین مخاطبانمان به واسطه ارائه قطعاتی جدید جایگاه خوبی پیدا کنیم. علاوه بر داشتن رپرتوار (قطعاتی که در یک اجرا نواخته می‌شود) متنوع و نیز اعضایی فعال و پویا، مدیر گروه ما (آقای جواد ریحانی) که برنامه‌ریزی و هدایت برنامه‌های هنری ما را بر عهده دارند نیز در موفقیت‌های ما بسیار تاثیرگذار بوده‌اند. سعی کردیم با تدوین اساسنامه و نقش دهی به هر یک از اعضا و منظم و شفاف کردن برنامه‌های گروه، کاملا برنامه‌ریزی شده و هدفمند حرکت کنیم.

 

 

لحظاتی غیرقابل پیش‌بینی در موسیقی

نگاه ما هم به موسیقی محلی خراسان با تنظیم‌هایی متفاوت بر پایه چندصدایی و خطوط ملودی متفاوت هست و هم در زمینه موسیقی کلاسیک ایرانی به همان شکل چند صدایی و نه تک خطی است. چون معتقدیم موسیقی پلی فونی یا چند صدایی (یعنی نوعی تنظیم که صرفا همه سازها یک ملودی اجرا نمی‌کنند و هر سازی بخشی مختلف اجرا می‌کند) و پلی ریتمیک (یعنی استفاده از ریتم‌های متنوع در یک قطعه) آن نوع موسیقی را جذاب‌تر می‌کند و لحظات پیش بینی نشده‌تری را به گوش مخاطب می‌رساند. در آهنگسازی‌هایمان نگاه ویژه‌ای به شعر و به ویژه شعرای معاصر داشته و داریم و معتقدیم این پیوند کهن ادبیات و موسیقی بسیار ارزشمند و قابل احترام است.

در مورد سازبندی این گروه هم باید عرض کنم شاید برای برخی هنرمندان اهل فن این موضوع جای ابهام باشد که چرا از این ترکیب استفاده می‌کنید، توضیح کوتاه من به این صورت هست همانطور که می‌دانید هر سازی در دامنه و گستره‌های صدایی مختلف صدا می‌دهد، پس سعی کرده‌ایم با انتخاب عود به عنوان بخش باس، قیچک آلتو به عنوان بخش آلتو و سنتور به عنوان سوپرانو در کنار سازهای کوبه‌ای به کامل‌ترین و چکیده‌ترین سازبندی برسیم. خوشبختانه موسیقی اصیل ایرانی در بین مردم و حتی جوانان طرفداران خاص خودش را دارد، همیشه گروه ما تعداد زیادی مخاطب پیگیر – چه در فضای مجازی و چه در اجراهای مختلف – دارد که برای ما بسیار مایه افتخار و امیدبخش فعالیت‌های آینده ماست.

 

 

آشنایی با اعضای گروه

از افراد گروه می‌خواهم که آن ها هم وسط بحث بیایند و هریک خودشان را معرفی کنند .علی مداح هم نوازنده قیچک آلتو و فوق لیسانس نوازندگی ایرانی هم حرف‌هایی برای گفتن دارد. می‌گوید: دلشدگان به تعبیری از مولانا که می‌گوید «هین سخن تازه بگو تا دو جهان تازه شود/ وا رهد از حد جهان بی‌حد و اندازه شود» در حرکت است و مخاطبان ما، دو ویژگی بارز دارند اول اینکه یک دست و مشخص هستند و دوم اینکه مشخصا لحظه‌ای نیستند تا بعد فراموش کنند. همواره در سالیان گذشته همراه و هم دل با ما قدم برداشته‌اند.

رضا کاظمی خواننده جوانی که آواز را به صورت حرفه‌ای چهار سالی هست که پیگیری و  کار با استادانی همچون سالاری و خراسانی را در در کارنامه خود دارد، هم از اعضای گروه است.

امیرمحسن حجازی هم با اینکه رخسارش جوانی را نشان می‌دهد اما با گروه همکاری مستمر داشته و می‌گوید: نزد استاد بیژن مجمع الصنایع با فراگیری ساز سه تار در مشهد شروع کردم. از آن زمان تاکنون به فراگیری ردیف موسیقی ایرانی، نوازندگی تار و عود، آهنگسازی و تنظیم موسیقی ایرانی پرداختم و از محضر اساتید بزرگ موسیقی ایرانی بهره بردم. نیمی از رپرتوار حال حاضر دلشدگان را ترانه‌های محلی خراسانی تشکیل می‌دهد که تنظیم این قطعات بر عهده بنده بوده است. در تنظیم این ترانه‌ها که به نظر خیلی از منتقدان و هنرمندان ایرانی و خارجی رنگی نو نسبت به آنچه تاکنون تولید و شنیده شده است دارد، تنها از تلفیق موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک استفاده شده و تاکید بنده در تنظیم قطعات با تکیه بر تلفیق صحیح فضای شعر و موسیقی بوده است، مسئله‌ای که امروزه حداقل در حیطه موسیقی محلی کشورمان به آن کمتر توجه شده است.

فرشاد نوازنده مستعد و توانای تنبک گروه هم این طور می‌گوید: «ما زنده به آنیم که آرام نگیریم/ موجیم که آسودگی ما عدم ماست!» یک ویژگی خیلی مهم درون گروه هست که مردم نمی‌بینند و من خیلی دوسش دارم؛ قانون و چهارچوب هست که حرف اول را می‌زند.

امین بیگدلی هم با  نوازندگی  تنبک و سازهای کوبه‌ای 9 سال است که در این حرفه فعالیت می‌کند .جواد ریحانی با  تخصص برندینگ، بازاریابی ولی عاشق  موسیقی سنتی در جمع خوب گروه همیشه حاضر است.

 

 

موفقیت‌هایی که در مشهد اتفاق نمی‌افتد!

میلانی در باره اجراهایی که داشته و از برنامه‌های آینده‌شان برایم می‌گوید و از او قول می‌گیرم که حتما مرا قبل از اجرا خبر کند و او با لبخندی جواب مثبت می‌دهد و کلامش را ادامه می‌دهد : دور جدید تمرینات گروه را با قطعات جدید از امسال آغاز کردیم و اولین کنسرت‌مان را در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان تهران در فروردین ماه برگزار کردیم که در میان مخاطبین ما آقایان علی بوستان و پیمان خازنی نیز حضور داشتند، در اوایل تیرماه هم کنسرتی در شهر زیبای تبریز همراه با خواننده توانای تبریزی شهرام آبرومند برگزار کردیم که با استقبال خوب هنردوستان تبریزی مواجه شدیم.

در صدد آماده سازی و ضبط قطعات گروه برای تولید آلبوم رسمی هستیم که امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم منتشر کنیم، تور تابستانی اجراهای گروه هم همچنان در شهرهای دور و نزدیک ادامه خواهد داشت و امیدواریم بتوانیم دامنه کنسرت‌ها را به کشورهای خارجی هم برسانیم.

 

 

آرزوی یک گروه موسیقی

میلانی در آخر می‌افزاید: حرف آخر  اینکه همیشه بزرگ‌ترین آرزوی تک تک ما اجرای صحنه‌ای موسیقی برای همشهریانمان بوده و هست، در فضای مجازی و در محل کار و… دائما مخاطبین و هنردوستان سوال می‌کنند کی در مشهد اجرا خواهید داشت؟ و یکی از امیدهای ما برگزاری اجرایی بی‌حاشیه برای علاقه‌مندان موسیقی سنتی در این شهر هست و از تمام مسئولین امر همیشه پیگیر این بوده و هستیم فضایی برای ما و دیگر گروه‌های فعال مشهد فراهم کنند تا بتوانیم برای طرفداران فرهنگ و هنر اصیل کشورمان اجرا داشته باشیم.

 

 

گفتگویی از سعید بابایی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *